شناسهٔ خبر: 67982451 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشست اضطراری شورای امنیت درباره ترور اسماعیل هنیه

ابراز نگرانی سازمان ملل درباره تشدید تنش ها در خاورمیانه در پی حملات اخیر اسرائیل

نیویورک - ایرنا- نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی تحولات خاورمیانه در پی ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران از سوی اسرائیل آغاز و معاون دبیرکل سازمان ملل خواستار خویشتنداری و تلاش جامعه بین المللی برای جلوگیری از گسترش درگیری ها کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: حملات مختلف در چند روز گذشته نشان دهنده یک تشدید جدی و خطرناک تنش ها است.
 دی کارلو تصریح کرد: آنها در بحبوحه جنگ جاری در غزه، جایی که حماس همچنان به نگه داری گروگان های ربوده شده از اسرائیل در ۷ اکتبر، در بحبوحه تداوم خصومت ها و وضعیت فاجعه بار انسانی برای فلسطینیان در غزه، ادامه می دهد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور صلح و سیاسی اضافه کرد: اخیراً در ۲۷ ژوئیه، یک حمله ویرانگر اسرائیل، به مدرسه‌ای در دیرالبلاح که هزاران آواره فلسطینی در آن پناه گرفته بودند، روی داد. در این حمله ده ها کودک کشته شدند. این یک یادآوری دیگر از تلفات وحشتناک جنگ بر غیرنظامیان بود.

او گفت: اوایل امروز یک خبرنگار الجزیره و فیلمبردارش در حمله هوایی اسرائیل در غزه در حالی که از خانه هنیه گزارش می دادند کشته شدند. دبیر کل سازمان ملل متحد «پیوسته خواستار حداکثر خویشتنداری از سوی همه شده است. با این حال، به طور فزاینده ای مشخص شده که در این زمان بسیار حساس، خویشتنداری به تنهایی کافی نیست.»

این مقام ارشد سازمان ملل ادامه داد: تلاش های دیپلماتیک برای تغییر مسیر و جستجوی مسیری به سوی صلح و ثبات منطقه ای ضروری است. ارتباط از طریق موشک،  پهپادهای مسلح  و سایر حملات مرگبار باید پایان یابد.

دی کارلو تصریح کرد: من درخواست دبیرکل را تکرار می‌کنم که «از همه می خواهم برای کاهش تنش منطقه‌ای به نفع صلح و ثبات بلندمدت برای همه تلاش کنند».

معاون دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: جامعه بین المللی باید برای جلوگیری از هرگونه اقدامی که می تواند درگیری را بسیار سریعتر و گسترده تر کند، با یکدیگر همکاری کند. ما به اقدام دیپلماتیک سریع و موثر برای منطقه نیاز داریم.

این مقام ارشد سازمان ملل همچنین گفت: شورای امنیت نقش تعیین کننده ای در این زمینه ایفا می کند.  اکنون زمان اقدام است.

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بامداد روز چهارشنبه ۱۰ مرداد که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دکتر مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، به شهادت رسید.

روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران صبح چهارشنبه (۳۱ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ مرداد ۱۴۰۳) در بیانیه ای اعلام کرد: «با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز ( چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.»

دکتر مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری  در پیامی در واکنش به شهادت «اسماعیل هنیه»، نوشت: جمهوری اسلامی ایران در پاسداری از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و عزت و اعتبار خود کوتاهی نخواهد کرد و رژیم صهیونیستی به زودی نتایج اقدام بزدلانه و تروریستی خود را خواهد دید.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز در پی حمله تروریستی و متجاوزانه رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل  اعلام کرد: این رژیم تروریستی و حامیان آن مسئولیت این اقدامات را بر عهده دارند. جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق ذاتی خود در دفاع مشروع، به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد برای پاسخ قاطع و فوری، تردیدی نخواهد کرد.

 پیش از این جنایت فجیع، رژیم اسرائیل حملات تروریستی را در جنوب بیروت، لبنان، علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی انجام داد.

نظر شما