شناسهٔ خبر: 67998047 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

سلطان نوظهور ورزش جهان کیست!

روزنامه فرانسوی اکیپ با توصیف عملکرد درخشان، لئون مارشان، نوشت: «او در سن ۲۲ سالگی به عنوان مسیح شنا معرفی شد و به معنای واقعی کلمه روی آب راه رفت.

صاحب‌خبر -

این شناگر فرانسوی با شکستن رکورد مایکل فلپس افسانه‌ای موفق شد یک رکورد جدید در المپیک ثبت کند.

به گزارش ورزش سه، لئون مارشان ۲۲ ساله با فتح دو مدال طلای المپیک در رشته‌های پروانه ۲۰۰ متر و قورباغه ۲۰۰ متر تنها در عرض دو ساعت، تاریخ شنای جهان را از نو نوشت و نه تنها مایکل فلپس افسانه‌ای، بلکه تمام جهان را شگفت‌زده کرد.

روزنامه فرانسوی اکیپ با توصیف عملکرد درخشان این شناگر جوان نوشت: «او در سن ۲۲ سالگی به عنوان مسیح شنا معرفی شد و به معنای واقعی کلمه روی آب راه رفت.» مارکا، روزنامه اسپانیایی، از این شب به عنوان یکی از شب‌های فراموش‌نشدنی تاریخ شنا یاد کرد. در حالی که ESPN این قهرمانی را تاجگذاری پادشاه جدید این ورزش توصیف کرد.

«پادشاه این ورزش» کسی نیست جز لئون مارشان ۲۲ ساله. بی‌بی‌سی با قرار دادن نام او در کنار بزرگ‌ترین اسطوره‌های تاریخ شنا، یعنی مایکل فلپس و ایان تورپ، از این شناگر جوان فرانسوی ستایش کرد.

این توصیفات بدون دلیل نیست

مارشان کاری را انجام داده که هیچ‌کس در طول تاریخ شنای جهان، حتی مایکل فلپس و ایان تورپ نتوانسته‌اند انجام دهند. او ابتدا قهرمان المپیک ۲۰۰ متر پروانه شد و سپس تنها دو ساعت بعد، قهرمان المپیک ۲۰۰ متر قورباغه. رسانه‌های ژاپنی که زمانی فلپس را «هیولا» خطاب می‌کردند، حالا از «هیولای جدید» سخن می‌گویند.

دو مدال طلا در دو رشته کاملاً متفاوت، دستاوردی خارق‌العاده است که مربی او، باب بوئمن، در پایان آن گفت: «لئون مایکل جدید نیست، او اولین لئون است.»

لئون مارشان جوان فرانسوی با عملکرد خیره‌کننده خود در مسابقات شنا المپیک پاریس، نه تنها تماشاگران را به وجد آورد، بلکه اسطوره شنا، مایکل فلپس را نیز شگفت‌زده کرد. فلپس که با کسب ۲۸ مدال المپیک، پرافتخارترین ورزشکار تاریخ محسوب می‌شود، از عملکرد مارشان به شدت تحت تاثیر قرار گرفت.

فلپس در جریان پخش تلویزیونی مسابقات از شبکه NBC آمریکا اظهار داشت: «این احتمالا بهترین شنای ترکیبی دوگانه‌ای است که در تاریخ این ورزش دیده‌ام. این پسر بدون شک شناگر فوق‌العاده‌ای است. حتی اگر ما نمی‌دانستیم، حالا می‌دانیم که او برای مدت طولانی در این عرصه خواهد درخشید و سروصدای زیادی به پا خواهد کرد.»

فلپس ۳۹ ساله نمی‌توانست از ستایش این شناگر جوان دست بردارد. تشویق‌های تماشاگران و انرژی وصف‌نشدنی سالن مسابقه، این شناگر آمریکایی را به وجد آورده بود. او گفت: «نمی‌توانم صبر کنم تا با او صحبت کنم و بپرسم که چه احساسی داشت.»

طرفداران فرانسوی در پاریس نیز از این عملکرد شگفت‌زده شده‌اند. تنها چند روز قبل از این موفقیت درخشان، مارشان توانسته بود در مقابل تماشاگران هم‌وطن خود، اولین مدال طلای خود را در مسابقات شنای انفرادی ۴۰۰ متر کسب کند. تقریبا ۱۷ هزار تماشاگر با شور و اشتیاق او را تشویق کرده و بار‌ها سرود ملی فرانسه، مارسی‌یز، را اجرا کردند.

مارشان پس از اولین پیروزی خود گفت: «من همیشه آرزوی چنین روزی را داشتم. این تجربه فوق‌العاده‌ای بود، به‌خصوص در شهر خودم. من واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم.»

این شناگر جوان با ناباوری گفت: «من می‌دانستم که انجام هر دو مسابقه ممکن است، اما فقط برای به پایان رساندن هر دو مسابقه، نه برای پیروزی در هر دو. هرگز فکر نمی‌کردم چنین چیزی ممکن باشد.»

مارشان و عملکردی فوق‌العاده

معمولاً شناگران تنها در یکی از دو رشته قورباغه یا پروانه شرکت می‌کنند و کمتر کسی جرات رقابت در هر دو را پیدا می‌کند.

مارشان ماه گذشته اعتراف کرد: «افراد کمی هستند که این کار را امتحان می‌کنند. کمی عجیب است، اما من عجیب را دوست دارم.»

کمی پیش از این، مربی او گفته بود که نباید هر دو مسابقه در یک شب برگزار شود. او می‌خواست به شاگردش فرصت کافی برای ریکاوری پیش از هر مسابقه مهم بدهد.

ژولین ایسولی، سرمربی شنا فرانسه، در مصاحبه‌ای با روزنامه لوموند گفت: «تاکنون با این مشکل مواجه نشده‌ایم، زیرا هیچ شناگری نتوانسته هم در ۲۰۰ متر قورباغه و هم ۲۰۰ متر پروانه در سطح بسیار بالا شنا کند.»

باب بوومَن، مربی او، یک مربی معمولی نیست. او مربی و مشاور قدیمی پِلس است. در طول سه سال گذشته، او تکنیک شناگر فرانسوی را در دانشگاه ایالتی آریزونا و دور از وطنش ارتقا داد.

مارشان توانست در میان ۵۰ هزار دانشجوی دانشگاه به صورت ناشناس زندگی کند. او علاوه بر تمرین شنا، به علوم کامپیوتر مشغول بود و در اوقات فراغت خود به بازی کامپیوتری کال آف دیوتی می‌پرداخت.

هوبرت کاس، هم‌تیمی او، درباره دوران مشترکشان در این دانشگاه آمریکایی گفت: «ما مخفیانه زندگی می‌کردیم.»

این گمنامی احتمالا پس از کسب سه مدال طلا در پاریس به پایان خواهد رسید، به خصوص که ممکن است روز جمعه در مسابقه ۲۰۰ متر انفرادی ترکیبی هم مدال چهارم را کسب کند.

نظر شما