شناسهٔ خبر: 67968217 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: لیزنا | لینک خبر

شرکت OpenAI از SesrchGPT رونمایی کرد

مهسا فردحسینی / لیزنا

دکتر جعفر مهراد

صاحب‌خبر -
شرکت OpenAI از SesrchGPT رونمایی کرد

(لیزنا، مقاله های روز): دکتر جعفر مهراد، استاد پیشکسوت دانشگاه شیراز و بنیانگذار موسسه ISC: شرکت OpenAI از موتور SesrchGPT نمونه اولیه موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی که هدف آن به چالش کشیدن سلطه گوگل است،  با ارایه پاسخ های سریع و محاوره ای و با ذکر منابع معتبر، رونمایی کرد. همان طوری که رویترز گزارش کرده است، این عرضه محدود، نشان دهنده ورود OpenAI به بازار جستجوی رقابتی است که به طور بالقوه نحوه بازیابی و تعامل کاربران با اطلاعات آنلاین را دستخوش تغییر کرده است.

 موتور SesrchGPT که در ٢۵ ژوییه ٢٠٢۴ راه اندازی شد، نشان دهنده ورود جاه طلبانه OpenAI به بازار های موتور جستجو است (١ و٢). هدف این نمونه اولیه مبتنی بر هوش مصنوعی، ایجاد انقلابی در بازیابی اطلاعات آنلاین با ارایه یک رابط مکالمه ای است که به جای فهرستی از پیوندها، پاسخ های مستقیم را به پرسش های کاربر ارایه می دهد (٣ و ۴). موتور SesrchGPT که با استفاده از مدل‌های زبان پیشرفته OpenAI, از جمله GPT-4 و GPT-40 توسعه یافته است، برای بهبود تجربه جستجو با ترکیب اطلاعات وب در زمان واقعی با قابلیت های هوش مصنوعی قدرتمند این شرکت طراحی شده است (٢ و ۵).

 موتور جستجوی اولیه یک رابط مکالمه منحصر بفردی را ارایه می دهد که از آن طریق کابران می توانند پرس و جو های خود را به زبان طبیعی وارد کنند و پاسخ های مستقیم را با پیوند ها و منابع مرتبط دریافت دارند. ویژگی های عمده عبارتند از:

 ١- انتساب منابع روشن با نقل استنادها و پیوندهای درون خطی.

٢- یکپارچه سازی اطلاعات در زمان واقعی برای پاسخ های به روز

٣- امکان پرسیدن سوالات بعدی با حفظ متن.

۴- مشارکت با ناشران برای اطمینان از استناد محتوای مناسب (١ و ٣).

 نمونه اولیه و طرح های آینده:

در حال حاضر، در مرحله نمونه اولیه، موتور SesrchGPT توسط یک گروه محدود از ١٠ هزار کاربر در حال آزمایش است(٣ و ۵). این عرضه اولیه اجازه می دهد تا ادغام آن در ChatGPT بازخورد های ارزشمندی را جمع آوری و نسبت به اصلاح ویژگی های آن گام های موثرتری برداشته شود. این شرکت تاکید کرده است که قصد دارد در آینده بهترین جنبه های SesrchGPT را مستقیماً در ChatGPT ادغام و آن را در زمان واقعی به غایت مفید کند(۶).

 تاثیر بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO):

معرفی SesrchGPT برای شیوه های بهینه سازی موتورهای جستجو پیامدهای قایل توجهی دارد. از آنجا که موتور های جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی مانند SesrchGPT پاسخ های مستقیم و تعاملات مکالمه را در اولویت قرار می دهند، استراتژی های بهینه سازی موتورهای جستجو ی سنتی ممکن است نیاز به تکامل داشته باشند. سازندگان محتوا و بازاریان احتمالا باید بیشتر بر تولید محتوای با کیفیت و آموزنده تمرکز کنند که به راحتی توسط سیستم های هوش مصنوعی قابل درک و خلاصه سازی باشند. این تغییر ممکن است بر اهمیت زبان طبیعی، ارتباط معنایی و داده های ساختار یافته برای کمک به مدل های هوش مصنوعی برای تفسیر دقیق و ارایه اطلاعات تاکید کند (٧ و ٨). علاوه براین، ویژگیهای ارجاع منبع معتبر SesrchGPT, اهمیت مداوم محتوای معتبر و استناد را برجسته می کند و به طور بالقوه ارزش پیوند ها و منابع معتبر را در استراتژی های بهینه سازی موتورهای جستجو افزایش می دهد (٩ و ١٠).

 بازار و افزایش رقابت:

راه اندازی SesrchGPT پیامدهای قابل توجهی برای بازار موتورهای جستجو دارد و به طور بالقوه سلطه طولانی مدت گوگل را به چالش می کشد. پس از اعلام این خبر، سهام الفابت تقریباً ٢/۵ درصد کاهش یافت که نشان دهنده نگرانی سرمایه گذاران در مورد افزایش رقابت است (11). رویکرد SesrchGPT برای رسیدگی به مسایلی مانند عدم دقت و سرقت علمی بالقوه، می تواند به آن مزیت رقابتی دهد (۴). هدف OpenAIبا تاکید بر انتساب منابع معتبر و همکاری با ناشران، متمایز کردن خود از رقبایی مانند AI Overviews و Perplexity گوگل است که با انتقاد هایی برای مدیریت محتوا مواجه شده اند (١٢ و ١٣).

 منابع:

 1- OpenAI takes aim at Google role out of SesrchGPT.

finance.yahoo

2- With Google in its sights, OpenAI unveils SesrchGPT TechCrunch.

finance.yahoo

3- OpenAI starts testing SesrchGPT prototype, here's what it looks like.

searchengineland

4- OpenAI unveils SesrchGPT, its AI-powered search engine, vying for Google's crown.

the-media-leader

5- OpenAI launches SesrchGPT in direct threat to Google--what you need to know.

tomsguide

6- OpenAI's SesrchGPT is a declaration of war against Google.

businessinsider

7- ChatGPT and its impact on SEO. How AI influences Search Rankins.

pageoptimizer

8- How ChatGPT impact SEO: A guide for enterprise local brands.

rioseo

9- Maximizing SEO impact with ChatGPT: A comprehensive guide.

semrush

10- what is the impact of ChatGPT on SEO?- LinkedIn.

LinkedIn

11- OpenAI's SesrchGPT Announcement Hits Google Stock: New King Of Search.

timesnownews

12- How OpenAI's New SesrchGPT Could Compete with Google.

investopedia

13- OpenAI enters Google-dominated search market with SesrchGPT.

Reuters

نظر شما