شناسهٔ خبر: 67984353 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

پاسخ ترور با عملیات ویژه؛ آینده خاورمیانه در هاله‌ای از ابهام

بامداد چهارشنبه یک ترور وحشیانه در تهران رخ داد که بنا به گفته سی‌ان‌ان می‌تواند آینده خاورمیانه را نامعلوم کند. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که میهمان تهران برای مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری مسعود پزشکیان بود، در بامداد روز چهارشنبه به‌دلیل پرتابه هوایی در محل سکونت خود در این شهر به شهادت رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش الجزیره، درحالی‌که اسرائیلی‌ها هنوز مسوولیت این ترور را به عهده نگرفته‌اند، اما گروه مقاومت حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که رئیس دفتر سیاسی‌شان به دست صهیونیست‌ها به شهادت رسیده است. این اتفاق کمتر از ۲۴ساعت پس از شهادت سه تن از جمله دو کودک و زخمی شدن ۷۴نفر در حمله اسرائیل در بیروت رخ می‌دهد. ارتش اسرائیل این حمله را «عملیات ترور هدفمند» علیه فواد شکر، فرمانده حزب‌الله توصیف کرد.

روایت حماس از ترور و ادامه مقاومت

به گزارش دنیای اقتصاد، بر اساس بیانیه گروه مقاومت در غزه که اسرائیل را مسوول ترور او می‌داند، اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس در تهران، پایتخت ایران ترور شده است. در این بیانیه آمده است که هنیه و یکی از محافظانش پس از اصابت یک پرتابه هوایی به ساختمانی که در آن اقامت داشتند به شهادت رسیدند؛ جایی که هنیه برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران در روز سه‌شنبه به تهران سفر کرده بود. بر اساس گزارش رسانه‌ها، رهبر حماس در ساعت ۲بامداد (۲۲:۳۰ به وقت گرینویچ، سه‌شنبه) بر اثر اصابت یک «پرتابه هدایت شونده هوابرد» به اقامتگاهی در شمال تهران که در آن اقامت داشت، به شهادت رسید.

بلینکن: از ترور هنیه مطلع نبودیم

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه مدعی شد واشنگتن از برنامه اسرائیل برای ترور رئیس دفتر سیاسی حماس آگاه نبوده و در آن دخالتی نداشته است. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در جریان حضور در نشستی در سنگاپور، از اظهارنظر مستقیم درباره ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش حماس در تهران امتناع کرد و صرفا به بیان اینکه از این مساله مطلع شده است، کفایت کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی افزود: «دستیابی به آتش‌بس غزه پس از ترور رهبر سیاسی حماس ضرورت همیشگی است.» بلینکن با تاکید بر لزوم تحقق آتش‌بس، این مساله را به نفع اسیران صهیونیست دانست و گفت: «ما روزانه روی آن کار می‌کنیم.» وی همچنین در جریان گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ای سنگاپور و چند ساعت پس از انتشار خبر ترور هنیه در محل اقامتش در تهران در پاسخ به اینکه آیا این ترور تغییری در روند جنگ غزه ایجاد می‌کند، گفت: «حدس زدن بسیار سخت است و من طی سال‌ها آموخته‌ام که هرگز درباره تاثیری که ممکن است یک رویداد بر روی چیز دیگری بگذارد، حدس نزنم.»

تغییر معادلات در منطقه؟

مصطفی برغوثی، سیاستمدار فلسطینی و دبیر کل ابتکار ملی فلسطین، گفت که ترور هنیه نشان‌دهنده یک «تحول بزرگ» است که می‌تواند جرقه یک جنگ منطقه‌ای را ایجاد کند. این سیاستمدار فلسطینی در ادامه تصریح کرد: «آنچه اکنون در اسرائیل دارید یک دولت فاشیستی به تمام معناست و اسرائیل اکنون در تلاش است تا کل منطقه را به سمت یک رویارویی جهانی سوق دهد.» برغوثی از رام‌الله در کرانه باختری اشغالی گفت: «آنچه نتانیاهو انجام داد نشانه روشنی است که او خواهان جنگ منطقه‌ای است و می‌خواهد آمریکا را به رویارویی با ایران بکشاند، نه فقط با فلسطینی‌ها.» وی افزود: «آنچه بسیار شگفت‌انگیز است شنیدن صحبت‌های شخصی مانند وزیر دفاع از ایالات متحده، لوید آستین است که می‌گوید ایالات متحده از اسرائیل دفاع خواهد کرد. آن‌ها به اسرائیل اجازه می‌دهند به‌عنوان یک فاشیست جنایتکار عمل کند، به مردم لبنان حمله کند و مردم را بکشد، در تهران حمله کند و مردم را بکشد، به فلسطینی‌ها حمله کند و آن‌ها را بکشد، جنایات جنگی وحشتناکی مانند نسل‌کشی و مجازات دسته‌جمعی را مرتکب شود و با این حال باز هم از این جنایتکار و متجاوز دفاع می‌کند.» وی در پایان به الجزیره گفت: «این معضل واقعا بسیار جدی است و نشان می‌دهد که ایالات متحده هیچ خردی در پاسخ به آنچه نتانیاهو انجام می‌دهد، ندارد.»

اردوغان حمله را نفرت‌انگیز خواند

رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه «ترور حیله‌گرانه» متحد نزدیک و «برادر» خود هنیه را محکوم کرد و گفت که این ترور اراده فلسطینی‌ها را زیر پا نمی‌گذارد. اردوغان در ایکس نوشت: «خدا رحمت کند برادرم اسماعیل هنیه را که پس از این حمله نفرت‌انگیز به شهادت رسید.» وی افزود: «این ترور اهریمنی است که هدف آن برهم زدن آرمان فلسطین، مقاومت شریف غزه و مبارزات حق‌طلبانه خواهر و برادر فلسطینی ما، شکستن اراده فلسطینی‌ها و ارعاب آنهاست.» رئیس‌جمهوری ترکیه ادامه داد: «اما بربریت صهیونیستی مانند تا امروز به اهداف خود نمی‌رسد.»

پسر هنیه: از پا نمی‌نشینیم

عبدالسلام هنیه گفت که شهادت پدرش به مقاومت فلسطینیان علیه اسرائیل پایان نخواهد داد. هنیه کوچک گفت: پدرم پیش‌تر از چهار سوء‌قصد جان سالم به در برد و امروز خداوند شهادتی را که همیشه آرزویش را داشت، به او عطا کرده است. او بسیار مشتاق ایجاد وحدت ملی بود و برای اتحاد همه جناح‌های فلسطینی تلاش می‌کرد و ما تایید می‌کنیم که این ترور مقاومت را که تا رسیدن به آزادی مبارزه می‌کند، بازنمی‌دارد.

قطر؛ میزبان چند ساله حماسی‌ها چه گفت؟

دولت قطر ترور دکتر اسماعیل هنیه را به شدیدترین وجه محکوم کرد و آن را جنایتی فجیع، تشدید خطرناک و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و بشردوستانه دانست. وزارت امور خارجه قطر تاکید کرد که این ترور و رفتار بی‌پروای اسرائیل در هدف قرار دادن مستمر غیرنظامیان در غزه منجر به فرو رفتن منطقه در هرج و مرج و تضعیف شانس صلح خواهد شد.

حزب‌الله چه گفت؟

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای در کانال رسمی تلگرامی خود گفت: «ما در حزب‌الله با برادران عزیزمان در جنبش حماس در تمام درد‌های ناشی از از دست دادن این رهبر بزرگ شریک هستیم.»

محکومیت توسط تشکیلات خودگردان

بر اساس بیانیه خبرگزاری رسمی وفا، محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین این ترور را به‌شدت محکوم کرد و آن را «اقدامی بزدلانه و تحولی خطرناک» توصیف کرد. رئیس‌جمهور همچنین فلسطینیان را به اتحاد و «صبر و استواری در برابر اشغالگری اسرائیل» دعوت کرد.

چین محکوم کرد

لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «ما به‌شدت نگران این حادثه هستیم و قاطعانه با این ترور مخالفت و آن را محکوم می‌کنیم.» در ادامه بیانیه چینی‌ها آمده است: «غزه باید هر چه زودتر به آتش‌بس جامع و دائمی دست یابد.»

خانواده هنیه؛ هدف اسرائیلی‌ها

قبل از ترور اسماعیل هنیه، اعضای خانواده هنیه مستقر در غزه توسط اسرائیل هدف قرار گرفته بودند. در ماه ژوئن، ۱۰ نفر از اعضای خانواده وی در حمله هوایی اسرائیل در اردوگاه آوارگان شاطی در شمال غزه شهید شدند. در آن زمان، رهبر حماس گفت که بیش از ۶۰ نفر از اعضای خانواده وی از زمان آغاز جنگ در ۷ اکتبر به شهادت رسیده‌اند. در ماه آوریل، سه تن از پسران او - حازم، امیر و محمد - بر اثر بمب‌گذاری خودرویی که در آن سوار بودند در اردوگاه شاطی غزه شهید شدند. به گفته حماس، چهار نوه هنیه، سه دختر و یک پسر نیز در این حمله شهید شدند.

اسماعیل هنیه که بود؟

اسماعیل هنیه ملقب به «ابوالعبد» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و از رهبران محبوب مقاومت بود که پس از عملیات طوفان الاقصی به چهره‌ای شناخته‌شده‌تر در سطح جهان تبدیل شد و رژیم صهیونیستی او را در لیست ترور قرار داده بود. اسماعیل عبدالسلام هنیه در سال۱۹۶۲ در اردوگاه الشاطی غزه به دنیا آمد. او در دانشگاه اسلامی غزه تحصیل کرد و با مدرک لیسانس در رشته ادبیات عربی در سال۱۹۸۷ فارغ‌التحصیل شد. هنیه در سال۱۹۹۷ به ریاست دفتر حماس منصوب، در انتخابات فلسطین در سال۲۰۰۶ پیروز و دهمین نخست‌وزیر فلسطین شد. او تا سال۲۰۰۷ در این سمت بود. هنیه که تقریبا همزمان با آغاز انتفاضه اول فارغ‌التحصیل شد، در تظاهرات انتفاضه اول شرکت کرد و توسط دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی به زندان محکوم شد. در سال۱۹۸۹ به مدت سه سال زندانی و پس از آزادی، در سال۱۹۹۲، مقامات نظامی صهیونیست او را همراه با «عبدالعزیز الرنتیسی» و «محمود الزهار» و ۴۰۰فعال دیگر از رهبران ارشد حماس به لبنان تبعید کردند. این فعالان بیش از یک سال در «مرج الظهور» جنوب لبنان ماندند؛ جایی که به گفته بی‌بی‌سی «حماس در معرض جریان رسانه‌ای بی‌سابقه‌ای قرار گرفت و در سراسر جهان شناخته شد.» اسماعیل هنیه یک سال بعد به غزه بازگشت و به ریاست دانشگاه اسلامی منصوب شد. رژیم صهیونیستی در سال۲۰۰۳ نیز برای ترور هنیه اقدام کرد؛ اما شکست خورد.

نظر شما