به گزارش خبرگزاری آریا از راهآهن، محسن ابراهیمی، مدیرکل دفتر برنامهریزی راهبردی و توسعه فناوری راهآهن جمهوری اسلامی ایران، در باره رشد شاخص حمل ریلی و مجموع جابهجایی بار و مسافر در راهآهن ایران گفت: اگر بخواهیم عملکرد راهآهن را در حوزه حمل بار و مسافر (با وجود همه مشکلات ناشی از ناترازیهای منابع بودجه در حوزه نگهداری و تعمیرات) مورد ارزیابی کمی و کیفی قرار دهیم، دو شاخص حمل ریلی یعنی مجموع تن کیلومتر جابهجایی بار و نفر کیلومتر جابهجایی مسافر ریلی و شاخص بهرهوری لکوموتیو یعنی نسبت شاخص حمل ریلی به تعداد لکوموتیو در اختیار را باید ملاک قرار دهیم. یعنی نه حمل بار و نه حمل مسافر به تنهایی منعکسکننده عملکرد راهآهن در حمل بار و مسافر نیستند.
محسن ابراهیمی، افزود: با بررسی این شاخصها شاهد رشد 11 درصدی شاخص حمل و رشد 30 درصدی بهرهوری لکوموتیو در سال 1402 نسبت به سال 1399 هستیم که عملکرد برجستهای را در دولت سیزدهم نشان میدهد. البته ممکن است عدهای کاهش مسافر در سال 1399 یعنی دوران کرونا را به عنوان دلیل کاهش شاخص حمل عنوان کنند درحالیکه این استدلال صحیح نیست؛ زیرا با حذف قطارهای مسافری، غالب ظرفیت ناوگان و شبکه به قطارهای باری اختصاص یافت و همین امر بیانگر علت اختلاف میزان بار در سال 1399 نسبت به سالهای 1400 تا 1402 و سالهای قبل از سال 1399 است و حمل بار سال 1399 را به رکورد حمل بار ریلی کشور تبدیل نمود. در سال 1400 با استقرار دولت سیزدهم و کاهش محدودیتهای کرونا، تعداد قطارهای مسافری اضافه شد و بخش قابل توجهی از ظرفیت شبکه و ناوگان ریلی را اشغال کرد که رکورد تاریخ راهآهن در جابهجایی مسافر در دو سال متوالی 1401 و 1402 شکسته شد و بدیهی است که حمل بار کاهش یابد.
نظر شما