شناسهٔ خبر: 68009966 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

چرا هریس می‌تواند ترامپ را شکست دهد؟

افزایش حمایت از نامزدی "کامالا هریس" برای ریاست جمهوری ایالات متحده نشان دهنده اشتیاق نسبت به او، اما هم چنین نمادی از آرامش گسترده در میان دموکرات‌ها است که اکنون شانس پیروزی در مبارزه انتخاباتی را دارند. به طور خاص تمرکز عملگرایانه کامالا هریس می‌تواند جذابیت او را در میان رای دهندگان میانه رو در ایالت‌های نوسانی که احتمالا نتیجه انتخابات را تعیین می‌کند گسترش دهد.

صاحب‌خبر -

چرا هریس می‌تواند ترامپ را شکست دهد؟فرارو- چارلز کوپچان؛ استاد امور بین الملل در دانشگاه جورج تاون و عضو ارشد شورای روابط خارجی در شورای امنیت ملی در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون و باراک اوباما خدمت می‌کرد.کتاب "پایان عصر امریکا" نوشته او توسط بنیاد فرهنگی پژوهشی غرب شناسی به زبان فارسی چاپ شده است.

به گزارش فرارو به نقل از پروژه سندیکایی، کامالا هریس می‌تواند برنده ریاست جمهوری آمریکا شود. بله، دونالد ترامپ نامزد قدرتمندی است که کارزار انتخاباتی اش با واکنش سرسختانه او به سوء قصد تقویت شد. با این وجود، هریس پس از کناره گیری "جو بایدن" رئیس جمهور امریکا با سرعتی خیره کننده به عنوان نامزد احتمالی دموکرات‌ها ظاهر شد.

هریس در عرض چند روز حمایت بیش از حد نیاز نمایندگان را برای کسب نامزدی در کنوانسیون حزبی ماه آینده در شیکاگو به کسب کرد. هریس دقایقی پس از کناره گیری بایدن در حال برقراری تماس با کارزار حامی بایدن بود. دستگاه کارزار انتخاباتی بایدن بدون بروز هیچ گونه مشکلی از نامزد تازه خود حمایت کرد. ظرف مدت ۴۸ ساعت هریس ۱۰۰ میلیون دلار جمع آوری کرد و به منابع مالی‌ای که بایدن پیش‌تر جمع آوری کرده بود نیز دسترسی موثر داشت.

بیش از ۷۰ درصد از دموکرات‌ها به جای برگزاری رقابت آزاد طرفدار جمع شدن پشت سر هریس بودند و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که هریس توانسته اقبال عمومی دموکرات‌ها را پشت سر خود جمع کند. این افزایش حمایت از هریس تا حدی ناشی از تسکین دموکرات‌ها و ایجاد این حس در میان آنان است که اکنون شانس مبارزه دارند، اما هم چنین نشان دهنده اشتیاق گسترده در مورد جذابیت، سابقه و شایستگی‌های هریس می‌باشد.

هریس با داشتن یک مادر هندی، یک پدر جامائیکایی اعتباری چند فرهنگی را کسب کرده که به او کمک می‌کند تا شور و شوق را در میان  رای دهندگان جوان تر و غیر سفیدپوستان ایجاد کند گروه‌هایی که بایدن برای جلب نظر مساعد آنان تلاش کرد. هریس به شدت درگیر مسائل داخلی است و برای جذب آن گروه‌ها اولویت بالایی برخوردار است از جمله در حوزه‌هایی چون برابری نژادی و جنسیتی، حقوق باروری، مهاجرت و تغییرات آب و هوایی. موضع هریس در مورد جنگ غزه برای جناح چپ حزب دموکرات نیز جذاب بوده است. او در ماه مارس خواستار برقراری فوری آتش بس در غزه شد و  پنجشنبه گذشته به بنیامین نتانیاهو گفت که در برابر رنج فلسطین "سکوت نخواهد کرد".

ترامپ هریس را یک چپ رادیکال خطاب کرده، اما واقعیت آن است که هریس در واقع یک میانه رو عملگراست. هریس در طول رقابت خود برای نامزدی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ میلادی به سمت اردوگاه مترقی در مورد برخی از مسائل به ویژه تغییرات آب و هوا منحرف شد. با این وجود، او در طول دوران حرفه‌ای اش عموما با میانه رو‌های حزب اش همسو بوده است. او به عنوان دادستان در کالیفرنیا به دلیل سخت گیری بیش از حد در برابر جرم و جنایت با انتقادات از سوی جناح چپ حزب دموکرات مواجه شد. به عنوان یک سناتور ایالات متحده و اکنون به عنوان معاون رئیس جمهور دیدگاه‌های او در مورد اکثر مسائل به طور گسترده با سیاست‌های میانه روانه‌ای که توسط بایدن دنبال می‌شود مطابقت دارد.

در جبهه اقتصادی این سیاست‌ها به بهبود قوی شرایط پس از پاندمی کووید کمک کرده است. به گفته ترامپ، هریس زمانی که به عنوان معاون رئیس جمهور خدمت می‌کرد عامل مقصر هجوم مهاجران به سراسر مرز‌های جنوبی بود. دولت بایدن مسلما برای کاهش مهاجرت غیر قانونی تلاش کرد. با این وجود، هریس آن "سزار مرزی" نبود که جمهوری خواهان معرفی می‌کنند. نقش اصلی او رهبری تلاش‌های دولت برای مقابله با علل ریشه‌ای جریان مهاجران از طریق مبارزه با فساد و بهبود فرصت‌های اقتصادی در به اصطلاح مثلث شمالی آمریکای مرکزی السالوادور، گواتمالا و هندوراس بود.

چنین تلاش‌هایی سال‌ها به طول می‌انجامد تا نتیجه بخش باشند. در این میان هریس پیام سختی را ارائه کرده است. او در سال ۲۰۲۱ میلادی به گواتمالایی‌ها هشدار داد: "نخواهید آمد". او افزوده بود: "اگر به مرز ما بیایید به عقب بازگردانده خواهید شد". پس از آن که جمهوری خواهان به دستور ترامپ لایحه اصلاحات مهاجرتی دو حزبی را از بین بردند بایدن  فرمان اجرایی برای محدود کردن عبور غیرقانونی مهاجران از مرز‌ها را صادر کرد. کمک مقام‌های مکزیکی و هم چنین معرفی اپلیکیشنی که به  پناهجویان در مکزیک اجازه می‌دهد تا در یک بندر ورودی ایالات متحده قرار ملاقات بگذارند به توقف جریان حرکت مهاجران غیر قانونی کمک کرده است. این سیاست‌ها که به سختی کار چپ‌های رادیکال است گذرگاه‌های مرزی غیر مجاز را به سطحی پایین‌تر نسبت به زمانی که اولین دوره ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۲۱ میلادی به پایان رسید، کاهش داده است.

تمرکز عملگرایانه هریس باید جذابیت او را در میان میانه رو‌ها در ایالت‌های نوسانی آریزونا، جورجیا، نوادا، میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین را گسترش دهد که احتمالا نتیجه انتخابات را تعیین می‌کند. ترامپ از پیش برای جلب حمایت مستقل‌ها و جمهوری خواهان میانه رو با مشکل مواجه بود و تنها با انتخاب سناتور جی دی ونس انرژی را به پایگاه حمایتی خود که سفید پوستان فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند و کمی بیش از ۴۰ درصد رای دهندگان را تشکیل می‌دهند دو چندان ساخت.

با این وجود، ترامپ نمی‌تواند تنها با جمع آوری آرای این پایگاه رای قابل توجه پیروز شود به همین خاطر او ممکن است از انتخاب معاونی که نخواهد توانست جذابیت انتخاباتی برای رای دهندگان جمهوری خواه را گسترش دهد پشیمان شود. علاوه بر این، اوهایو در حال حاضر یک ایالت جمهوری خواه قابل اعتماد است. در نتیجه، انتخاب فردی، چون ونس از اوهایو برای تقویت چشم انداز ترامپ چندان کمک کننده نخواهد بود.

هریس با قرار گرفتن در جناح میانه سیاست امریکا فرصتی حیاتی برای جلب نظر رای دهندگان میانه رو دارد. او برای این منظور احتمالا یک سیاستمدار برجسته از ایالت‌های نوسانی را به عنوان معاون خود انتخاب خواهد کرد. علاوه بر این، هریس می‌تواند در میان رای دهندگان زن میانه رو در جوامع حومه شهر که بسیاری از آنان برای پذیرش مواضع جمهوری خواهان در مورد حقوقشان و هم چنین گذشته کثیف شخص ترامپ و لفاظی‌های خام او و مشکلات حقوقی مزمن اش مشکل دارند نامزدی جذاب محسوب شود.

هریس تجربه لازم برای برتری را دارد. سوابق او به عنوان دادستان باید به خوبی برایش مفید واقع شود وقتی او در مورد مجرمی (ترامپ) بحث می‌کند که می‌خواست بدون ذره‌ای شواهد تأیید کننده نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را ابطال کند حرف هایش قابل اعتماد هستند. در حالی که روسای جمهور سالیان گذشته امریکا از جمله بیل کلینتون، جورج دابلیو بوش، باراک اوباما و دونالد ترامپ بدون هیچ گونه تجربه معناداری در سیاست خارجی ایالات متحده وارد عرصه قدرت شدند هریس تقریبا چهار سال را صرف بهره مندی از آموزش در کنار بایدن یکی از باتجربه‌ترین سیاستمداران امریکا کرده است.

هریس با بیش از صد رهبر جهان ملاقات کرده و تقریبا به هر گوشه‌ای از جهان سفر کرده است. او در خط مقدم تلاش‌ها برای رسیدگی به چالش‌های نوظهور از جمله ایمنی هوش مصنوعی و استراتژی ایالات متحده در قبال فعالیت‌های تجاری و امنیت ملی در فضا بوده است.

هم چنین، خدمت به عنوان معاون رئیس جمعهور به او این فرصت را داد تا بر روند سیاستگذاری تسلط پیدا کند که سرمایه قابل توجهی برای او علیرغم هرج و مرج که مشخصه کاخ سفید دوره ترامپ بود محسوب می‌شود. اکنون که هریس در کانون توجه قرار دارد او عملا دوباره خود را به بسیاری از امریکایی‌ها معرفی می‌کند. حضور اخیر او در محافل عمومی این احساس را منتقل می‌کند که او می‌تواند با رای دهندگان ارتباط برقرار کند و بر هیجان و شتاب کارزار انتخاباتی بیافزاید. بایدن در سخنرانی خود در تاریخ ۲۴ جولای گفته بود:" این که ما جمهوری خود را حفظ کنیم اکنون در دستان شماست". هریس فرد مناسب در زمان مناسب برای دستیابی به آن هدف است.

نظر شما