شناسهٔ خبر: 68001303 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

یک منبع آگاه: شانس باختن بیرانوند در پرونده شکایت پرسپولیس بالا است!

یک کارشناس حقوقی می‌گوید نمی‌شود در مورد رای نهایی پرونده شکایت پرسپولیس از بیرانوند نظر قطعی داد اما اگر بیرو محکوم شود ۴ تا ۶ ماه باید خانه‌نشین شود. در عین حال یک منبع آگاه اطلاع داد که شانس پیروزی پرسپولیس در این پرونده بیشتر از بیرانوند است.

صاحب‌خبر -
یک منبع آگاه: شانس باختن بیرانوند در پرونده شکایت پرسپولیس بالا است!
کد خبر: 669619
|
۱۴۰۳/۰۵/۱۲ ۱۷:۴۵:۲۴

علیرضا بیرانوند با جدایی از پرسپولیس و پیوستن به تراکتور یکی از بزرگ‌ترین داستان‌های فوتبال داخلی ایران را رقم زد. درست مثل سال گذشته که می‌خواست راهی استقلال شود اما در نهایت پشیمان شد و قراردادش را به مدت دو فصل با سرخپوشان تمدید کرد.

به گزارش رویداد 24، این فعل و انفعالات باعث شد کار دو طرف -یعنی باشگاه پرسپولیس و علیرضا بیرانوند- به شکایت و شکایت‌کشی بکشد. جلسه کمیته تعیین وضعیت برای رسیدگی به شکایت پرسپولیس از دروازه‌بان ملی‌پوش سابق خود در همین هفته برگزار شد و حالا همه منتظر هستند ببینند نتیجه این تقابل تاریخی چه خواهد شد.

بیشتر بخوانید: دردسر طلب ۱۲ میلیاردی بیرانوند برای پرسپولیس

اگر بیرانوند محکوم شود علاوه بر محرومیتی سنگین، باشگاه تراکتور را هم دچار مشکل می‌کند و این اصلا به مذاق «تی‌تی‌ها» خوش نخواهد آمد و اگر رای بر برائت بیرو باشد پرسپولیسی‌ها آرام نخواهند نشست. نتیجه این پرونده آنچنان برای طرفین ناموسی شده که رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس اعلام کرد اگر بازنده پرونده باشد استعفا خواهد کرد.

علیرضا بیرانوند در حالی که چند روز مانده به پایان فصل گذشته با صراحت گفته بود در تابستان امسال دیگر دنبال ماجراجویی نخواهد رفت و به قراردادش با پرسپولیس متعهد باقی خواهد ماند، مدتی بعد از آخرین بازی تیم مقابل مس رفسنجان همانند سال گذشته اقدام به فسخ یکطرفه قراردادش با پرسپولیس کرد. او با استفاده از الحاقیه‌ای که در میانه فصل با موافقت باشگاه به قراردادش اضافه شده بود این کار را کرد. بندی که در آن ذکر شده در صورتی که باشگاه تا پایان فصل کلیه مطالبات دروازه‌بان شماره یک خود را نپردازد او قادر به فسخ یکطرفه است. هنوز در مورد دلایل اضافه شدن این بند و اینکه با موافقت چه کسی انجام شده بحث‌های ضدونقیضی مطرح است. برخی پیشکسوتان پرسپولیس مثل رضا جباری معتقدند اضافه شدن این بند «ساخت و پاخت» بوده است.

بیرو با استفاده از همین الحاقیه قرارداد خود را با پرسپولیس فسخ کرد و به تراکتور پیوست. در این رابطه برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که باشگاه تراکتور از مدت‌ها قبل از پایان فصل با بیرانوند وارد مذاکره شده بود. مساله‌ای که تراکتوری‌ها آن را قویا تکذیب می‌کنند.  

بیرانوند که مدعی است مطالبات خود را کامل دریافت نکرده می‌گوید منظور از پایان فصل در الحاقیه آخرین بازی پرسپولیس در لیگ است و باشگاه می‌گوید آخرین بازی فصل طبق مقررات سازمان لیگ تعیین می‌شود: یعنی آخرین بازی جام حذفی. این مهم‌ترین محل اختلاف طرفین است و به نظر می‌رسد تفسیر قضات کمیته تعیین وضعیت از عبارت «آخرین بازی فصل» کلید حل پرونده شکایت پرسپولیس از بیرانوند باشد.

رسول باختر کارشناس حقوق ورزشی در این رابطه گفت: «ما دو تا تفسیر داریم. تفسیری که باشگاه پرسپولیس ارائه داده و تفسیری که بیرانوند می‌گوید. هر دو تفسیر ممکن است درست باشد. بیرانوند می گوید من چه کار دارم فینال جام حذفی چه شد یا سپاهان چه کار کرد. من آخرین بازی که خودم باید بازی می‌کردم برایم ملاک است. برای بهتر روشن شدن این موضوع این مثال را در نظر بگیرید. فرض کنیم قرارداد علیرضا بیرانوند تا آخر این فصل بوده است. آن وقت بیرانوند تا کی متعهد بود در قبال دستورات باشگاه و قراردادش؟ تا آخرین بازی که پرسپولیس در لیگ داشت. از آن طرف باشگاه پرسپولیس هم مدعی می‌شود که وقتی می‌گوییم فصل منظور مشخص است. در مقررات ابتدا و انتهای فصل تعریف شده و وقتی ما نوشتیم تا پایان فصل بر اساس مقررات قانونی بوده است. می‌شود گفت هر دو تفسیر درست است.»

باختر افزود: «در نهایت باید آن چیزی که بین طرفین بوده را پیدا کرد. کمیته تعیین وضعیت وظیفه‌اش الان این است که در این پرونده اراده هر دو طرف بر چه بوده است و این را کشف کند. این کار بسیار دشواری است و طرفین باید اسناد و مدارک خوبی ارائه کنند که کمیته تعیین وضعیت تصمیم نهایی را بگیرد.»

در عین حال یک روز قبل از برگزاری جلسه کمیته تعیین وضعیت اسنادی منتشر شد که نشان داد پرسپولیس تمام مطالبات بیرانوند در فصلی که گذشت را پرداخت کرده است. اما در حالی که تصور می‌شد این یک برگ برنده برای سرخ‌ها است، بیرانوند اسناد دیگری منتشر کرد که نشان داد بابت سال‌های گذشته از باشگاه طلب دارد.

این ابهام دیگری در پرونده به وجود آورد. اینکه منظور از کلیه مطالبات فقط مطالبات فصل جاری است یا شامل سال‌های گذشته هم می‌شود. رسول باختر در رابطه با این ابهام به توضیح داد: «از ابتدا هم مشخص بود طرفین در بحث مالی روی همین موضوع اختلاف دارند. بیرانوند مدعی بود که پولم کامل پرداخت نشده و مطالباتی دارم از باشگاه. و باشگاه هم تاکید داشت و در مصاحبه‌های مدیران باشگاه که در رسانه‌ها هم موجود است آمده که باشگاه تمام مطالبات ذیل این قرارداد را پرداخت کرده است. حتی به صورت غیر رسمی هم گفته‌هایی هست که نشان می‌دهد باشگاه پرسپولیس معتقد است مطالبات قبلی بیرانوند به دلیل فسخ شدن قرارداد قابلیت مطالبه ندارد که این حرف اشتباهی است. اما اینجا توی بند نوشته شده کلیه مطالبات بازیکن.» باختر خاطر نشان کرد: «اصطلاحا در عالم تفسیری ما می‌گوییم کلیه مطالبات یک واژه عام و مطلق است. وقتی می‌گوییم کلیه مطالبات شامل هر طلبی است که بازیکن دارد. می‌خواهد پاداش باشد یا دستمزد یا مال این قرارداد باشد یا قرارداد فصل دیگر. وقتی نوشته می‌شود کلیه مطالبات ناظر به آن است. و اینکه ما بگوییم فقط متعلق به یک قرارداد خاص است، به دلیل اینکه مقید نشده اشتباه است.»

این وکیل فعال در حوزه ورزش در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد اختلاف نظر مالی نسبت به ابهام تفسیر عبارت «پایان فصل» ابهام کمتری دارد گفت: «به نظرم در این مورد ابهام چندانی وجود ندارد.»

رسول باختر در ادامه و در پاسخ به این سوال که در صورت محرومیت بیرانوند چه اتفاقی رخ می‌دهد اظهار داشت: «اگر بیرانوند محروم شود بیرانوند بین ۴ تا ۶ ماه محرومیت محکوم می‌شود به اضافه پرداخت غرامت. غرامت هم برابر می‌شود با قرارداد بیرانوند با پرسپولیس برای فصل ۱۴۳۰ -۱۴۰۴. البته بیرانوند می‌تواند غرامت را کمتر کند. کار سختی دارد ولی می‌تواند با استدلال خوبی حتی شاید غرامت را به صفر برساند. کاری شبیه کاری که وکلای سامان قدوس در پرونده محرومیتش انجام دادند و از CAS رای گرفتند که نیازی نیست حتی یک ریال غرامت بدهد.»

باختر در ادامه به سرنوشت تراکتور در صورت باختن بیرانوند در این پرونده اشاره کرد و ادامه داد: «اگر بیرانوند محروم شود فرض قانونی بر این است که باشگاه تراکتور بیرانوند را اغوا کرده است. تراکتور باید کمیته تعیین وضعیت را قانع کند که من قبل از فسخ قرارداد با بیرانوند کاری نداشتم و بعد از فسخ او استعلام گرفتم و سپس وارد مذاکره شدم. اگر نتواند کمیته تعیین وضعیت را قانع کند دو پنجره نقل و انتقالاتی محروم خواهد شد.»

این کارشناس حقوقی در پاسخ به این سوال که استنباط کلی‌اش از نتیجه پرونده چیست گفت: «در مورد عبارت انتهای فصل نیاز به اطلاعات و دیتای بیشتری هست. فکر می‌کنم نمی‌شود بدون این اطلاعات که مکتوم مانده چیزی گفت بنابراین باید صبور باشیم.»

مجادله پرسپولیس و بیرانوند در حالی به این نقطه رسیده است که طبق اطلاعات به دست آمده در چند روز قبل بیرانوند در آستانه بازگشت به پرسپولیس و حل و فصل ماجرا قرار داشت. درست مثل اتفاقی که سال گذشته رخ داد. با این حال برخی پیشکسوتان و همینطور رقم درخواستی بیرانوند مانع از بازگشت او به جمع قهرمان فصل قبل لیگ برتر شدند. برخی منابع خبری گفتند بیرانوند بابت این فصل بیش از ۵۰ میلیارد از باشگاه پرسپولیس درخواست کرده بود.

پیگیری ها از شرایط حاکم بر جلسه کمیته تعیین وضعیت حاکی از آن است که با توجه به ابهامات پرونده و همینطور تعدد قضات تصمیم‌گیر نمی‌شود به نتیجه نهایی پرونده پی برد. با این حال یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود اطلاع داد به نظر می رسد شانس برنده شدن باشگاه پرسپولیس بیشتر باشد.

 

نظر شما