شناسهٔ خبر: 67961196 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

معجونِ تضمینی کودک

معاون بهداشت وزارت بهداشت بر منع نمایش «شیر مصنوعی» در برنامه‌های تلویزیونی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزراش صراط به نقل از فارس ، «تا وقتی شیرخشک هست، چرا به خودم عذاب بدم به بچه شیر بدم...» این را مادر یک کودک ۵ ماهه می‌گوید. معاون بهداشت وزارت بهداشت دکتر حسین فرشیدی دیروز دوشنبه با اشاره به برگزاری هفته جهانی تغذیه با شیر مادر بر منع نمایش دادن شیر مصنوعی در برنامه‌های تلویزیونی تاکید کرد و گفت که «تغذیه با شیر مادر تا ۲ سالگی کودک اهمیت دارد.»

قانون «حمایت از تغذیه با شیر مادر» در سال ۷۴ تصویب و به مرحله اجرا رسیده و تاکنون نیز در سه نوبت بازنگری شده است. طبق آمار، تغذیه انحصاری با شیر مادر در کشور در سال ۷۹ بالغ بر ۴۴.۱ درصد بود که در سال ۸۹ به ۵۳.۱ درصد و در سال ۹۶ به ۴۷.۴ درصد رسید.
بنا بر آمار کمیته ترویج تغذیه با شیر مادر در سال گذشته، ایران در شاخص شیردهی با شیر مادر به اطفال تا یک‌سالگی آنان در میانگین ۸۲ درصد و یکسال تا ۲ سالگی در میانگین ۵۲ درصد قرار دارد. درحالی که طبق آمارها تقریباً ۹۵ درصد مادرها امکان شیردهی به نوزاد دارند و فقط ۵ درصد به دلیل برخی بیماری‌ها امکان شیردهی ندارند. در سال ۲۰۲۳ مجامع علمی دنیا از جمله سازمان بهداشت جهانی و انجمن‌های طب اطفال و مادر ایالات متحده آمریکا، شیردهی ۲ ساله به کودک از جانب مادر و حتی بیشتر از آن را مطرح کرده است.
طبق اعلام «آژانس مراقب و سلامت آمریکا» شیردهی حتی بر روی سکته‌ها و بیماری‌های قلبی و عروقی هم اثر محافظتی دارد. منظور از اثر محافظتی یک اثر مادام‌العمر است که مادر شیرده را تا پایان عمر در برابر این بیماری مقاوم‌تر از سایرین می‌کند.
دکتر فرزانه معتمد، متخصص کودکان و نوزادان، می‌گوید که «اگر وزن کودک طبیعی نباشد یا پزشک تشخیص دهد که مادر شیر کافی برای نوزاد ندارد، مادر می‌تواند از شیر خشک برای بچه استفاده کند» و شیرخشک می‌تواند مواد لازم برای رشد کودک را تامین کند. اما در مقابل دکتر سارا میرزائیان، متخصص زنان و زایمان، می‌گوید که «کودک در روزهای اولیه تنها به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سی‌سی شیر نیاز دارد، بنابراین مادران نباید نگران مقدار اندک شیر خود باشند.» در شیر مادر پروتئینی برای جذب بهتر آهن وجود دارد که در شیرهای فرموله شده وجود ندارد. بنابراین شیرخشک هیچ وقت جای شیر مادر را نمی‌گیرد.
کارشناس ترویج تغذیه با شیر مادر کیانا رضایی می‌گوید که بسیاری از مادران از اهمیت شیردهی آگاهی ندارند، در صورت «مراجعه زود هنگام به پایگاه‌های سلامت و مراکز مشاوره تخصصی شیردهی با آموزش‌های گام به گام و استفاده از وسایل کمک خورانش شیردهی مثل کاپ‌های شیردهی، حذف شیشه و آموزش روش‌های مناسب دوشیدن شیر، می‌توان تغذیه شیرخوار را به شیر مادر تغییر داد».

برچسب‌ها:

نظر شما