شناسهٔ خبر: 67963485 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

تکذیب اتهامات واهی این سه کشور به تهران

اقتصادنیوز: نماینده دائم ایران در سازمان ملل اتهامات آمریکا، انگلیس و فرانسه را درباره نقش ایران در جنگ اوکراین تکذیب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و نیز دبیرکل سازمان ملل گفت: ادعاهای بی‌اساس مطرح‌شده علیه کشورم را که در بیانیه‌هایی که توسط نمایندگان ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد مورخ ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۴ تحت عنوان «تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی» با تمرکز بر تأمین سلاح‌های غربی به اوکراین (S/PV.۹۶۹۳) بیان شدند، قویاً مردود است.

سفیر ایران در سازمان ملل افزود: تلاش مذبوحانه نماینده فرانسه در این نشست برای ایجاد ارتباط ناصواب میان ادعاهای خود با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، گمراه‌کننده و کاملاً بی‌پایه است. همان‌طور که بارها تأکید شده، قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ ارتباطی با درگیری اوکراین ندارد.

ایروانی در نامه خود آورده است: به همین ترتیب، اشاره بی‌دلیل نماینده سوئیس به جمهوری اسلامی ایران در این نشست، اقدامی تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه بود. همچنین ادعاهای مشابه ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه در خلال نشست علنی شورای امنیت سازمان ملل متحد که در مورخ ۱۴ و ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴ و تحت عناوین «تهدیدات علیه صلح و امنیت بین‌المللی» و «حفظ صلح و امنیت اوکراین» برگزار شد، کاملاً و قویاً مردود است.

دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را چیزی جز تلاش برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی تنگ‌نظرانه و کوتاه‌بینانه این سه عضو دائمی شورا نمی‌داند؛ سوابق این کشورها در شورای امنیت نیز گواهی بر این واقعیت است. طنز ماجرا این است که ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه که مستقیماً در درگیری اوکراین دخیل بوده و از طریق ارائه تسلیحات پیشرفته، به تشدید آن کمک زیادی نیز کرده‌اند، با گستاخی چنین ادعاهای بی‌اساسی علیه ایران مطرح کرده‌اند.

ایروانی تاکید کرد: ایالات متحده آمریکا و متحدانش باید در آینه بنگرند تا بلکه بدانند چگونه تسلیحات غربی و تسلیحات پیشرفته، به‌ویژه از سوی ایالات متحده، موجب تطویل جنگ در اوکراین شده و به غیرنظامیان آسیب رسانده است.

سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مکرراً، از جمله طی نامه مورخ ۱۵ مه ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۳۸۸)، روشن کرده است که از آغاز درگیری اوکراین موضع بی‌طرفی اتخاذ کرده و این موضع اصولی همچنان پابرجا است. جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود عمل کرده و همچنان به انجام آن‌ها پایبند است.

ایروانی ادامه داد: بنابراین، هرگونه ادعایی مبنی بر دخالت ایران در فروش، صادرات یا انتقال تسلیحات در نقض تعهدات بین‌المللی‌اش کاملاً بی‌اساس بوده و به‌طور قاطع رد می‌شود. ایران بار دیگر تعهد بی تزلزل خود را به رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه تأیید می‌کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل در پایان نامه خود از رئیس شورای امنیت خواست که این ناماه را به عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع کند.

نظر شما