شناسهٔ خبر: 67991049 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

‌نماز جماعت سال ۱۴۰۲ در ۷۶ هزار مدرسه کشور برپا شد‌

معاون فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: سال گذشته در ۷۶ هزار مدرسه اقدام به برپایی نماز جماعت شد و محتواهای در خصوص سئوالات دانش‌آموزان در خصوص مسائل اعتقادی و مرجع تقلید در سامانه نورینو بارگذاری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، حجت‌الاسلام پورثانی در گردهمایی مشترک ستاد اقامه نماز و وزارت آموزش و پرورش با گرامیداشت یاد و خاطره شهید رئیسی و شهید اسماعیل هنیه اظهارداشت: امید می‌رود به زودی خبر شکست مزبوحانه اسرائیل جنایتکار به جهان مخابره شود و نماز جماعت را در قدس اقامه کنیم چرا که به وعده خداوند و امامین انقلاب مبنی بر پیروزی جبهه حق در برابر جبهه باطل ایمان داریم.

وی، رسالت اصلی آموزش و پرورش را تربیت خواند و گفت:در تمام صفحات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کلمه تربیت مورد توجه است. تربیت رسالت اصلی انبیای الهی است و نماز به عنوان یکی از جلوه های ویژه تربیت در مدرسه و یکی از موقعیت های یادگیری دانش آموزان مورد تاکید است.

پورثانی یکی از کلید واژه های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تنوع موقعیت های یادگیری عنوان کرد و افزود: درست است که نماز یک عمل عبادی و اخلاقی است ولی امروز در کنار این دیدگاه به نماز به عنوان یکی از عناصر تربیتی مهم و موفق در مدارس توجه می شود.

معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش به نظرسنجی از 20 هزار دانش آموز در مشهد مقدس و نتایج آن اشاره کرد و گفت‌: به رغم تصورات، نتیجه این نظرسنجی نشان داد 50 درصد از دانش آموزان این شهر نمازخوان هستند. در این نظرسنجی ارتباط بین مدت زمان حضور نسل نو در حرم مطهر، مطالعه کتاب و گوش دادن به موسیقی با رفتارهای پرخطر مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه نشان داد مدت زمانی که نسل نو به مطالعه کتاب و حضور در حرم مطهر می پردازد از رفتارهای پرخطر کاسته می‌شود.

به گفته وی، زمانی که ما به نماز به عنوان یک برنامه تربیتی نگاه کنیم در تربیت نسل نو موفق تر خواهیم بود و اگر به نماز به عنوان یک برنامه جانبی توجه شود موفقیتی در تربیت کسب نخواهیم کرد.

پورثانی به ارتباط بین توجه به نماز و رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: در مدارسی که به اقامه نماز توجه می شود آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان کاهش می‌یابد.

معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش با طرح این سئوال که تا چه اندازه و با چه روش‌هایی نسل نو را به اقامه نماز دعوت می‌کنیم، بیان کرد: هرچه ارتباط نزدیک‌تری با نسل نو در مدارس برقرار شود به راحتی می توان دانش‌آموزان را به نماز دعوت کرد چرا که معتقدیم این دعوت در سنین بالاتر دشوارتر خواهد بود چرا که دانش‌آموزان اثرپذیری بالاتری دارند.

وی فلسفه این اجلاس را ارائه تجارب موفق مدارس در امر اقامه نماز عنوان کرد و افزود: سال گذشته در 76 هزار مدرسه اقدام به برپایی نماز جماعت شد و محتواهای در خصوص سوالات دانش آموزان در خصوص مسائل اعتقادی و مرجع تقلید در سامانه نورینو بارگذاری شده است.

به گفته معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش در اعتکاف دانش آموزی امسال برای اولین بار در تاریخ ایران، 500 هزار دانش آموز در مراسم حضور داشتند که نشان از این دارد که دانش‌آموزان این کشور تشنه معنویت هستند.

سرمایه‌گذاری برنقش آفرینی انجمن‌های اولیا و مربیان در اقامه نماز

سید‌احمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور نیز با اشاره به اینکه به همت وزیر آموزش و پرورش حرکت مبارکی در نظام تعلیم و تربیت شروع شده است، اظهارداشت: از زمان خدمت در ستاد اقامه نماز چنین گردهمایی با حضور مدیران پای کار و مشتاق برای ترویج نماز سراغ ندارم و این حضور و اشتیاق برای ارائه راهکارهای دعوت نسل نو به نماز اتفاق مبارکی است.

وی به تشکیل اتاق فکرهای متعدد در قالب این گردهمایی و ارائه راهکارهای نو و اثرگذار اشاره کرد و گفت: امیدواریم این راهکارها آثار مثبتی داشته و اثرگذاری مطلوبی از خود برجای گذارد.

زرهانی با بیان اینکه روسای کمیسیون های تخصصی و همکاران ستاد اقامه نماز این رهیافت ها را با یکدیگر تلفیق و ترکیب کنند، افزود: این راهکارها در قالب وظایف ستاد اقامه نماز، آموزش و پرورش و مدیران مدارس ابلاغ شود، چرا که معتقدیم این راهکارها سند ماندگاری است که در ریل گذاری مدیران مدارس برای تمرکز به موضوع نماز موثر خواهد بود.

قائم مقام ستاد اقامه نماز به تعامل ستاد اقامه نماز با حوزه علمیه قم برای استفاده از ظرفیت طلاب برای ترویج و تبلیغ نماز اشاره کرد و گفت: اگر این مهم محقق شود دغدغه اصلی ما در اقامه نماز حل خواهد شد.

وی یکی از مشکلات در حوزه اقامه نماز را کم فروغی نماز در محیط خانه عنوان کرد و یادآور شد: می‌توان از ظرفیت انجمن‌های اولیا و مربیان برای حل این مشکل استفاده کرد؛ از این رو لازم است بر روی نقش آفرینی انجمن های اولیا و مربیان سرمایه گذاری کرد و ستاد اقامه نماز آمادگی خود را برای برگزاری دوره های آموزشی برای انجمن ها اعلام می‌دارد.

زرهانی با بیان اینکه مرکز تخصصی نماز در قم با اساتید مجرب در حوزه نماز ظرفیت خوبی برای برگزاری این دوره ها است، گفت: سال گذشته به همت آموزش و پرورش در استان مرکزی برای 2 هزار نفر از امامان جماعت دوره آموزشی برگزار شد.

وی به آمادگی ستاد اقامه نماز برای برگزاری دوره های آموزشی ویژه مدیران و ارکان مدارس اشاره و اظهارکرد: با استفاده از اساتید مجرب و امکاناتی که در اختیار ستاد اقامه نماز است می توان این دوره را در استان ها اجرا کرد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز با اشاره به موضوع کتاب و کتابخوانی در نسل نو نیز خاطرنشان کرد: اگر فرزندان ما با موضوع توحید، معاد، نبوت و امامت آشنا شوند و با استدلال عقلی خود این معارف را قبول کنند آمادگی بیشتری برای اقامه نماز خواهند داشت. در ستاد اقامه نماز کتاب های متعددی با موضوع مهدویت، قرآن و نماز تولید شده است که در سنین مختلف از پیش دبستانی تا اساتید دانشگاهی قابلیت استفاده دارد.

زرهانی با بیان اینکه ستاد اقامه نماز آماده تجهیز کتابخانه مدارس به کتاب های نماز را دارد، گفت: ستاد نماز بخشی از این هزینه را تقبل می‌کند و امید می رود تا دانش آموزان با مطالعه این کتاب‌ها در زمینه اقامه نماز اهتمام بیشتری داشته باشند.

افزایش 50درصدی برگزاری نماز در مداری خراسان رضوی

سید امیر شوشتری،مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی نیز در حاشیه اختتامیه پنجمین اجلاسیه سراسری نماز دانش آموزان طی گفتگویی با خبرنگار تسنیم از مشهد اظهارداشت:کسانی که توانمندی در این زمینه پیدا می‌کنند و مسئولیتی می‌گیرند ، نماز برگزار می‌کنند.

 وی افزود: اقامه نماز کردن یعنی راه انداختن برنامه های نماز، و الحمدالله توفیق این راه  را داشتیم که در این سنوات که مسئولیت داریم هر ساله اجلاس سراسری نماز را درس سطوح بالا در کشور برگزار کنیم؛ در دو سال متوالی 1402 و 1403 این اجلاسیه در مشهد برگزار شد و در جوار حرم‌مطهر رضوی میزبان این برنامه بودیم.

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: پیگیری‌هایی جهت برگزاری نماز دانش آموزان در مدارس بودیم و شاهد تاثیر آن با توجه به اقدامات و مصوبات صورت گرفته در این حیطه بودیم و نماز دانش آموزی بسیار توسعه پیدا کرده و خراسان رضوی حداقل 50 درصد برگزاری نماز مدارس بیشتر از قبل شده است .

شوشتری افزود: 70 درصد اهداف اساسی این اجلاس طی مدت یک سال و نیم محقق شده است و امیدواریم در آینده نیز این مسیر ادامه یابد و شاهد رشد بیشتر در این زمینه باشیم ‌.

انتهای پیام/282/.