شناسهٔ خبر: 68009763 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

مصائب زنان در سقط جنین/ آمار غیرمنتظره از مبالغ سقط در خانه

اکوایران : رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت اعلام کرد که روزانه ۱۰۰۰ نفر در کشور سقط جنین می‌کنند. اما آیا این آمار واقعیت دارد؟ زنان برای خاتمه‌دادن به بارداری چه هزینه‌هایی را پرداخت می‌کنند؟

صاحب‌خبر -

اوایل سال گذشته بود که سقط جنین غیرقانونی شد و پدرام پاک‌آیین، سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام کرد که سقط جنین جرم‌انگاری شده است. چندی بعد هم مشخص شد که اگر آزمایش بارداری فردی مثبت شود، نام او در سامانه ثبت و تا وضع حمل رصد می‌شود. در این صورت اگر سقط جنین، چه به صورت عمدی یا چه به صورت غیرعمدی اتفاق بیفتد وزارت بهداشت پیگیری می‌کند.

ممنوعیت سقط جنین در کشور با این هدف اعمال شد که آمار سقط جنین در کشور کاهش و به تبع آن جمعیت افزایش یابد. تیرماه سال ۱۴۰۱، صالح قاسمی، دبیر شورای راهبردی جمعیت استان تهران درباره آمار سقط جنین کشور به «ایسنا» گفته بود که سالانه ۳۷۰ هزار سقط در کشور داریم که اغلب آنها غیرقانونی است.

صابر جابری، رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت نیز به تازگی در یک برنامه تلوزیونی گفت که روزانه ۱۰۰۰ سقط جنین در کشور انجام می‌شود. به عبارتی سالانه حدود ۳۶۰ هزار سقط جنین در کشور صورت می‌گیرد. اگر مبنا را همین آمارهای مقامات رسمی قرار دهیم، می‌توان گفت که ممنوعیت و جرم‌انگاری به کاهش آمار کمکی نکرده است.

مشروح این خبر را در اکوایران با تیتر «مصائب سقط جنین در ایران؛ از سقط در خانه با 30 میلیون تا خطر مرگ» بخوانید

 
خبر مرتبط
سقط جنین‌های غیرقانونی را به این شماره گزارش کنید

مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت گفت: گزارش‌های مربوط به سقط جنین غیرقانونی در مراکز درمانی و یا عدم رضایت مادران باردار نسبت به سقط، به خط ۶ سامانه ۱۹۰ اعلام شود.

نظر شما