شناسهٔ خبر: 67975208 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

دور دنیا در یک دقیقه

المپیک پاریس؛ ترمیناتور کُره‌ای دلها را برد

سحر طلوعی

ما هر روز در این استوری تلینگ به چهار گوشه جهان سر می‌زنیم و خبرهایی را که کمتر دیده شده است، مرور می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

 

از حریق جنگلی کالیفرنیا شروع می‌کنیم. به ژاپن می‌رویم که درگیر کاهش ذخایر برنج شده است. در آخر هم حواشی مدل جدید آدیداس و بلا حدید و یهودی‌ها می‌پردازیم.

 

بزرگترین حریق جنگلی در آمریکا

آتش‌سوزی‌های جنگلی در ایالات متحده و در فصل تابستان خاصه در ایالت کالیفرنیا اتفاق جدید و عجیبی نیست، اما این بار مساحتی بزرگتر از لس‌آنجلس در میدان حریق است.

بزرگترین آتش‌سوزی جنگلی آمریکا در مساحتی بیش از ۱۵۰ هزار هکتار در شمال کالیفرنیا از روز سه‌شنبه آغاز شده است. از این ماجرا تلفات جانی گزارش نشده است.

بیش از ۲ هزار شهروند خانه‌های خود را تخلیه کرده و از منطقه دور شده اند. آتش نشانان برای جلوگیری از آسیب به شهر معدنی و تاریخی هاویلا در این منطقه تلاش می‌کنند.

 

رونق گردشگری و کاهش ذخیر برنج ژاپن

ذخایر برنج ژاپن در قرن اخیر به پایین‌ترین حد خود رسیده است. دولت علت این اتفاق را رونق صنعت گردشگری می‌داند. پس از همه‌گیری ژاپن مسافران بیشتری را به خود می‌بیند.

تولید برنج در بخش خصوصی ۲۰ درصد به نسبت سال گذشته کاهش داشته است. گفته می‌شود افزایش دمای هوا هم یکی دیگر از موانع بر سر تولید بوده است.

یکی از مقامات وزارت کشاورزی ژاپن در کنار رونق صنعت گردشگری، دمای هوا و کمبود آب معتقد است برنج محصول ارزان‌تری نسبت به گندم است و همین باعث می‌شود میل به مصرف آن بیشتر باشد. 

 

آدیداس، بلا حدید و کمپین یهودی‌ها

بلا حدید مدل آمریکایی - فلسطینی بابت شرکت در تبلیغ محصول جدید آدیداس عذرخواهی کرده است. او چندی پیش برای تبلیغ کفش‌های SL72 آدیداس قرارداد بست.

مدل‌های SL72 آدیداس یادآور المپیک خونین مونیخ برای یهودی‌هاست است. المپیکی که در آن ۱۱ ورزشکار اسرائیلی با حمله گروهی فلسطینی کشته شدند. 

بلا حدید می‌گوید هرگز درباره این موضوع چیزی نمی‌دانسته و بسیار ناراحت شده است. بلا حدید همواره از فلسطینی‌ها حمایت، اما اتهامات یهود ستیزانه را رد کرده است.

 

المپیک پاریس؛ ترمیناتور کره‌ای دلها را برد

خانم یجی کیم ورزشکار کره جنوبی مدال نقره المپیک پاریس را در رشته تپانچه بادی ۱۰ متر را در رقابت با هموطنش به دست آورده است، اما دل تماشاگران را برده!

خونسردی و آرامش کیم در همه مراحل مسابقات تماشاگران را متحیر کرده است. او مثل یک بازیگر کارش را انجام می‌دهد و اسیر هیجان و اضطراب نمی‌شود. 

بسیاری او را با شخصیت‌های سینمایی مثل ترمیناتور مقایسه کرده اند؛ آنقدر مطمئن و آرام و خونسرد شلیک می‌‌کند گویی در خواب است.

 

پلاک آبی برای نخستین مدال‌آور سیاه‌پوست بریتانیا

هری ادوارد دونده سیاه‌پوست بریتانیایی موفق شد در المپیک آنتورپ ۱۹۲۰ بلژیک دو مدال برای کاروان کشورش بگیرد؛ برنز ۱۰۰ و ۲۰۰ متر. او در سال ۱۹۷۳ درگذشت.

حالا مقامات بریتانیایی تصمیم گرفته اند با پلاک آبی خانه سابق او را در خیابان هانتلی منطقه بلومزبری لندن مشخص کنند. خانه چهره‌های شاخص در بریتانیا با پلاک آبی متمایز می‌شود.

هری ادوارد زندگی شگفت‌انگیزی داشته است. او متولد آلمان است. در جنگ جهانی اول اسیر می‌شود، سپس به بریتانیا می‌رود. علاوه بر ورزش در بسیاری از برنامه‌های تهیه غذا و فعالیت‌های حقوق بشری حضور داشته است.

 

نظر شما