شناسهٔ خبر: 68001778 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

حاشیه‌های بوکسور زن الجزایری همچنان ادامه دارد/ جنجال بر سر جنسیت یک ورزشکار

خلیف قرار است روز شنبه آنا لوکا هاموری از مجارستان در مرحله یک‌چهارم نهایی بوکس زنان المپیک مسابقه بدهد. این بوکسور جنجالی الجزایری می‌تواند با پیروزی در مبارزه فردا و صعود به نیمه‎‌نهایی مدالش را قطعی کند.

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: مسابقه بوکس زنان المپیک پاریس در مرحله یک‌هشتم نهایی با جنجال‌های زیادی درباره جنسیت بوکسور الجزایری همراه بود.

به گزارش ایرنا، مسابقه بوکس ایمانه خلیف از الجزایر و آنجلا کارینی از ایتالیا در مرحله یک‌هشتم نهایی بوکس زنان المپیک ۲۰۲۴ که دیروز برگزار شد، حواشی و جنجال‌های زیادی را به همراه داشته است. این مسابقه، تنها ۴۶ ثانیه طول کشید و خلیف با تنها یک ضربه مشت، کارینی را نقش بر زمین کرد و در ادامه بوکسور ایتالیایی از ادامه مسابقه انصراف داد.

کارینی، پس از این ضربه به مربی‌اش گفت: این درست نیست، درست نیست و در ادامه به خبرنگاران گفت که هرگز در دوران حرفه‌ای‌اش به این شدت ضربه نخورده بود. کارینی گفت: در زندگی‌ام هرگز به این شدت ضربه نخورده بودم. این بر عهده کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) است که قضاوت کند.

مربی کارینی نیز گفت: نمی‌دانم بینی او شکسته است یا نه. اما بسیاری از مردم در ایتالیا سعی کردند به او زنگ بزنند و به او بگویند: لطفا نرو، این یک مرد است و این برای تو خطرناک است.

پس از این مسابقه، کارینی با جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا دیدار کرد. ملونی پس از این دیدار در اینستاگرام نوشت: می‌دانم که تسلیم نمی‌شوی آنجلا و می‌دانم که روزی با تلاش آنچه را که لیاقتش را داری به دست خواهی آورد. در رقابتی که در نهایت برابر است.

ملونی که روز پنجشنبه در حال بازدید از ورزشکاران ایتالیا در دهکده المپیک بود، گفت که از سال ۲۰۲۱ با اجازه دادن به ورزشکارانی با ویژگی‌های «ژنتیکی مردانه» برای رقابت در برابر زنان مخالف بود. ملونی گفت: ما باید توجه داشته باشیم، در تلاش برای عدم تبعیض، که در واقع در حال تبعیض علیه حقوق زنان هستیم.

فیزیک بدنی خاص و شدت ضربه خلیف، شائبه‌هایی را درباره جنسیت او به وجود آورد، به خصوص که سال گذشته خلیف از مسابقات جهانی بوکس زنان در دهلی‌نو به دلیل رد شدن در آزمون واجد شرایط بودن جنسیت محروم شد. خلیف ۲۵ ساله به دلیل «سطوح تستسترون بالا نتوانست معیار‌های واجد شرایط بودن را برآورده کند» محروم شد. در همان تورنمنت، لین یو تینگ از تایوان نیز به دلیل عدم رعایت معیار‌های واجد شرایط بودن جنسیت از سوی انجمن بین المللی بوکس (IBA) محروم شد. لین قرار است روز جمعه (۲ اوت) در المپیک شرکت کند.

انجمن بین‎‌المللی بوکس بیانیه‌ای صادر کرد که در آن مدعی شد هر دو بوکسور سال گذشته «معاینه تستسترون» نداشته‌اند، اما با «یک آزمایش جداگانه و شناخته شده» رد صلاحیت شده‌اند. IBA اعلام کرد ویژگی‌های آزمایش محرمانه باقی می‌ماند و از توضیح آن خودداری کرد. انجمن بین المللی بوکس (IBA) سال گذشته خلیف را پس از کشف کروموزوم XY رد صلاحیت کرد. این انجمن در بیانیه‌ای در سال ۲۰۲۳، اعلام کرد: بر اساس آزمایشات DNA، تعدادی از ورزشکاران را شناسایی کردیم که سعی داشتند رقیبان خود را فریب دهند تا خود را به عنوان یک زن نشان دهند. با توجه به نتایج آزمایشات، ثابت شد که آن‌ها به جای کروموزم XX زن، کروموزوم XY دارند. چنین ورزشکارانی از مسابقات حذف شدند.

با این حال برگزارکننده مسابقات بوکس جهانی توسط کمیته بین‎‌‎المللی المپیک دیگر به رسمیت شناخته می‌شود و مسابقات بوکس المپیک توسط یک نهاد موقت که توسط هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک برگزار می‌شود. کمیته بین‌المللی المپیک مسئول بوکس در پاریس است، زیرا به دنبال سال‌ها مشکلات حاکمیتی، عدم شفافیت مالی و بسیاری از موارد فساد در قضاوت و داوری، مجوز انجمن بین‌المللی بوکس ((IBA) را لغو کرده است.

کمیته بین‌المللی المپیک در بیانیه‌ای در ابتدای این مسابقات اعلام کرد: تمامی ورزشکاران شرکت‌کننده در مسابقات بوکس بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ از مقررات صلاحیت و ورود به مسابقات و همچنین کلیه مقررات پزشکی قابل اجرا مطابق با قوانین پیروی می‌کنند. مارک آدامز، سخنگوی کمیته بین‌المللی المپیک، به خبرنگاران گفت: همه کسانی که در رده زنان شرکت می‌کنند، قوانین واجد شرایط بودن مسابقات را رعایت می‌کنند. آن‌ها در پاسپورت خود زن هستند و در آنجا نوشته شده است که آن‌ها زن هستند.

با این حال سطح تستسرون مجاز در بدن یک زن همچنان محل بحث در دنیای ورزش است. پیتر بادل، روزنامه‌نگار بوکس نیوز کورپ، به پادکست Matty and Missile گفت: کمیته بین‌المللی المپیک فکر می‌کند که می‌تواند با زنان مبارزه کند و ما امروز شاهد یک نتیجه وحشیانه بودیم که در آن حریف خود را در ۴۶ ثانیه شکست داد. مطمئناً سطح تسترون‌های خلیف بیشتر از آن چیزی است که یک زن معمولی دارد. از نظر پزشکی، شخصی به من توضیح داد که این معادل یک زن استروئیدی است و استروئید‌ها در المپیک مجاز به حضور نیستند و در آن صورت، خلیف نباید با زنان در این بازی مبارزه کند.

در سمت مقابل کمیته المپیک الجزایر «حملات غیراخلاقی» به خلیف را قبل از شروع مسابقه خلیف محکوم کرد. کمیته المپیک الجزایر (COA) در بیانیه‌ای که ساعاتی پیش از مسابقه او مقابل کارینی منتشر شد، گفت: حملات بدخواهانه و غیراخلاقی علیه ورزشکار برجسته کشورمان، ایمانه خلیف، توسط برخی رسانه‌های خارجی را به شدت محکوم می‌کند.

خلیف قرار است روز شنبه آنا لوکا هاموری از مجارستان در مرحله یک‌چهارم نهایی بوکس زنان المپیک مسابقه بدهد. این بوکسور جنجالی الجزایری می‌تواند با پیروزی در مبارزه فردا و صعود به نیمه‎‌نهایی مدالش را قطعی کند.

هاموری در واکنش به حواشی به وجود آمده درباره خلیف، درباره مبارزه با این بوکسور الجزایی در روز شنبه گفت: من نمی‌ترسم و به داستان مطبوعات و رسانه‌های اجتماعی اهمیت نمی‌دهم. اگر او مرد باشد و اگر برنده شوم، پیروزی بزرگتری برای من خواهد بود.

برچسب‌ها:

نظر شما