شناسهٔ خبر: 68015261 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سخنگوی شورای نگهبان؛

آمادگی شورای نگهبان برای بررسی موضوع حذف کاندیداهای پوششی/ مجلس راهکار دهد

صاحب‌خبر -
آمادگی شورای نگهبان برای بررسی موضوع حذف کاندیداهای پوششی/ مجلس راهکار دهد
خبرگزاری آریا - سخنگوی شورای نگهبان گفت از آمادگی این شورا برای بررسی موضوع حذف کاندیداهای پوششی در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد و گفت: اگر مجلس و نمایندگان قانون انتخابات را اصلاح و راهکار ارائه کنند، آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

به گزارش خبرگزاری آریا، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه، 13 مردادماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به بررسی طرح ها و لوایح، گفت: شهادت مهمان عزیز ما، شهید اسماعیل هنیه و محافظ وی را تسلیت می‌گویم و این اقدام را محکوم می‌کنیم.
طرح حمایت از مالکیت صنعتی تایید نهایی شد
وی بیان کرد: در این مدت 9 طرح و لایحه ارسالی از مجلس و 12 اساسنامه ارسالی از دولت و 28 استعلام از دیوان عدالت اداری مورد بررسی قرار گرفت که طرح حمایت از مالکیت صنعتی پس از چندین مرتبه رفت و آمد میان مجلس و شورای نگهبان، نهایتاً مورد تایید قرار گرفت.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: همچنین طرح اصلاح تبصره یک ماده 38 قانون آیین نامه داخلی مجلس بررسی شد؛ برخی از کمیسیون های مجلس دوازدهم برای تشکیل با حداقل میزان حد نصاب مشکل داشت که این طرح برای تفویض به یک هیات بود که بر اساس نظر اعضای شورا خلاف قانون اساسی شناخته شد. امیدواریم تدبیر شود تا هر دوره شاهد این موضوع نباشیم.
وی با اشاره به اینکه لایحه اصلاح ماده 87 قانون خدمات کشوری موسوم به کاهش ساعات اداری و تعطیلی یک روز در هفته، ادامه داد: هیات عالی نظارت نسبت به این مصوبه ایراداتی داشت و شورا نیز ایراداتی را در جزییات گرفته بود؛ این مصوبه مربوط به مجلس گذشته است و هنوز در مجلس جدید بررسی و اصلاح نشده است.
طحان نظیف تصریح کرد: لایحه موافقتنامه تجارت ترجیحی میان ایران و اندونزی نیز بررسی شد که دو ایراد شرعی و قانون اساسی در این لایحه وجود داشت و مغایر اصل 15 قانون اساسی شناخته شد.
لایحه عفاف و حجاب همچنان دارای ابهاماتی است
وی بیان کرد: لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج عفاف و حجاب نیز که مربوط به مجلس یازدهم است، همچنان دارای ابهام است و هنوز در مجلس اصلاحی صورت نگرفته است.
طحان نظیف اظهار کرد: طرح نظام صنفی کشور نیز همچنان دارای ایراد است و ابهام دارد اما اخیرا مجلس دوازدهم اصلاحاتی را در این زمینه انجام داده و انشاالله بررسی خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: اساسنامه های سازمان ملی مسکن، پست بانک، بنیاد فرهنگی رودکی نیز بررسی شد و هیچکدام خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.
وی تصریح کرد: همچنین اساسنامه پارک فناوری پردیس نیز پس از رفت و آمدها و اصلاحات صورت گرفته از سوی دولت، این اساسنامه خلاف موازین شرع و قانون شناخته نشد.
طحان نظیف گفت: در این میان اساسنامه‌ صندوق بیمه اجتماعی کارگران، روستاییان و عشایر نیز مورد بررسی قرار گرفت و چندین ابهام و تذکر گرفت.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اساسنامه سازمان صنایع دریایی نیروهای مسلح نیز چندین مرتبه رفت و آمد داشت و ابهام و اشکال داشت اما اصلاحات صورت گرفته و در حال بررسی نهایی است.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص لایحه عفاف و حجاب، بیان کرد: این لایحه چندین مرتبه میان مجلس یازدهم و شورا رفت و آمد داشت. اکنون موضوع در اختیار مجلس جدید است و دو ابهام باید برطرف شود لذا اگر ارسال شود، شورا بررسی خواهد کرد.
عضویت زنان در جمع حقوقدانان شورای نگهبان منع قانونی ندارد
طحان نظیف در خصوص موضوع عضویت زنان در جمع حقوقدانان شورای نگهبان، اظهار کرد: طرح این موضوع جدید نیست و از نظر قانون منعی وجود ندارد. همچنین این امر در اختیار رییس قوه قضاییه و نمایندگان است.
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص مدت زمان شورای شهر آتی، افزود: هنوز هیچ طرح یا لایحه ای در این خصوص در مجلس مطرح نشده لذا اگر مطلبی ارائه شود، ما آن را بررسی خواهیم کرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اهمین نقش شورا برای ایجاد تعامل و همکاری بیشتر میان قوا، تصریح کرد: همه باید کمک کنیم آنچه به نفع کشور و نظام است محقق شود؛ امیدواریم در روزهای آینده با معرفی و تشکیل کابینه، افرادی معرفی شوند که در جهت هم افزایی با سایر قوا قدم بردارند.
طحان نظیف در خصوص طرح ایجاد تعطیلی در ایام هفته، گفت: اشکالات و ابهاماتی نسبت به طرح وجود داشت که به مجلس بازگشت داده شده است؛ یکی از ایرادات بحث روز و همچنین ایراد دیگر مربوط به قراردادهای بخش خصوصی است.
آمادگی شورای نگهبان برای بررسی موضوع حذف کاندیداهای پوششی/ مجلس راهکار دهد
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اهمیت اصلاح قانون انتخابات نسبت به موضوع کاندیداهای پوششی در انتخابات ریاست جمهوری و هزینه‌های این امر برای کشور، ادامه داد: پیش‌گویی نیاز است که علم آن را نداریم، ما از نیات افراد اطلاعی نداریم و افراد در انتخابات ثبت نام می‌کنند و ممکن است تا آخر هم بمانند یا به دلایل مختلف از ادامه رقابت منصرف شوند و کناره‌گیری کنند.
وی افزود: در ادوار مختلف این موضوع وجود داشته ولی اگر مجلس و نمایندگان قانون انتخابات را اصلاح و راهکار ارائه کنند، این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وی در رابطه با مولفه های رجل سیاسی، بیان کرد: تعیین و تشخیص رجل سیاسی مذهبی، مبنای کار قانون اساسی و مصوبه شورای نگبهان است. این مصوبه به وزارت کشور ارسال شد و مبنای کار وزارت کشور در این دوره بود لذا ثبت نام ها نسبت به دوره قبل سامان بیشتری داشت.
طحان نظیف در پاسخ به سوالی نسبت به بحث سه ساله یا هفت ساله شدن انتخابات شهر و روستا، اظهار کرد: بر اساس قانون انتخابات، موضوع به تصویب رسیده بود انتخابات ریاست جمهوری و شوراها با هم برگزار شود. در رابطه با شرایط اضطراری، مجلس باید تعیین تکلیف می‌کرد که این اقدام صورت گرفت.
سخنگوی شورای نگهبان در این راستا، افزود: بر این اساس دوره سه ساله دیده شد که انتخابات بعدی با ریاست جمهوری برگزار شود لذا اگر قرار باشد تغییری صورت بگیرد، باید مصوبه جدیدی اخذ شود.
وی در خصوص لایحه ایران و اوراسیا، تصریح کرد: فکر می‌کنم این لایحه قبلا بررسی شد و خلاف موازین شرع و قانون شناخته نشد.
طحان نظیف در پاسخ به سوال دیگری در خصوص فعالین گفت: فعالیت قانون مند احزاب و مسئولیت پذیری دارای اهمیت است. گاهی در انتخابات شاهد فعالیت احزاب یک شبه هستیم که بعدا پاسخگو نیستند و گزارشی ارائه نمی‌دهند که آیا توانسته اند برنامه های خود را اجرایی کنند یا خیر.
سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اهمیت حضور احزاب در انتخابات، ادامه داد: به عنوان مثال قانون انتخابات می‌تواند در این زمینه اصلاح شود؛ قبلا به عنوان الگو اقدامی صورت گرفت که با ایراداتی روبرو شد اما می‌تواند اقدامات دیگری صورت بگیرد.
اثبات شود تخلفی در انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته، بدون تعارف برخورد کردیم
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وجود تخلفات در انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد: هر جا که اثبات شود تخلفی صورت گرفته، بدون تعارف برخورد کردیم؛ در انتخابات اخیر نیز ثابت شد در‌ شهرستانی مانند باشت تخلف رخ داده لذا صندوق هایی ابطال شد که البته در نتیجه‌ نهایی تاثیری نداشت. قوه قضاییه نیز پرونده تشکیل دادن است.
طحان نظیف در پاسخ به سوال دیگری نسبت به تجربه کسب شده در خصوص برگزاری انتخابات زودهنگام، تصریح کرد: برای برگزاری انتخابات نیاز به هماهنگی طی مدت زمان مشخص و بلند مدت است اما به دلیل فقدان ریاست جمهوری، این امر در زمان کوتاهی صورت گرفت که نشان دهنده وجود قانون مترقی کشورمان است./
پایان پیام

نظر شما