شناسهٔ خبر: 68012017 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

پیام تشییع پیکر شهید هنیه چه بود؟

ایران، قدرت الهام بخش جبهه مقاومت

صاحب‌خبر -

کامران شیرازی/ روزنامه‌نگار: هنوز ساعت به ۸ صبح نرسیده بود، اطراف دانشگاه تهران پر بود از جمعیتی که برای وداع و بدرقه یک مهمان عزیز آمده بودند.
یاد مراسم تشییع سردار سلیمانی افتادم، زمانی که سیل جمعیت برای شرکت در مراسم تشییع پیکر سردار حتی پیش از آنکه خورشید طلوع کند به خیابان آمده بودند و این حضور گسترده باعث شده از همان قبل طلوع خورشید خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران بسته شود. قرار بود مراسم ساعت ۸ صبح برگزار شود، خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران پر بود از جمعیت.

حضور مهمان در جمع مردم
دقایقی بیشتر از ساعت که گذشت،  پیکر شهید هنیه در میان شعارهای مردم به دانشگاه تهران وارد شد. میثم مطیعی در حال مداحی بود. به اینجا رسید که «برای آزادی قدس از کربلا باید گذشت...» صدای جمعیت بلند شد، همه با مطیعی هم‌صدا شدند....
تصاویر شهید روی دستان حاضران در مراسم بود، مردم پرچم‌هایی از ایران و فلسطین را با خود همراه داشتند و هر دم فریاد « هیهات من الذله » بلند می‌شد. 

شبیخون بزدلانه به حریم امن ما بهای گزافی دارد
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس سخنران این مراسم باشکوه بود، وقتی پشت تریبون رفت، رژیم جنایتکار صهیونیستی را خطاب قرار داد و گفت: «شبیخون بزدلانه به حریم امن جمهوری اسلامی بهای گزافی خواهد داشت.» قالیباف به جنایت‌های رژیم صهیونیستی هم اشاره کرد و گفت: «جنایت‌های رژیم صهیونیستی از عجز و ناتوانی مقابل رزمندگان مقاومت است.»

جهان برای حذف غده سرطانی بکوشد
خلیل الحیه، مسئول روابط عربی اسلامی و نایب رئیس جنبش حماس در غزه هم امروز مهمان ما و سخنران مراسم بود. الحیه در بخشی از سخنانش گفت که رژیم صهیونیستی به همه جهانیان ثابت کرد مظهر شر و ناامنی در منطقه است و همه جهان باید بکوشند تا این غده سرطانی را برای همیشه از جهان حذف کنند.

ورود ولی امر مسلمین به مراسم
جمعیت در حال شعار دادن بود که از بلندگوهای نصب شده در مراسم، خبر ورود رهبر معظم انقلاب را دادند، با این خبر شعار « حیدر، حیدر» در فضا پیچید. رهبر انقلاب پس از ورود به صحن دانشگاه تهران برای اقامه نماز بر پیکر شهید هنیه لحظات کوتاهی به مقابل و سمت راست خود نگاه کرده و سپس نماز را شروع کردند.
تریبون و جایگاه نماز جمعه که در صحن مسقف دانشگاه تهران قرار دارد مدتی است در دست مرمت و بازسازی است که توجه رهبر انقلاب را پیش از شروع نماز به خود جلب کرد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در مقابل پیکر شهید ایستادند، شعار « حیدر، حیدر» ادامه داشت و رهبر انقلاب درحالی‌که زیر لب داشتند آیاتی را زمزمه می‌کردند، اشک در چشمانشان جاری شد.

نماز رهبر انقلاب بر پیکر شهید
دقایقی بعد رهبر معظم انقلاب بر پیکر شهید نماز خواندند. در کنار ایشان، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور، قالیباف رئیس مجلس و حجت‌الاسلام اژه‌ای رئیس قوه قضائیه و محمد مخبر سرپرست سابق ریاست‌جمهوری هم حضور داشتند و پشت سرشان هم خیل عظیم جمعیت.

وداع رهبر انقلاب با شهید
بعد از نماز، رهبر انقلاب با پیکر شهید هنیه وداع کردند، هم‌زمان با وداع مقام معظم رهبری، مجری مراسم می‌گفت امروز شهید هنیه مهمان شهدای مقاومت و حاج قاسم سلیمانی است.... رهبر انقلاب بعد از وداع با پیکر شهید، با پسران شهید گفت‌وگو کردند.

مهمان‌نوازی بی‌نظیر ایرانیان
پس از آن پیکر شهید روی دستان مردم مهمان‌نواز ایران قرار گرفت، مردمی که آمده بودند حق مهمان‌نوازی را به جا آوردند و چه خوب هم این کار را انجام دادند. میدان انقلاب برای بدرقه شهید قدس مملو از جمعیت بود، انتهای مسیر مشخص نبود، ولی تا چشم کار می‌کرد جمعیت حضور داشت. 
پیکر شهید مقاومت روی خودرویی از میان جمعیت در حال عبور بود و پرچم‌های ایران و فلسطین روی دستان مردم تکان می‌خورد.

حضور اقشار مختلف مردم
از همه اقشار در مراسم امروز حضور داشتند، از کارگر گرفته تا استاد دانشگاه، مسئولان هم که بودند، مردم در شعارهایشان می‌خواستند که پاسخ کوبنده و دردناکی به جنایت صهیونیست‌ها داده شود.
شهادت برای سربازان جبهه مقاومت و رزمندگان اسلام آرزوست و چه زیبا که شهید قدس در محرم و در حال قرائت قرآن و گفت‌وگو با معبود خود به شهادت رسیده است.
چهره‌های مردم در مراسم تشییع پیکر شهید اسلام دیدنی بود، یکی کنار خیابان زانوی غم بغل گرفته بود، یکی ایستاده اشک می‌ریخت، یکی با صدای بلند شعار می‌داد، یکی قرآن در دست داشت و قرآن می‌خواند. عزاداری امروز مردم ایران و وداع آنها با پیکر مهمان عزیزشان دیدنی بود.

تصاویر رهبر انقلاب و شهید هنیه در دستان مردم
مردم در مسیر تصاویری از رهبر معظم انقلاب، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید اسماعیل هنیه و تصاویری از شهدای دیگر مقاومت را در دست داشتند.
ساعت ۱۱ شده بود، پیکر شهید همچنان از میان انبوه جمعیت در مسیر میدان انقلاب به خیابان آزادی در حال تشییع بود، در جلوی پیکر جمعیت بر سر و سینه خود می‌زدند و زیر لب مداح را همراهی می‌کردند، پرچم بزرگ «یا اباعبدالله الحسین» در میان جمعیت خودنمایی می‌کرد.
هوا گرم بود؛ اما گرمای هوای مردادماه هم مانع حضور گسترده مردم نشده بود، اطراف خودرویی که پیکر شهید را حمل می‌کرد، مملو از جمعیت بود.
حضور گسترده قشرهای مختلف مردم، شعارهای پی در پی جمعیت، مرثیه‌خوانی و بوی دود اسپند، فضای خاصی به مراسم داده بود. پیرزنی که به سختی راه می‌رود می‌گوید خدا لعنت کند رژیم صهیونیستی را، چگونه این همه جنایت در دنیا دیده نمی‌شود!
کمی آن طرف‌تر جانبازی روی ویلچر در یک دست تصویری از رهبر معظم انقلاب را گرفته و با دست دیگر تصویر شهید هنیه را... زوج جوانی در کنار هم حرکت می‌کردند و شعار می‌دادند. مردی، دختران کودک دوقلوی خود را با خود همراه آورده بود.

خداحافظی با مهمان شهید
اسماعيلِ فلسطین روی دوش مردم ایران چه باشکوه و به‌یادماندنی تشییع شد، امروز جدا از مردم تهران، از شهرهای دیگر هم در مراسم حضور داشتند، یکی می‌گفت از قم آمده و یکی هم گفت اهل زنجان است و دیروز برای مراسم به تهران سفر کرده، از شیراز، اصفهان، کرمانشاه، اراک و ... هم افرادی در مراسم حضور داشتند.
مراسم تشییع حدودا ۴ ساعتی طول کشید، صدای اذان ظهر که آمد هنوز جمعیت در خیابان بود. خیلی‌ها نماز را در خیابان اقامه کردند.

نظر شما