شناسهٔ خبر: 67957655 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن‌نیوز | لینک خبر

توفیق وحیدی نوشت:

عقب کشیدن ساعت دربهار و تابستان باعث کاهش مصرف برق می شود

تغییر ساعت یک نماد سمبلیک برای درک الگوی مصرف است و اجرای قانون ساعات تابستانی و زمستانی و کشیدن...

صاحب‌خبر -

گروه اجتماعی:مهندس توفیق وحیدی آذر تدوین گر کتاب بهبود راندمان انرژی و فرصت های صرفه جویی در انرژی و برنده کتاب برتر پنجمین همایش ملی انرژی برای کتاب سیستم توزیع بخاردر یادداشتی پیرامون لزوم تغییر ساعات با تغییر فصول و دلایل آن نوشت: اکنون دو سال است که طرح ساعت تابستانی - زمستانی یا همان عقب کشیدن ساعت از اول بهار تا آخر تابستان به منظور امکان بهره مندی بیشتر از روشنایی روز ،براساس مصوبه ی مجلس یازدهم لغو و ساعت زمستانی و تابستانی تعریف خود را  در برنامه کاری ادارات و موسسات دولتی به شکل رسمی از زمان دولت مرحوم آقای ریسی از دست داده است !


به گزارش بولتن نیوز، اما استانداری ها مجازند  در ادارات و موسسات دولتی بر اساس شرایط  ساعات کار را تغییر دهند که تاکنون در عمل استاندازی ها با عقب کشیدن ساعات کار بانک ها و ادارات در تابستان  همان روال قبل را برای کاهش مصرف انرژی ادامه داده اند! بر این اساس ادارات و سازمان ها  از ساعت شش صبح  باز بوده و  و در ساعت 13  تعطیل می شوند. هرچند براساس نگاه ذهنی مردم از ساعات اولیه به ادارت مراجعه نکرده اند و در عمل بهره وری  در سازمان ها کاسته شده است!
***
در هفته اخیر با بروز بحران کمبود انرژی الکتریکی و افزایش دمای تابستانی، ساعات کاری که از  6 صبح شروع می شد دوباره بیشتر به چشم خورد ! بخش دولتی ساعات کار خود را از شش شروع میکردند و ساعات تعطیلی شان را به ساعت 10 انتقال دادند تا مصرف برق کاهش یابد، دولت موقت و استانداری ها نیز از این گزینه استقبال کردند و مجلس نیز پشتیبان امر بود ! کار به آنجا رسید که حتی یک روز برای صرفه جویی در مصرف برق در سراسر کشور تعطیل گردید ! و شاید این سلسله تعطیلی تداوم ادامه داشته باشد !
***
امسال سال جهش تولید ، سال گذشته سال تولید و در سال های پیشین عنوان اصلاح الگوی مصرف از عناوین نمادین سال   توسط مقام رهبر ی بودند !
آنچه جهش تولید لازم داشت ، انرژی لازم برای این جهش بود ، که جهات و منطق و مسیرهای گوناگونی در پشت آن بودند !
مجلس کارهای زیادی برای انجام دارد ، شعور و تدبیر مردان مجلسی در سال 1370  برای تعیین ساعات تابستانی و زمستانی بود و سال ها این روش بدون اعتراض و نق عمومی پیاده می گردید ! دیگر ضرورتی نبود که مجلسیان دیگر قانون را تغییر دهند تا مردم در روشنایی صبح نیز در خواب باشند!
اکنون  ساعات اولیه ادارات از 6 صبح تا 8 به سکوت و خلوتی و کمترین بهره وری می گذرد زیرا که مراجعه کنندگان براساس ذهن خود باور ی به حضور در ساعت شش برای رفع و رجوع کارهای خود ندارند  .
***
ما  در سیاست گذاری ها گاه نیاز به یک اقدام سمبلیک داریم ، تغییر ساعات به غیر از امکان بهره مندی بیشتر از روشنایی روز ، نماد نگرش یک جامعه بر صرفه جویی و قناعت بود !  قناعت در مصرف انرژی های مختلف ان  ، حال این امر بدون لحاظ  اعداد و ارقام و آمارها می تواند در آماده کردن اذهان برای صرفه جویی موثر باشد!
ساعات تابستانی و زمستانی را مجددا برای جامعه تعریف نمایید تا فرهنگ مصرف و اصلاح الگوی آن برای جامعه در حال تلاش و تلاطم برای رشد  و آموزش فرهنگ مصرف بازتعریف گردد!

نظر شما