شناسهٔ خبر: 67989130 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

مراوده تجاری ایران و آفریقا از مرز یک میلیارد دلار گذشت+ جزئیات

اقتصادنیوز: رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا از مراوده تجاری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری ایران با قاره آفریقا خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مسعود برهمن در نشست با تجار خراسان شمالی در ۱۱ مرداد ماه اظهار کرد: قاره آفریقا شامل ۵۵ کشور با یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون جمعیت است که ۱۵۰۰ میلیارد دلار گردش مالی در این قاره صورت می گیرد که نیمی از آن صادرات و نیمی نیز واردات کالا انجام می‌شود.

وی گفت: ۹۰ درصد معادن الماس، ۷۰ درصد معادن طلا و عمده بوکیست دنیا در این قاره وجود دارد و از سوی دیگر دیگر ظرفیت‌های بالای منابع طبیعی، زیست محیطی، کشاورزی و ... دارد اما متاسفانه میزان مراوده ایران با این قاره فقط یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است که یک میلیارد از این میزان صادرات و مابقی واردات است.

برهمن افزود: بیشتر واردات کالایی که به این قاره انجام می‌شود فرآورده‌های نفتی، روغن، محصولات فولادی است که اتفاقا این استان پتانسیل بالایی برای صادرات محصولات به این قاره را دارد چراکه خراسان شمالی تولیدکننده محصولات فولادی، پتروشیمی و ... است.

خبر مرتبط
پس‌لرزه‌ درگیری‌های خاورمیانه در قاره سیاه/ یارگیری اعراب خلیج فارس شاخ آفریقا را پریشان کرد

اقتصادنیوز: نظم نوظهور در خاورمیانه که ماحصل بحران هایی چون بهار عربی و همچنین شکاف میان بازیگران خلیج فارس بود، این فرصت را فراهم کرد تا قدرت های میانی این منطقه بالاخص امارات برای به تصویر کشیدن قدرت خود زمینه را برای افزایش نفوذشان در جغرافیایی چون قاره سیاه هموار کنند.

وی با اشاره به اینکه ایران با ۱۵ کشور که تعداد جمعیت آن ۶۰۰ میلیون نفر است، همسایه است، ادامه داد: سهم مراوده تجاری ایران با کشورهای همسایه ۳۸ میلیارد دلار است و کشوری همچون عراق که یکی از بازارهای هدف صادراتی ما است، هر تولیدی که راه اندازی می‌کند جلوی صادرات همان محصول را به کشور خود می‌گیرد بنابراین ما در این کشور برای صادرات محصول فرصتی سه چهار ساله داریم و از سوی دیگر در کشورهایی همچون روسیه، چین و ... که دچار تنش می‌شود ما برای صادرات گرفتار می‌شود بنابراین باید بازارهای صادراتی خود را گسترده کنیم که کشورهای قاره آفریقا یکی از مهمترین فرصت‌ها برای ما است.

رئیس اتاق مشترک ایران و آفریقا با تاکید بر اینکه باید در کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی نفوذی بیشتری پیدا کنیم، بیان کرد: کشور ما بیشتر واردات چی بوده است، صادرات چی حرفه ای نداریم، کالای صادراتی در کشور داریم و به میزان ۶۰ میلیارد دلار صادر می‌شود اما ظرفیت احصا شده برای صادرات کالا در کشور ۳۶۰ میلیارد دلار است و علت آن است که در گذشته فروش داخلی بسیار خوب بوده اما از پارسال که رکود شروع شده به تلاطم برای فروش کالا رسیده ایم و چاره ای جز صادرات آن‌ها نداریم.

وی بر برنامه ریزی برای صادرات کالا تاکید کرد و گفت: آفریقا قاره ای عقب مانده است و صنعتی در آن وجود ندارد و این امر ظرفیتی برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان صادرات محور کشور ما است. ۸۰ درصد از قاره آفریقا مشغول کشاورزی و آن هم کشاورزی غیرمکانیزه است که در آنجا صنایع تبدیلی و تکمیلی برای محصولات کشاورزی نیز وجود ندارد.

خبر مرتبط
حضور پیش از موعد آفریقایی‌ها در تهران/ مهمانانی که از همه سبقت گرفتند+ عکس

اقتصادنیوز: تصاویری از مقامات کشورهای آفریقایی که امروز با علی باقری،‌ سرپرست وزارت امور خارجه دیدار کرده اند را مشاهده کنید.

برهمن با بیان اینکه رشد اقتصادی کشورهای آفریقایی از میانگین جهانی بالاتر است، افزود: علت این امر این است که همه به ایجاد زیرساخت‌ها روی آورده اند، آن‌ها به نیروگاه، سد، راه، کشت فراسرزمینی، اکتشاف و استخراج مواد معدنی و ... نیاز دارند و تا پنج سال دیگر جای ما حتی در این قاره نیز تنگ تر خواهد شد چراکه به شدت در حال توسعه است.

 

نظر شما