شناسهٔ خبر: 67965988 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در سی‌امین دوره،

اهدای قلب جشنواره سارایوو به الکساندر پین/ خالق انسان‌های دریادل

الکساندر پین جایزه افتخاری قلب سارایوو ۲۰۲۴ را دریافت می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، الکساندر پین کارگردانی که با جدیدترین فیلمش «جاماندگان» ۵ نامزدی اسکار کسب کرد و یک جایزه را به خانه برد، برای کمک‌های مهمی که به هنر سینما کرده است، با جایزه قلب افتخاری سی‌امین دوره جشنواره فیلم سارایوو تجلیل می‌شود.

جیم تیلور همکار قدیمی پین که سال ۲۰۰۵ فیلمنامه اقتباسی برنده اسکار «راه‌های فرعی» را با همکاری هم نوشته بودند، در این جشنواره به او خواهد پیوست. همچنین گفته شده که این کارگردان یک مسترکلاس برگزار خواهد کرد تا فرصتی برای علاقه‌مندان سینما فراهم شود که از او درباره تولید فیلم، کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی و دیگر جنبه‌های کلیدی حرفه‌اش بیاموزند.

پین با ۸ فیلم بلند ۲۴ نامزدی اسکار به دست آورده که ۴ مورد آنها در بخش بهترین فیلم و ۳ بار برای بهترین کارگردانی بوده است. او ۲ بار برای فیلمنامه اقتباسی برنده اسکار شد و فیلم «جاماندگان» در اسکار ۲۰۲۴ جایزه بازیگر نقش مکمل زن را کسب کرد.

«شهروند روت» (۱۹۹۶)، «انتخابات» (۱۹۹۹)، «درباره اشمیت» (۲۰۰۲)، «زادگان» (۲۰۱۱)، «نبراسکا» (۲۰۱۳) و «کوچک سازی» (۲۰۱۷) از جمله فیلم‌های اوست.

جووان مارجانوویچ مدیر جشنواره با اشاره به این که به الکساندر پین جایزه قلب افتخاری سارایوو اعطا می‌شود چون در مرکز همه داستان‌های او افرادی با قلب بزرگ جای دارند تاکید کرد: او کارگردانی با توانایی قابل‌توجه در آمیختن طنز و ظرافت است و از این طریق اثری محو نشدنی در سینمای معاصر به جای گذاشته است. مارجانوویچ همچنین داستان سرایی او را ستود و از آن به عنوان داستان سرایی روشنگرانه‌ای یاد کرد که احساسات انسانی را دقیق منعکس می‌کند.

الکساندر پِین ۶۳ ساله کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی است. فیلم‌های او برای نگاه طنزآمیز به جامعه معاصر آمریکا معروف هستند. وی ۲ جایزه اسکار، ۲ جایزه گلدن گلوب و یک جایزه بفتا در کارنامه دارد.

سی‌امین دوره جشنواره فیلم سارایوو از ۱۶ تا ۲۳ آگوست (۲۶ مرداد تا ۲ شهریور) برگزار می‌شود.

نظر شما