شناسهٔ خبر: 68004908 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

ادعای آمریکا درباره همکاری نظامی روسیه با یمن

فارس : یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شده دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور معتقدند که نیروهای اطلاعات نظامی GRU روسیه در حال انجام فعالیت‌های مستشاری در مناطق تحت کنترل یمن هستند.

صاحب‌خبر -

پایگاه میدل‌ایست‌آی گزارش داده مأموران اطلاعات نظامی روسیه برای کمک به یمن جهت هدف قرار دادن کشتی‌ها در دریای سرخ در یمن مستقر شده‌اند.

یک مقام ارشد آمریکایی مدعی شده دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور معتقدند که نیروهای اطلاعات نظامی GRU روسیه در حال انجام فعالیت‌های مستشاری در مناطق تحت کنترل انصارالله یمن هستند. به ادعای این مقام، ماهیت دقیق نقش روسیه هنوز کاملاً روشن نیست اما مأموران GRU الان چند ماه است که در حال ارائه خدمات مستشاری به یمنی‌ها هستند. منظور از GRU «اداره کل اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه» یا سازمان اطلاعات نظامی روسیه است. این اداره بزرگترین سازمان اطلاعات خارجی روسیه محسوب می‌شود. میدل‌ایست‌آی می‌نویسد این اقدام حساس برای اعزام نیروهای GRU در شرایطی صورت گرفته که مسکو از مدت‌ها پیش به دنبال افزایش حمایت‌های خود از انصارالله یمن بوده است. میدل‌ایست‌آی در ماه ژوئیه گزارش داد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیشتر بررسی‌هایی را برای ارسال موشک‌های کروز ضدکشتی به انصارالله یمن بررسی کرده بود اما بعد از مداخله مستقیم محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از انجام این کار منصرف شد. وال‌استریت‌ژورنال در ماه جولای گزارشی با مضمون مشابه منتشر کرد اما اضافه کرد که آمریکا هنوز نگران است که روسیه ممکن است اقدام به تسلیح یمنی‌ها کند.از نظر واشنگتن، اتخاذ چنین تصمیمی از سوی رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین گامی برای منصرف کردن واشنگتن از مجاز کردن حمله اوکراین به داخل خاک روسیه خواهد بود. انصارالله یمن اندکی بعد از آغاز حمله رژیم اسرائیل به غزه در ۷ اکتبر حملاتی را به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ آغاز کرده است. یمنی‌ها می‌گویند این حملات برای اعلام همبستگی با مردم فلسطین انجام می‌شوند و تا زمان اتمام تجاوزات اسرائیل ادامه خواهد یافت.

نظر شما