شناسهٔ خبر: 68012140 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

تیم پاستور رفته رفته تکمیل می شود

ظریف در اتاق فکر دولت

صاحب‌خبر -


حلقه پاستور چیده شد! چهار حکمی که رئیس‌جمهور در طول این پنج روز - بعد از مراسم تنفیذ - امضا کرده است، حلقه نزدیک به مسعود پزشکیان را مشخص کرد و کابینه نیز متأثر و هماهنگ با همین حلقه کارها را پیش خواهد برد.
محمدرضا عارف، معاون اول دولت اصلاحات و رئیس بنیاد امید ایرانیان به‌عنوان معاون اول دولت، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت اعتدال به‌عنوان معاون راهبردی رئیس‌جمهور، محمدجعفر قائم‌پناه معاون وزارت بهداشت در دولت اصلاحات و متخصص چشم به‌عنوان معاون اجرایی و محسن حاجی ‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش دولت اعتدال برای ریاست دفتر رئیس‌جمهور چهار حکمی بود که مسعود پزشکیان آنها را امضا و ابلاغ کرده است.
 عارف نماد اصلاح‌طلبی دولت پزشکیان
بدون شک حضور محمدرضا عارف به‌عنوان مقام دوم دولت چهاردهم سمت و سوی سیاسی دولت پزشکیان را محرز ساخت و درفش سیاسی دولت پزشکیان را به‌عنوان نماد اصلاح‌طلبی و دولت سوم خاتمی بالا برد. البته سن بالا و مواضع معتدل عارف سبب شده که رادیکال‌های اصلاح‌طلب خیلی از حضور عارف در این کسوت خرسند نباشند.
از همین رو علی شکوری‌راد تأکید داشت: «عارف در شرایطی انتخاب شده که دست پزشکیان در انتخاب معاون اول منصوب کردن خیلی باز نیست؟!»
او البته در مورد اینکه دولت پزشکیان دولت سوم خاتمی هست نیز واکنش نشان داد و گفت: «به نظر من دادن این عنوان کمکی به دکتر پزشکیان نمی‌کند. دکتر پزشکیان باید دولت اول خودش را تشکیل بدهد و همه ما باید کمک کنیم که این اتفاق رخ بدهد. اینکه دکتر پزشکیان را زیر چتر شخص دیگری ببریم، کمکی به او نیست و حتی به آن شخص هم خدمتی محسوب نمی‌شود.»
 
حضور ظریف کمرنگ؛‌ اما محکم
حکم پزشکیان اما برای محمدجواد ظریف جای تأمل دارد. به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور  می خواهد ظریف را کنار خود داشته باشد؛ اما به دلیل روحیات خود ظریف و البته برخی حساسیت‌ها ترجیح داد ظریف را در سایه نگه دارد. احتمال می‌رفت که پزشکیان، ظریف را به‌عنوان معاون سیاسی خود منصوب کند و در واقع معاون سیاسی رئیس‌جمهور پست بالاتر و بهتری نیز بود؛ اما تجربه نشان داده که خوانش اصلاح‌طلبان از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری که حالا مسعود پزشکیان آن را به معاونت راهبردی ارتقا داده، همواره متفاوت‌تر از اصول‌گرایان بوده و اهمیت آن نیز برای اصلاح‌طلبان دوچندان است. بنابراین به نظر می‌رسد ظریف در معاونت راهبردی رئیس‌جمهور ریل‌گذاری اصلی دولت مسعود پزشکیان را مشخص خواهد کرد و یکی از راهبردهای این معاونت راهبردی نیز در مسائل خارجی و بین‌الملل بوده و نقش و هدف‌گذاری ظریف بر وزارت امور خارجه نیز قابل کتمان نخواهد بود. ظریف که قبلا گفته بود در دولت پزشکیان مسئولیتی نمی‌پذیرد، درباره این حکم رئیس‌جمهور گفت: «قرار نداشتم در این دولت مسئولیتی را قبول کنم، ولی نگرانی، دلخوری و اصرار هم‌میهنان بزرگوار به ویژه در فضای مجازی در چند روز گذشته باعث شد که ناگزیر شوم آن نگاه را قدری تغییر دهم؛ ولی در حد رسمیت یافتن یک مسئولیت مشورتی که بارها گفته ‌بودم در خدمت رئیس‌جمهور عزیز خواهم بود. پیشنهاد بیشتر دوستان پذیرفتن معاونت سیاسی رئیس‌جمهور بود؛ اما آن سمت از یک سو مسئولیتی اجرایی بود و از سوی دیگر باعث تداخل در وظایف و شائبه تضعیف وزارت‌خانه‌های سیاسی می‌شد که آن را به مصلحت ندانستم.»
محمدرضا جلائی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در این‌باره گفت: «هم نفس حضور محمدجواد ظریف در کابینه و هم انتخاب او برای معاونت جدید «راهبردی» رئیس‌جمهور اتفاقات مبارکی برای دولت چهاردهم است. پردازش و تمهید کلان‌استراتژی‌های دولت، تغذیه محورهای راهبرد و گفتمان رئیس‌جمهور (از جمله توافق‌گرایی در داخل و خارج و عدالت‌خواهی) و جلب مشارکت طیفی از توانمندترین نهادهای مدنی و تخصصی و اندیشکده‌ها و نیروهای فکری و سیاسی در ایده‌پردازی و سیاست‌گذاری و مسیریابی برای رئیس‌جمهور و دولت، همه در سطح عالی‌تر «معاونت راهبردی» بهتر از سطح فعلی مرکز بررسی‌های استراتژیک ممکن می‌شود و با هدایت شخصیت ملی تراز اولی در سطح محمدجواد ظریف، ظرفیت تقویت و تأثیر بیشتری می‌یابد.»
 
برای تعامل
حضور محسن حاجی میرزایی در دفتر رئیس‌جمهور نمایانگر تعامل پزشکیان با همه گروه‌ها و جریانات سیاسی است. محسن حاجی میرزایی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم زمانی که دبیری هیأت دولت را برعهده داشت، نه عبدالله رمضان‌زاده شد نه مسعود زریبافان. او ترجیح داد در آن مسئولیت هم در نهایت همکاری با دیگر مجموعه‌ها کار خود را پیش ببرد.»
 
چرا قائم پناه؟
حکم رئیس‌جمهور برای محمدجعفر قائم‌پناه اما کمی عجیب بود.

نظر شما