شناسهٔ خبر: 67983202 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

روایت زندگی اسیر داعش بر صحنه‌ تئاتر

دنیای اقتصاد : نمایش «آخرین دختر» به کارگردانی امید افشاری در خانه‌ هنر دیوار روی صحنه رفت. این نمایش که نوشته رحمان ‌مولایی و امیر شعبانی است، برداشتی آزاد از زندگی نادیا مراد محسوب می‌شود و چهار شخصیت دارد که روایت اسارت زنان ایزدی را در بند داعش بازگو می‌کنند. امید افشاری گفت: «در این نمایش، به تعدادی از تاریخ‌ها به طور ضمنی اشاره می‌شود که نقطه عطفی در سرگذشت زنان در مناطق مختلف دنیاست. من معتقدم ظلم به زن و اینکه آنان در جایگاه واقعی خود قرار ندارند، موضوعی جهانی است.»

صاحب‌خبر -

88110_akharindokhtar_image.befd16 copy

نادیا مراد، فعال حقوق بشر ایزدی که سال ۲۰۱۸ برنده‌ جایزه‌ صلح نوبل شد، متولد سال ۱۹۹۳ در منطقه‌ کوچو واقع در شهر شنگال عراق است که سال ۲۰۱۴، نیروهای داعش به آن حمله کرده، شمار زیادی از مردان را کشتند و زنان را به عنوان برده‌ جنسی ربودند. مراد سال ۲۰۱۵ به آلمان گریخت و سرگذشت خود را به گوش سازمان ملل رساند. او سال ۲۰۱۶ نخستین سفیر حسن‌نیت سازمان ملل متحد در امور حفظ کرامت بازماندگان قاچاق انسان شد.

نمایش «آخرین دختر» برای مخاطبان بالای 16 سال تا ۱۷ مرداد هر شب ساعت  21:15 در خانه هنر دیوار به نشانی خیابان کریمخان، خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، ابتدای خیابان جعفر شهری (سپند)، پلاک ٧٢ اجرا می‌شود.

 

نظر شما