شناسهٔ خبر: 67983170 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

در پی اعلام سیاست‏‏‌های حمایتی جدید از سوی چین رقم خورد

رشد آرام بهای سنگ‌آهن

دنیای اقتصاد - هاجر شادمانی : داده‌‌‌های جهانی مربوط به آخرین وضعیت معاملات بازار سنگ‌آهن، نشان‌دهنده رشد آرام بهای این محصول معدنی پرکاربرد است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد با این خزش قیمتی، بهای سنگ‌‌‌آهن در معاملات روز گذشته بازارهای جهانی از کف قیمتی یک‌ماه اخیر، اندکی بالاتر قرار گرفته است. منابع خبری، سیاست‌‌‌های اخیر دولت چین در راستای تثبیت اعتماد بازار و جلب‌نظر سرمایه‌گذاران را مهم‌ترین عامل این رشد مثبت اما جزئی بهای سنگ‌‌‌آهن اعلام می‌کنند. از آن جمله روز گذشته، وب‌سایت خبری و تحلیلی trading economics در گزارش خود درباره آخرین تغییرات بهای سنگ‌‌‌آهن در بازارهای جهانی نوشت: قیمت محموله‌‌‌های سنگ‌آهن با محتوای آهن ۶۲‌درصد در روز چهارشنبه ۳۱ژوئیه، به ۱۰۷دلار در هر تن افزایش یافت و از پایین‌‌‌ترین سطح قیمتی یک‌ماهه خود بازگشتی جزئی داشت؛ زیرا رهبران چین در نشست هفته جاری دفتر سیاسی متعهد شدند اقدامات حمایتی را افزایش دهند و اعتماد بازار را تثبیت کنند.

در این نشست بر نیاز به افزایش مصرف سنگ‌‌‌آهن برای تحقق اهداف رشد اقتصادی و ایجاد تغییراتی در رویکردهای مربوط به اجرای پروژه‌‌‌های زیربنایی در این کشور تاکید شد. با این حال، داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که فعالیت‌‌‌های تولیدی در چین به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی سنگ‌‌‌آهن با سرعت کمی در ماه ژوئیه کاهش یافته، در حالی که رشد بخش خدمات به پایین‌‌‌ترین حد در هشت‌ماه گذشته رسیده است. تحلیلگران همچنین به اجرای قریب‌الوقوع استانداردهای جدید میلگرد فولادی در چین اشاره کردند که می‌تواند باعث فروش موجودی انبارها شود. در مناطق دیگر جهان، معدنچیان سنگ‌آهن در استرالیا و برزیل برای دستیابی به اهداف سه‌ماهه، تولید و عرضه محموله‌‌‌‌های خود را در ماه ژوئن افزایش دادند.

براساس آمارها، بهای سنگ‌آهن هفته گذشته حتی کانال ۱۰۰دلاری را نیز به مدت یک‌روز از دست داد، اما در پایان هفته گذشته تحت‌تاثیر برخی اخبار مثبت از اقتصاد آمریکا و چین، قیمت سنگ‌آهن نهایتا به حدود ۱۰۲دلار در هر تن رسید. افزایش عرضه سنگ‌‌‌آهن در شرایط کاهش تقاضا و موجودی بالای این محصول معدنی در بنادر چین به‌عنوان مصرف‌کننده اصلی، به‌عنوان مهم‌ترین دلایل این کاهش قیمت مطرح می‌شود.

پیش‌تر پیش‌بینی شد که سقوط قیمتی سنگ‌‌‌آهن در صورت عدم‌تغییر شرایط، در روزها و هفته‌‌‌های آینده نیز ادامه داشته باشد. اما به‌تازگی دفتر سیاسی حزب کمونیست چین در بیانیه‌‌‌ای، سیاست‌‌‌های جدیدی را برای حمایت از اقتصاد چین اعلام کرد که این سیاست‌‌‌ها می‌‌‌تواند به افزایش تقاضا و همچنین رشد مصرف سنگ‌‌‌آهن در این کشور منجر شود. از سوی دیگر، کارشناسان معتقدند، بهبود نرخ رشد اقتصادی در آمریکا در سه‌ماه دوم ۲۰۲۴ و همچنین کاهش نرخ بهره وام بانکی در سیاست‌‌‌های اخیر چین، دو عامل دیگری است که در جلوگیری از افت بیشتر بهای سنگ‌‌‌آهن در معاملات جهانی موثر بوده است. آن‌طور که منابع خبری اعلام کرده‌‌‌اند، نرخ رشد اقتصادی آمریکا در سه‌ماه دوم ۲۰۲۴ به ۲.۸‌درصد رسید، در حالی که این نرخ در سه‌ماه اول معادل ۱.۴‌درصد گزارش شده بود. با این حال بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای محصولات فولادی که سنگ‌‌‌آهن ماده اولیه آن محسوب می‌شود و در حلقه اول زنجیره تولیدات فولادی قرار دارد همچنان ضعیف است. با این حال برخی انتظارات مربوط به افزایش تقاضای محصولات و مصنوعات فولادی از ماه پیش‌‌‌روی میلادی (اوت)، به دلیل شروع فصل ساخت‌وساز در چین و افزایش فعالیت‌‌‌های ساختمانی دربردارنده امیدهای مثبت نسبت به بازار سنگ‌‌‌آهن از بابت افزایش تقاضا، حجم معاملات و همچنین رشد مثبت در بهای این ماده اولیه معدنی است.

اعمال سیاست‌‌‌های حمایتی جدید نیز می‌‌‌تواند امیدواری‌‌‌ها درباره احیای بازار تقاضای سنگ‌‌‌آهن در چین و افزایش مصرف داخلی محصولات فولادی در این کشور و در نتیجه رشد مثبت قیمت‌ها را پررنگ‌‌‌تر کند. تحت‌تاثیر رشد آرام بهای سنگ‌‌‌آهن، انتظار می‌رود بازار معاملات میلگرد و ورق گرم نیز با افزایش تقاضا روبه‌رو شود و دست‌‌‌کم رشد جزئی قیمت را در روزهای پیش‌‌‌رو در معاملات جهانی تجربه کند.

دیروز همچنین، دولت چین گزارش مربوط به شاخص مدیران خرید صنعت فولاد چین (PMI)  در ژوئیه ۲۰۲۴ را منتشر کرد.

براساس این گزارش، PMI  صنعت فولاد چین، در یک‌ماه اخیر به  کمترین میزان در ۱۳ماه گذشته رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد این شاخص برای دومین‌ماه متوالی کاهش یافته و با ۵.۳واحد کاهش در این ماه به ۴۲.۵ رسید که پایین‌ترین میزان از ژوئن ۲۰۲۳ است.

 

نظر شما