شناسهٔ خبر: 68007170 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی خبرداد؛

حل مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف به شکل علمی

تبریز- رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی از حل مشکلات کشور در حوزه‌های مختلف به شکل علمی خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر فاتحی‌فر اظهار کرد: جهاد دانشگاهی یک نهاد انقلابی با ساختار نهاد عمومی غیر دولتی است که در سال ۱۳۵۹ در راستای تحقق بخشیدن به اهداف انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها و اسلامی کردن دانشگاه‌ها به دستور معمار کبیر انقلاب تشکیل شد.

وی با اشاره به افزوده شدن وظایف تحقیقات علمی و فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها و جامعه به جهاددانشگاهی، ادامه داد: جهاددانشگاهی استان در دهه نخست فعالیت خود در دانشگاه تبریز که همزمان با دوران دفاع مقدس بود، نسبت به انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه پشتیبانی از جنگ در زمینه تولید قطعات جنگی و خمپاره در دانشکده فنی دانشگاه تبریز اقدام کرد و دانشجویان دانشگاه تبریز و همکاران جهاددانشگاهی در کارگاه فنی دانشگاه تبریز به این فعالیت مشغول شده و در تاریخ ۲۷ دی ماه سال ۱۳۶۵ بر اثر بمباران این کارگاه توسط رژیم بعثی، ۲۲ نفر از دانشجویان و مسئول فرهنگی جهاد دانشگاهی به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی استان در زمینه خبرگزاری، اطلاع رسانی، افکارسنجی، گردشگری و انتشارات، گفت: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که در اردیبهشت ۱۳۸۰ در جهاددانشگاهی تأسیس شده است، در ۳۱ استان کشور دفاتر فعال دارد و بازوی توانمند و معتمد ما در اجرای طرح‌های ملی در گستره شهرها و روستاهای کشور است. هدف اصلی از تأسیس مرکز ایسپا، کمک به نظام تصمیم‌گیری در کشور بوده و برای تحقیق این امر نیز تاکنون بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ طرح نظرسنجی به سفارش بخش دولتی، بخش خصوصی و یا به‌صورت خویش فرمایی در این مرکز انجام گرفته است.

فاتحی فر افزود: جهاددانشگاهی در حوزه آموزشی در دو مقطع آموزش‌های بلند مدت علمی‌کاربردی و آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت مهارت محور به ارائه خدمات آموزشی به اقشار مختلف، دانشجویان و کارکنان سازمان‌های دولتی و خصوصی مشغول بوده و سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر از آموزش‌های تخصصی این سازمان در دوره‌های مختلف بهره مند می‌شوند.

وی اظهار کرد: این نهاد در حوزه معاونت پژوهشی نیز در دو زمینه خدمات درمانی شامل آزمایشگاه‌های تخصصی، طب کار، بانک خون بند ناف و درمان ناباروری و مرکز خدمات تخصصی انرژی‌های نو و تجدیدپذیر شامل طراحی و نصب نیروگاه‌های خورشیدی فعالیت می‌کند.

وی با بیان این‌که تلاش جهاددانشگاهی، حل مشکلات نظام در حوزه‌های مختلف در حد توان علمی خود است، گفت: این نهاد در زمینه عمل به فرامین رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های نظام در حوزه جوانی جمعیت و فرزند آوری و حل مشکل ناباروری، کلینیک درمان نازایی و ناباروری جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی به ارائه خدمات درمانی ناباروری به مردم استان و استان‌های همجوار می‌کند.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی از طراحی نیروگاه‌های برق پرتابل برای مناطق محروم و اقشار عشایر و روستاها توسط این نهاد خبر داد و افزود: اکنون این نیروگاه‌ها در مناطق مختلف کشور نصب و راه اندازی شده است.

وی با اشاره به فعالیت پژوهشکده توسعه و برنامه ریزی جهاد دانشگاهی در گروه‌های پژوهشی مختلف، اظهار کرد: تعامل سازنده با دانشگاه‌های استان و همکاری عمیق در حوزه علم و فرهنگ، فناوری و نوآوری، برنامه ریزی و تلاش در جهت ارتقای سطح رفاهی و معیشتی همکاران، توسعه دفاتر جهاد دانشگاهی در برخی از دانشگاه‌های مادر استان، حمایت از طرح‌های نخبگان در حوزه‌های فناوری و نوآوری، بهینه سازی فضاهای کالبدی و تجهیزات متناسب با برنامه‌های سازمان، تقویت سرمایه اجتماعی سازمان، پیاده سازی و استقرار نظام مدیریت مشارکتی وراه اندازی سیستم نظام پیشنهادات، حفظ وتربیت نیروی انسانی کارآمد و ارتقای دانش ومهارت‌های کاربردی کارکنان از مهترین رویکردهای جدید جهاددانشگاهی در بخش‌های مختلف است.

نظر شما