شناسهٔ خبر: 67964572 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

«نامه نیوز» گزارش می‌دهد

واکنش‌ها به شهادت اسماعیل هنیه ( در حال تکمیل )

ادعای اسکای نیوز: اسماعیل هنیه با استفاده از موشک هدایت شونده ترور شده است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - طبق اعلام روابط عمومی سپاه،  بامداد امروز (چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس، در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.

این رخداد ناگوار با واکنش‌های بسیاری همراه بود و در عین حال درخواست‌هایی مردمی برای برگزاری اعتصاب سراسری در سراسر فلسطین در پی ترور رئیس دفتر سیاسی حماس منتشر مطرح شده است.

***

در ادامه به برخی از واکنش‌ها اشاره می‌کنیم: 

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان: شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران، پیوند عمیق و ناگسستنی میان جمهوری اسلامی ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.

سخنگوی کاخ سفید: کاخ سفید گزارش‌های مربوط به ترور و به شهادت رسیدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در ایران را دیده است، اما از اظهارنظر فوری خودداری کرد.

نخست‌وزیر سابق سوئد: دیگر آتش‌بس را فراموش کنید، اقدامات تلافی‌جویانه در راه است

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، ترور هنیه در تهران را به شدت محکوم کرد. او گفت: این ترور «اقدامی بزدلانه» و «تحولی خطرناک» است.

جنبش انصارالله یمن: ترور برادر اسماعیل هنیه جنایت تروریستی و نقض آشکار قوانین است.

مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز شهادت اسماعیل هنیه را جنایت جدید رژیم صهیونیستی دانست و گفت: ما در کنار حماس می‌ایستیم.

«موسی ابومرزوق»، عضو دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: ترور رهبر اسماعیل هنیه اقدامی بزدلانه بود که بی‌پاسخ نخواهد ماند.

«سامی ابوزهری» از دیگران رهبران حماس  گفت: ما در حال جنگ علنی برای آزادی بیت المقدس هستیم و آماده پرداخت هزینه‌های مختلفیم.

جهاد اسلامی: ترور هنیه ضایعه بزرگی است معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین: ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس ضایعه بزرگی برای ملت فلسطین است.

دشمن اگر گمان کند با ترور رهبران مقاومت می‌تواند آن را شکست دهد، کاملا به اشتباه رفته است.

وزیر افراطی رژیم صهیونیستی: این روشی درست برای پاکسازی دنیاست!

مرگ هنیه دنیا را کمی بهتر می‌کند و دیگر توافق‌های سازش موهوم و ترحم به این افرادی که محکوم به مرگ هستند، در کار نخواهد بود.

وزارت خارجه ترکیه: ​ حمله به هنیه نشان می‌دهد که دولت نتانیاهو قصدی برای برقراری صلح ندارد

محسن رضایی: اسرائیل تاوان بزرگی خواهد داد

رئیس پنتاگون: اگر به اسرائیل حمله شود ما در دفاع به آن‌ها کمک می‌کنیم‌‌

عبدالسلام پسر اسماعیل هنیه: پدرم به آرزویش رسید. ما در انقلاب و مبارزه مستمر علیه دشمن هستیم و مقاومت با ترور رهبران به پایان نمی رسد.

سید عمار حکیم: رژیم صهیونیستی برای قوانین بین‌المللی احترامی قائل نیست 

طالبان: شهادت هنیه غمی بزرگ و در عین حال نویدی برای نابودی رژیم صهیونیستی است

وزارت خارجه قطر قویاً ترور هنیه را محکوم کرد و آن را یک تشدید تنش خطرناک توصیف کرد 

زاکانی: ملت ایران و مردم تهران قهرمان، ترور مهمان مبارز خویش را محکوم می‌کنند و یقینا تاوان سخت شهادت این قهرمان از سران رژیم منحوس صهیونیستی گرفته می‌شود.

وزارت خارجه چین: ما به شدت با ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، مخالف و آن را محکوم می‌کنیم 

علی ربیعی: ملت ایران اکنون بیش از هر زمان دیگر در حمایت از مقاومت فلسطین پای خواهد فشرد

وزارت خارجه اردن: ترور هنیه توسط اسرائیل نقض قوانین بین‌المللی است و تنش زایی بیشتر و هرج و مرج در منطقه را به دنبال دارد 

سید حسن خمینی: مجاهدانی چون ایشان از میان ما می‌روند، اما راهشان تا حصول مقصود نهایی تداوم دارد

اردوغان: من به شدت ترور ناجوانمردانه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، اسماعیل هنیه در تهران را محکوم می‌کنم

وزارت ‌خارجه سوریه: این اقدام نقض قوانین بین‌المللی ‌‌است. اقدامات اسرائیل می‌تواند به شعله‌ور شدن آتش جنگ منطقه‌ای بینجامد. 

قالیباف: ایران اسلامی و جبهۀ مقاومت از خون برادر شهید خود نخواهد گذشت

آیت‌الله جنتی: جبهه جهانی مقاومت باصلابت‌تر به مسیرش ادامه خواهد داد

سازمان آزادی‌بخش فلسطین: ترور هنیه اقدامی ناجوانمردانه است.سازمان آزادی‌بخش فلسطین در اطلاعیه‌ای ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را محکوم کرد و آن را اقدامی ناجوانمردانه و بزدلانه خواند.

واکنش پنتاگون به ترور اسماعیل هنیه: وزیر دفاع آمریکا در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه گفت که هیچ نظری درباره نقش رژیم صهیونیستی در ترور هنیه و اطلاع آمریکا از این اقدام پیش از وقوع آن ندارد.

نخست وزیر موقت لبنان: ترور هنیه منطقه را با خطر مواجه می‌کند.«نجیب میقاتی» نخست وزیر موقت لبنان ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، را محکوم و اعلام کرد که ترور هنیه نگرانی‌ها را گسترش و منطقه را با خطر مواجه خواهد کرد.

محمدجواد ظریف : ترور ناجوانمردانه میهمان ما، عزم ایران را برای دفاع از خود و حمایت از عزم مردم فلسطین برای مبارزه برای آزادیشان دوچندان خواهد کرد. جهان نباید اجازه دهد که اهداف ویرانگر نتانیاهو محقق شود.

العربیه: دفتر رسانه‌ای کابینه اسرائیل مسئولیت ترور هنیه را پذیرفت

گردان‌های قسام: ترور هنیه پیامدهای بزرگی برای کل منطقه خواهد داشت. ترور اسماعیل هنیه در تهران یک رویداد سرنوشت‌ساز و خطرناک است که نبرد را به ابعاد جدیدی می‌کشاند 

وزارت امور خارجه عراق: ترور هنیه یک اقدام تجاوزکارانه و نقض آشکار قوانین بین المللی و تهدیدی برای امنیت و ثبات در منطقه است

خاتمی: شهادت جناب اسماعیل هنیه نشانه دیگری از پلیدی و نفرت انگیزی تروریسم است

دبیرکل جنبش عهدالله عراق: اسرائیل نابودی‌اش را با دستان خود امضا کرد. بی‌تردید خون شهید اسماعیل هنیه و همۀ شهدای فلسطین و مقاومت، زوال رژیم جنایتکار صهیونیستی را تسریع خواهد کرد. 

کرملین: این اقدامات علیه تلاش‌ها برای برقراری صلح در منطقه است و ممکن است ثبات وضعیت متشنج فعلی را به شدت بر هم بزند 

سلطان‌نشین عمان: ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس نقض قوانین بین‌المللی است. 

حجت السلام پورمحمدی: تردید نداریم سرنوشت سختی بزودی در انتظار جنایتکاران و حامیان آنان است، منتظر بمانند

سردار کوثری: جواب دندان شکنی از طرف جبهه مقاومت به اسرائیل داده خواهد شد. رژیم صهیونیستی قطعا قبر خود را زودتر می‌کند تا اینکه زودتر در آن جا بگیرد.

هشدار نخست‌وزیر لبنان درباره افزایش تنش‌ در منطقه

نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان در جلسه‌ای اضطراری با کابینه خود سوءقصد به جان اسماعیل هنیه را محکوم کرده است.میقاتی همچنین درباره افزایش جدی تنش در منطقه هشدار داده است.

علی عمار، یکی از نمایندگان حزب الله لبنان در پارلمان این کشور هم هشدار داده است که این گروه آماده جنگ با اسرائیل است.او گفت:‌ «این دشمن جنگ می‌خواهد و ما هم آماده‌ایم، انشاءالله آماده‌ایم.»

وزیر خارجه آمریکا: وزیر خارجه آمریکا در واکنش به ترور هنیه، خواستار آتش‌بس در غزه شد و گفت این غیرممکن است که پیش‌بینی کنیم این ترور چه پیامدهایی را در پی خواهد داشت.

وزارت خارجه مالزی: عاملان این ترور باید به دست عدالت سپرده شوند .مالزی صریحاً تمام اعمال خشونت‌آمیز از جمله ترور هدفمند را محکوم می‌کند و از همه کشورهای صلح‌طلب می‌خواهد که به محکوم‌کردن چنین اعمالی بپردازند.مالزی خواستار تحقیقات فوری و کامل در مورد این ترور است و کسانی که مسئول آن هستند باید به دست عدالت سپرده شوند.

سی بی اس به نقل از یک منبع آگاه در مذاکرات آتش‌بس نوشت: هنیه ارزش توافق را درک می کرد و در دستیابی به پیشرفت‌هایی در مذاکرات نقش داشت 

وزارت خارجه الجزایر: وزارت خارجه الجزایر در واکنش به ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس خاطرنشان کرد، ترور هنیه با هدف سوق دادن منطقه به سمت چرخه جنگ‌هایی انجام شد که اشغالگران صهیونیست از آن سود می‌برند.

گالانت وزیر دفاع اسرائیل: ما جنگ نمی‌خواهیم اما برای همه احتمالات آماده‌ایم

سخنگوی وزارت خارجه آلمان: ما از همه بازیگران می خواهیم که حداکثر خویشتنداری را به کار گیرند. منطق حملات متقابل  یک اشتباه است. وی از همگان خواست خونسردی خود را حفظ کرده و هر کاری که ممکن است برای کاهش تنش انجام دهند. وی گفت: شانس توافق برای آزادی گروگان ها و برقراری آتش بس در غزه نباید از دست برود

نظر شما