شناسهٔ خبر: 67983843 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفت‌وگو با مهر عنوان شد؛

صفر تاصد رویداد «همافزا»/ عزم همگانی برای حل نظام مسائل مازندران

ساری- معان فرهنگی و آموزشی تبلیغات اسلامی مازندران به تشریح برنامه ها و جزییات رویداد همافزا به عنوان بستری برای تعامل دستگاه ها با تشکل های مردمی برای حل نظام مسائل در استان پرداخت.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام علی اکبر درخشنده در گفت وگو با خبرنگار مهر در حاشیه پیش رویداد هم‌افزا با اشاره به تدوین و ابلاغ سند چشم انداز زیست بوم فرهنگی کشور افزو: از سال ۱۴۰۰ شورای فرهنگ عمومی استان، کار تهیه سند را به مجموعه جبهه فرهنگی انقلاب سپرد زیرا کار باید مردمی صورت می‌گرفت.

وی با عنوان اینکه سپس پژوهشگر و نویسنده سند و چشم انداز زیست بوم فرهنگی انتخاب شدند، ادامه داد: این پژوهشگران آمارها را از همه دستگاه‌ها گرفتند و جمع آوری این آمار ۳۰ گیگابایت فایل متنی بود و بیش از یکسال جمع آوری این اسناد طول کشید.

وی با اظهار اینکه تدوین سند از نیمه سال قبل ۱۴۰۱ شروع و تا نیمه سال قبل طول کشید، افزود: در این سند، پنج کلان مساله پنج کلان مساله فرهنگی استان شناسایی شده است.

حجت الاسلام درخشنده با بیان اینکه زیرمسائل این پنج مساله تهیه و نوشته شد، افزود: هر هفته کارشناسان تخصصی از مجموعه‌های مختلف این سند را ارزیابی و بررسی کردند و در گام اول تدوین سند صورت گرفت.

معاون فرهنگی و آموزش تبلیغات اسلامی مازندران در گام بعدی برای حل مسائل مطرح شده برنامه ریزی شد، افزود: حل مساله مهمتر از رصد و شناسایی آن بود و در این راه از تجربیات استان‌های مختلف استفاده کردیم.

حل نظام مسائل توسط گروه‌های مردمی و فرهنگی

وی با تاکید بهره گیری از ظرفیت و ساختار مردمی برای حل مسائل گفت: اگر کارها توسط مردم و به دور از چارچوب‌های نظام نهادهای دولتی و حاکمیتی اجرا شود، اثرگذاری بیشتری دارد و نمونه این مسائل را در دوران کرونا شاهد بودیم.

حجت الاسلام درخشنده ادامه داد: برای حل مساله آن را به دو دسته تقسیم کردیم، دسته‌ای که توسط دستگاه‌ها و نهادها و دسته‌ای نیز توسط تشکل‌های مردمی قابل اجرا و حل است و در این راستا کانون معین شد.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی مازندران شمار تشکل‌های فعال در استان را بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تشکل بیان کرد و افزود: برای اجرا و حل مسائل، رویداد هم‌افزا در استان تشکیل شد و از پیشینه استان‌هایی نظیر تهران و خراسان رضوی نیز بهره گرفتیم.

وی با اظهار اینکه بسیاری از تشکل‌های مردمی و فرهنگی شناخته شده نیستند و مجموعه‌های فرهنگی نیز یکدیگر را نمی‌شناسند، افزود: در این راستا برای تعامل بیشتر دستگاه‌های فرهنگی نسبت به ایجاد ستاد و رویداد هم‌افزا در استان اقدام و سیاست گذاری رویداد و پیش رویداد انجام شد.

حجت الاسلام درخشنده شناسایی سمن‌های مردم نهاد و تشکل‌ها را از دیگر اقدامات برای توانمندسازی فعالان و گروه‌های مردمی بیان کرد و افزود: فعالان و تشکل‌های مردمی باید طرح و برنامه خود را برای رفع مسائل محیط جغرافیایی مدنظر و رفع آسیب‌ها ارائه دهند.

وی با عنوان اینکه رویداد هم‌افزا در قالب نمایشگاهی برگزار می‌شود و طرح‌ها و برنامه‌های تشکل‌های فرهنگی و مردمی به نمایش گذاشته می‌شود، افزود: مطالبه گری و حمایت نهادها از طرح‌ها از دیگر موارد است و باید برنامه ریزی صورت گیرد.

نظر شما