شناسهٔ خبر: 67962484 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

انجمن خیرین میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی تشکیل شد

سمیرا محمدی

انجمن خیرین میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی تشکیل و از امروز کار خود را آغاز کرد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش میراث‌ آریا، ۹ مرداد ۱۴۰۳ جلسه تشکیل انجمن میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی با حضور فریدون فعالی، مشاور معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمد دهقان، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی، مهرداد سعادت رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه و قاسم کریمی رئیس اتاق بازرگانی ارومیه،نقی کریمی رئیس شورای شهر ارومیه و جمعی از فعالان گردشگری و میراث‌فرهنگی استان در سالن جلسات اداره‌کل برگزار شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در این جلسه اظهار کرد: تشکیل انجمن خیرین میراث‌فرهنگی استان‌ها در راستای پیگیری طرح ابتکاری مهندس ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام می‌شود تا از طریق آن از ظرفیت مردم برای حفاظت از آثار تاریخی استفاده شود.

مرتضی صفری افزود: تشکیل این انجمن از این حیث ارزشمند است که برای بسیاری از دوست‌داران میراث‌فرهنگی و آنانی که به هویت و فرهنگ کشور دلبستگی دارند فرصتی برای مشارکت آنها در حفظ و نگهداری آثار تاریخی را فراهم می‌کند، البته در این میان نقش رسانه‌ها نیز بسیار مهم است چرا که آنها نیز ضمن معرفی ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری استان تلاش می‌کنند سواد میراثی مردم را بالا ببرند.

او با بیان اینکه مردم نقش مهمی در پیشبرد اهداف دولت دارند، ادامه داد: بدون کمک‌های مردمی و حضور فعال آنها دولت در رسیدن به اهداف و اجرای پروژه‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی با مشکل مواجه خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با تشکر ویژه از استاندار برای توجه به حوزه‌های مختلف میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و حمایت‌های وی برای تحویل پنج بنای تاریخی به این اداره‌کل و نیز قدردانی از همراهی و مشارکت شهردار و اعضای شورای شهر در پیشبرد اهداف گفت: خوشبختانه با تمهیدات استاندار همدلی خوبی در استان برای توسعه گردشگری در آذربایجان غربی وجود دارد که همین امر نقش مهمی در اجرای پروژه‌های گردشگری دارد، راه‌اندازی موزه طب توسط دانشگاه ارومیه، مرمت ساختمان قدیمی شهرداری و مشارکت در ساماندهی مسجد جامع توسط شهرداری ارومیه، تصویب چندین مصوبه برای جداره‌سازی و احیای کاروان‌سراهای تاریخی توسط شورای شهر ارومیه از جمله این مشارکت‌ها هستند.

صفری با اشاره به ثبت ملی بیش از ۱۸۰۰ اثر آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۶۰ پروژه مرمتی در سطح استان در حال اجرا است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به مرمت و احیای مسجد جامع، خانه انصاری، مسجد یوردشاهی ارومیه، بازار تاریخی خوی و ... اشاره کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه خیرین میراث‌فرهنگی می‌توانند برای احیا و مرمت آثار تاریخی مشارکت کنند، اضافه کرد: پروژه شمس تبریزی، مسجد جامع ارومیه، سایت‌موزه جنگ چالدران و قره‌کلیسا چالدران از جمله پروژه‌های اولویت‌دار استان هستند که خیران میراث‌فرهنگی می‌توانند در اجرای آن مشارکت کنند.

در پایان این جلسه احکام اعضای انجمن خیرین میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی اهدا و مرتضی صفری به‌عنوان رئیس این انجمن معرفی شد.

انتهای پیام/

نظر شما