شناسهٔ خبر: 67975445 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

تبعات ترور اسماعیل هنیه برای اسرائیل/بی‌اعتمادی نسبت به نتایج آتش‌بس

اقتصادنیوز: کارشناسان و تحلیلگران سیاسی با اشاره به شهادت «اسماعیل هنیه» در تهران، تاکید دارند که تل‌آویو قصد دارد خاورمیانه را به سمت یک‌ جنگ منطقه‌ای فاجعه‌بار سوق دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، کارشناسان و تحلیلگران سیاسی در رابطه با ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که به شهادت وی منجر شد، اظهار داشتند: این ترور باعث از بین رفتن اطمینان نسبت به نتایج نشست آتش‌بس در نوار غزه خواهد شد و خاورمیانه را به سمت یک جنگ منطقه‌ای سوق خواهد داد.

جاناتان فریمن کارشناس سیاسی دانشگاه بیت‌المقدس در همین راستا اظهار داشت: تل‌آویو حذف هدفمند رهبران ارشد حماس را به عنوان یک وظیفه کلیدی در مرحله فعلی می‌داند و این امر را به طور واضح افزایش داده است.

واشنگتن پست و سایر رسانه‌ها غربی و شرقی نیز تاکید داشتند که [رژیم] اسرائیل به شکل معمول پس از انجام حملات یا ترور در کشورهای منطقه سکوت می‌کند.

نیو شین‌چون رئیس مرکز مطالعات عربی در دانشگاه نینگشیا چین با بیان اینکه هنیه برای مدت طولانی در «دوحه» پایتخت قطر زندگی‌ می‌کرد و [رژیم] اسرائیل هیچ اقدامی علیه وی انجام نداد، ابعاد ترور وی را در تهران مورد ارزیابی قرار داد.

وی افزود: این ترور همچنین فقدان اطمینان نسبت به مذاکرات آتش بس در نوار غزه را افزایش خواهد داد و در نتیجه حماس ممکن است از این مذاکره خارج شود.

مذاکرات بین فلسطینی ها و رژیم اسرائیل درباره آتش بس در نوار غزه و آزادی بازداشت شدگان ماه هاست که ادامه دارد، اما تاکنون هیچ پیشرفت ملموسی حاصل نشده است. تحلیلگران معتقدند که ترور هنیه ممکن است مذاکرات آتش بس در غزه را به بن بست بکشاند.

بر اساس این گزارش، این روزها اثرات حملات جدید رژیم اسرائیل به نوار غزه به طور فزاینده ای آشکار و بسیاری از کشورهای منطقه مانند لبنان، سوریه و عراق را تحت تاثیر قرار داده است.

ولی نصر کارشناس خاورمیانه در دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا در همین راستا تاکید کرد: دو ترور اخیر در بیروت و تهران نه تنها احتمال آتش‌بس در نوار غزه را از بین برد، بلکه می‌تواند خاورمیانه را به سمت یک جنگ منطقه‌ای فاجعه بار سوق دهد.


خبر مرتبط
واکنش آمریکا به ترور اسماعیل هنیه/بی‌خبر بودیم

اقتصادنیوز: وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن از ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران مطلع نبوده و هیچ دخالتی هم در آن نداشت.

نظر شما