شناسهٔ خبر: 67962617 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

فواد شکر «حاج محسن» فرمانده ارشد حزب الله کیست؟

خبرگزاری اسپوتنیک و رویترز اعلام کردند که عملیات ترور فرمانده حزب الله با شکست مواجه شده است.

صاحب‌خبر - به گزارش جهان نيوز، روز سه‌شنبه سی‌ام ژوئیه ۲۰۲۴ ارتش رژیم صهیونیستی با نقض حریم هوایی لبنان به مجتمع سیده زینب در خیابان سید عباس موسوی در ضایحه بیروت حمله کرد. براساس تصاویر منتشر شده در رسانه‌های عبری بنیامین نتانیاهو شخصاً در «اتاق عملیات» حضور یافته و هدایت عملیات ترور را برعهده داشته است. این رسانه‌ها اقدام برای ترور «حاج محسن» را در سطح حذف عماد مغنیه تحلیل کردند.

دقایقی بعد ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که فواد شکر فرمانده موشکی حزب الله و مشاور سید حسن نصرالله را هدف قرار داده است. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) پس از تلاش برای ترور یکی از فرماندهان ارشد مقاومت با طرف‌های لبنانی و اسرائیلی در تماس است تا جلوی پاسخ متقابل حزب الله و گسترش دامنه جنگ را بگیرند.

همزمان خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از منبعی آگاه در حزب الله لبنان اعلام کرد که این حمله تروریستی با شکست مواجه شده است. به فاصله اندکی خبرگزاری رویترز نیز به دو نقل از دو منبع امنیتی این خبر را تأیید کرد. شبکه ۱۳ اسرائیل به نقل از منابع محلی مدعی شد که هدف ترور پیش از حمله پهپادهای اسرائیلی، محل را ترک کرده است. برخی تحلیلگران معتقدند پس از رسوایی شکست ترور «محمد ضیف»، شکست عملیات ترور حاج محسن هزینه بسیار سنگینی به اعتبار سیاسی نتانیاهو و کارآمدی ارتش اسرائیل وارد خواهد کرد. پس از انتشار خبر شکست این عملیات مقامات ارشد اسرائیلی اعلام کردند که این حمله می‌تواند نقطه پایانی به حادثه مجدل الشمس باشد و آنها علاقه‌ای به گسترش دامنه جنگ ندارند. ظاهراً این پیام از طریق کانال آمریکایی‌ها نیز برای حزب الله ارسال شده اما مقاومت درخواست برای خویشتن داری و عدم پاسخ را رد کرده است.

پیش از این آمریکا فواد شکر ملقب به «حاج محسن» را به اتهام حمله به پایگاه تفنگداران نیروی دریایی در سال ۱۹۸۳ در «لیست سیاه» خود قرار داده و برای دستگیری وی جایزه ۵ میلیون دلاری قرار داده بود. در جریان این حمله تاریخی ۲۴۱ آمریکایی کشته و ۱۲۸ تن دیگر زخمی شدند. ذکر این نکته لازم است که «حاج محسن» نخستین فرمانده مقاومت است که نام وی در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است. ظاهراً اسرائیل پیش از این سو قصد هدفمند در بیروت، به طرف آمریکایی اطلاع داده است.

فعالیت‌های جهادی «حاج محسن» در مبارزه با رژیم صهیونیستی به دهه هشتاد میلادی باز می‌گردد. حاج فواد شکر مشاور ارشد سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله در امور نظامی است. «حاج محسن» در جنگ داخلی سوریه مسئولیت آموزش نیروهای حزب الله و ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم سلفی- تکفیری بر عهده داشت. وی از اعضای ارشد «شورای جهاد» بالاترین نهاد نظامی حزب الله است. ایشان از دوستان نزدیک عماد مغنیه بوده و جز حلقه نزدیکان به سید مقاومت شناخته می‌شود.

نظر شما