شناسهٔ خبر: 67997342 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

وزیر کشور پزشکیان یکی از دو نفر است ؟ | روزنو

خبرهایی به گوش می رسد که مجمع روحانیون مبارز و رئیس دولت اصلاحات تلاش هایی را برای حضور انصاری در این سمت انجام داده اند و شانس او برای قرار گرفتن در لیست پیشنهادی پایین نیست.

صاحب‌خبر -
روزنو :

این روزها گمانه‌زنی‌ها رسانه‌ای و سیاسی درباره اعضای کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان شدت گرفته است و از هر گوشه و کناری لیستی درباره وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم بیرون می‌آید و البته به سرعت هم تکذیب می‌شوند

«وزارت کشور» نیز از جمله وزارتخانه هایی است که گوش ها برای شنیدن نام وزیر پیشنهادی تیز شده است و کاندیداهای علاقمند برای تکیه زدن بر کرسی سیاسی ترین وزارتخانه دولت چهاردهم نیز کم نیست.

 از دولت موقت که ریاست آن با مهندس بازرگان بود تا دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی، ۲۲ نفر سکاندار سیاسی‌ترین وزارتخانه دولت‌های ادوار مختلف بوده‌اند. 

در میان اسامی مطرح شده برای وزرای پیشنهادی وزارت کشور نام دو نفر بیش از همه تکرار می‌شود؛ مصطفی پورمحمدی و مجید انصاری. 

 پورمحمدی دست رد به پیشنهاد پزشکیان زده است؟

مصطفی پورمحمدی»، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز و از رقبای مسعود پزشکیان در جریان انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بود که در ایام تبلیغات انتخاباتی نگاه و مشی نزدیکتری به پزشکیان داشت تا دیگر رقبایی که از قضا هم طیف سیاسی او نیز بودند.

نام او ابتدا برای وزارت اطلاعات مطرح شده بود و حتی خبرهایی نیز از تلاش ها برای راضی کردن او برای حضور در این وزارتخانه به گوش می رسید اما بنا به روایت ها پورمحمدی قبول نکرده است که به این وزارتخانه برود.

او اما سابقه سکانداری وزارت کشور را در دولت محمود احمدی نژاد دارد و بدش نمی آید بار دیگر در ساختمان فاطمی مستقر شود. پورمحمدی در ایام تبلیغات انتخاباتی نیز مانور زیادی بر دوران حضورش در این وزارتخانه و عملیاتی کردن دولت الکترونیک می داد و خبرها نیز حکایت از آن دارد که او دست رد به این پیشنهاد نخواهد زد.

از سوی دیگر پورمحمدی سابقه همکاری با دولت اعتدال گرای روحانی را نیز دارد و بخاطر نزدیکی با چهره های اعتدالی و موضع گیری های سیاسی اش در سال های اخیر، حضور او در دولت با واکنش های تند و انتقادی از سوی جریان حامی پزشکیان روبرو نشده است. 

 مجید انصاری به ساختمان فاطمی می‌رود؟

مجید انصاری دیگر کاندیدای علاقمند برای تکیه زدن بر کرسی وزارت کشور دولت چهاردهم است. او گرچه این روزها عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است اما سابقه حضور در دولت های مختلف را داشته است، روزگاری معاون حقوقی رئیس جمهور در دولت دوازدهم و همچنین معاون امور مجلس رئیس‌جمهور در دولت یازدهم بوده است. انصاری که بخاطر عضویت در مجمع روحانیون مبارز به رئیس دولت اصلاحات نیز نزدیک است در دوره ریاست جمهوری خاتمی نیز معاون امور حقوقی و پارلمانی دولت بود.

خبرهایی به گوش می رسد که مجمع روحانیون مبارز و رئیس دولت اصلاحات تلاش هایی را برای حضور انصاری در این سمت انجام داده اند و شانس او برای قرار گرفتن در لیست پیشنهادی پایین نیست. مجید انصاری مورد تایید سیدحسن خمینی از حامیان جدی پزشکیان در انتخابات نیز است.

در کنار این دو چهره، نام سردار دهقان هم شنیده می شد که به سرعت از سوی خود او تکذیب شد. دهقان درباره احتمال حضورش در کابینه پزشکیان گفته بود: «در بنیاد مستضعفان دغدغه‌هایی دارم و کارهای برجای مانده‌ای در بنیاد وجود دارد که باید برای آن تصمیم‌گیری شود و به اجرا برسند.»

 جوان‌ترین و مسن‌ترین وزیر کشور

جوان‌ترین وزیر کشور سیدکمال الدین نیکروش بود که در زمان وزیر شدن ۳۷ سال سن داشت. احمد وحیدی، وزیر کشور دولت سیزدهم را باید مسن‌ترین وزیری دانست که با ۶۳ سال سن راهی وزارت کشور شده بود

 احمدی‌نژاد رکورددار تغییر در وزارت کشور

اما در میان همه دولت‌ها، وزارت کشور بیشترین تغییر را در دولت محمود احمدی‌نژاد تجربه کرده است. او ابتدا در دولت نهم مصطفی پورمحمدی را به سمت وزیر کشور منصوب کرد اما پس از برکناری پورمحمدی، علی کردان را برای تصدی بر این وزارتخانه به مجلس وقت معرفی کرد. با این حال، درپی استیضاح علی کردان توسط مجلس، کلید این وزارتخانه به صادق محصولی رسید.

نظر شما