شناسهٔ خبر: 68015072 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مجله تایمز: نتانیاهو به دنبال گسترش جنگ و کشاندن آمریکا به آن است

صاحب‌خبر -
مجله تایمز: نتانیاهو به دنبال گسترش جنگ و کشاندن آمریکا به آن است
خبرگزاری آریا - مجله آمریکایی «تایمز» هدف نتانیاهو از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، را شعله‌ور ساختن جنگی گسترده‌تر و کشاندن آمریکا به آن اعلام و خاطرنشان کرد که "اسرائیل" بهای سنگینی در این جنگ خواهد پرداخت.

تریتا پرسی، نویسنده مجله آمریکایی «تایمز» با بیان اینکه چنین جنگی از بسیاری جهات تامین کننده ی منافع بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل است، خاطرنشان کرد: ترور هنیه احتمال دستیابی به آتش بس قریب الوقوع را از بین خواهد برد و وی بارها هرگونه معامله ی منتهی به پایان جنگ را رد کرده است .
این نویسنده با اشاره به مطالب روزنامه هاآرتص گفت: نتانیاهو عمداً اطلاعات حساس را در دورهای قبلی مذاکرات و در مراحل مهم با هدف ایجاد اختلال در مذاکرات به رسانه ها اعلام کرد.
بنابر گزارش تایمز، نتانیاهو متوجه شده که معامله مبادله اسرا منجر به فروپاشی دولت او و عزل وی از نخست وزیری خواهد بود و به محاکمه و زندانی شدن او به اتهام فساد منجر خواهد شد، بنابراین موثرترین راه برای حذف مذاکرات را حذف مذاکره کننده طرف مقابل می داند .
از سوی دیگر، ترور هنیه ممکن است کامالا هریس را در صورت رئیس جمهور شدن در موقعیت دشواری قرار دهد «در حالی که دولت جو بایدن بارها حماس را مسئول عدم دستیابی به توافق دانسته است، اما شواهد نشان می دهد که هریس ممکن است رویکرد متفاوتی را اتخاذ کند.
نویسنده مجله آمریکایی «تایمز» در ادامه به سخنان هفته گذشته ی هریس پس از سفر نتانیاهو به واشنگتن اشاره کرده که گفته بود «زمان توافق فرا رسیده است» و نتانیاهو را مسئول عدم پیشرفت مذاکرات دانست .
این نویسنده هم چنین به زبان بدن " بی روح " هریس در دیدار با نتانیاهو و ابراز همدردی او با رنج فلسطینیان پرداخت.
وی با بیان اینکه ترور هنیه یکی دیگر از خطوط احتمالی مذاکره آمریکا و ایران را از بین برد، ادامه داد: انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ایران دریچه کوچکی به فعالیت دیپلماتیک باز کرد، اما تشدید تنش به دلیل ترور، فرصت ها را به شدت از بین برد.
این نویستده خاطرنشان کرده است: «تهران معتقد است «اسرائیل» با تایید آمریکا این اقدام را انجام داده است و در نامه ی سفیر ایران در سازمان ملل به رئیس شورای امنیت آمده است: "این حمله بدون مجوز و حمایت اطلاعاتی آمریکا رخ نمی‌داد".
به گفته این نویسنده، نتانیاهو دو دهه است که به دنبال کشاندن واشنگتن به جنگ با تهران بوده و چهار رئیس جمهور اخیر آمریکا با فشارهایی از سوی « اسرائیل » برای حمله به ایران مواجه شده است.
بنابر این گزارش، اگرچه توجهات عمدتاً بر برنامه هسته‌ای ایران متمرکز شده است، اما تمایل برای حمله مستقیم آمریکا ریشه‌های بسیار عمیق‌تری نسبت به غنی‌سازی اورانیوم دارد و «اسرائیل» ایران را تهدیدی برای خود می داند که مانع از ایجاد فضایی باز برای حمله تل آویو به سوریه و لبنان با مصونیت کامل می شود.

نظر شما