شناسهٔ خبر: 67955195 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

با صدور بیانیه‌ای؛

ناظمی اردکانی از پزشکیان خواست دولت وفاق ملی تشکیل دهد

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران با صدور بیانیه‌ای نوشت: دولت چهاردهم برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی تجربه تشکیل دولت وفاق ملی یا اجماع ملی را بیازماید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد ناظمی اردکانی، دبیرکل جامعه اسلامی مدیران ضمن صدور پیام تبریک و بیانیه‌ای خطاب به مسعود پزشکیان رئیس جمهور جدید، تشکیل دولت وفاق ملی را راهبردی تعیین کننده برای عبور از مشکلات و موانع سخت پیشرفت دانست.

همچنین در بیانیه دبیرکل جامعه اسلامی مدیران ضمن یادآوری هفت توصیه رهبر انقلاب در مراسم تنفیذ رئیس جمهور آمده است: دولت چهاردهم برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی تجربه تشکیل دولت وفاق ملی یا اجماع ملی را بیازماید.

متن پیام کامل جامعه اسلامی مدیران به این شرح است:

بسمه تعالی

همکاری با دولت چهاردهم

در روز ۷ مرداد، وفق قانون اساسی و طی حکمی، مقام معظم رهبری، رأی مردم به رئیس جمهور منتخب، تنفیذ نمودند و برای موفقیت دولت چهاردهم، به هفت توصیه مهم اشاره فرمودند؛

از جمله اینکه برای موفقیت دولت "همه " رئیس جمهور را کمک کنند. به جهت اهمیت موضوع، در این خصوص نکاتی یادآور می‌شود:

۱ _برای اینکه همکاری محقق گردد، لازم است ساز و کارهایی مناسب طراحی و به کار گرفته شود تا این مطالبه، شکل اجرایی به خودش گیرد. در این رابطه هدف گذاری و احساس ضرورت و نیاز به هم‌اندیشی و همکاری بسیار پر اهمیت است و خوشبختانه رئیس جمهور محترم در فضای رقابت‌های انتخاباتی، بارها به این موضوع، پرداخته‌اند.

و حال این روزها در شروع دولت چهاردهم، می‌بایستی این ایده را عملیاتی و جلوه‌هایی از آن به منصه ظهور و عمل رسانده شود.

۲_ هیچ‌گونه تردیدی وجود ندارد که به هر میزان اختلاف‌های سیاسی در سطح و عمق کنار گذاشته شود و برای تحقق اهداف مشترک در سطح ملی، همه با هم و یک صدا شوند امکان استفاده حداکثری از ظرفیت‌های انسانی و طبیعی کشور که کم نظیر است فراهم می‌گردد و در نتیجه با عبور از موانع و مشکلات، سرعت در پیشرفت کشور آنطور که مورد انتظار است، حاصل می‌گردد و دشمن نیز در بحران آفرینی مآیوس می‌شود.

۳_ تجربه ثابت کرده است؛ اختلافاتی که عامل تخریب و زایل کننده ظرفیت‌ها و فرصت‌ها می‌باشد، منشأ در عدم دانایی و آگاهی، ناکارآمدی، کیش شخصیت و هوای نفس، منافع فردی، گروهی و باندی و سبک مدیریتی دارد و یا هدف گمشده‌ای وجود دارد.

۴ _بنابراین؛ رئیس جمهور محترم که به این تشخیص رسیده‌اند که لازمه رسیدن به قله‌های پیشرفت و تعالی کشور، کنار گذاشتن اختلافات، اجتناب ناپذیر است و از طرفی وحدت و همگرایی، دست به دست هم دادن، چاره‌ساز باز کردن گره‌ها می‌باشد و راه حل آن، همگرایی و تشکیل دولت وفاق ملی و یا اجماع ملی می‌باشد و از طرفی اجرای سند چشم‌انداز، اجرای برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی را میثاق این همگرایی می‌دانند، بدیهی است که این گام نخست می‌باشد.

اما گام بعدی پر اهمیت‌تر است و آن عبارت است از همکارانی که ایشان در سطح مدیریت عالی و در کابینه به کار خواهند گرفت، در صورتی که مدیران عالی که در پست‌های سیاسی قرار می‌گیرند از یک طیف و جریان سیاسی خاص باشند و از سلیقه و خاستگاه سیاسی واحد و تعریف شده تبعیت کنند، وفاق ملی در حد یک شعار زیبا و بدون خاصیت وجودی، مطرح خواهد بود.

۵_ رئیس جمهور محترم در فضای سیاسی که خود ترسیم می‌کند و گذشته او هم نشان می‌دهد و در فضای انتخاباتی هم تلاش کرد که آن را ظاهر کند، این ظرفیت را دارد تا از ظرفیت رقبای خودش هم برای اداره کشور استفاده نماید، اما این حرکت منوط به آزاد شدن ظرفیت‌اش در فراتر از تعلقات جریانی و جناحی است که در آن قرار گرفته است. البته این مهم کار بسیار سختی است.

۶_ ایشان از چهره‌های سرشناس در جناح رقیب خواستار معرفی نیروهای شایسته و لایق برای همکاری شده است. اما بکارگیری آنان نیاز به شجاعت و قاطعیت سیاسی دارد. در غیر این صورت، بسیار ساده با یک برچسب سیاسی از هیچیک از چهره‌های معرفی شده نخواهد توانست استفاده کند.

۷_ و تجربه تلخ دولت‌های گذشته مبنی بر حذف و یا عدم به‌کارگیری نیروهای لایق و کارآمد از سلایق و جریان‌های مختلف سیاسی تکرار خواهد شد به ویژه در این دوره خسارت آن بیشتر خواهد بود چرا که فاصله رقابت سیاسی تنگاتنگ و نزدیک به هم رقم خورد و تفاوت وزن سیاسی دو جریان سیاسی غالب در کشور زیاد نبود.

۷ _ در برخی از کشورهای جهان این تجربه وجود دارد که ترکیب اعضای دولت بر اساس وزن سیاسی هر یک از رقبا می‌باشد. به عنوان مثال جریان سیاسی یا حزبی که ۲/۳ آرا را به خودش اختصاص داده است در یک فضای تعریف شده، دو سوم اعضای کابینه را در اختیار دارد و یک سوم اعضای کابینه طی شرایطی رقبا پیشنهاد می‌دهند.

۸_ جامعه اسلامی مدیران ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس جمهور محترم، تشکیل دولت وفاق ملی یا اجماع ملی را راهبردی تعیین کننده برای عبور از مشکلات و موانع سخت پیشرفت می‌داند و انتظار است که دولت چهاردهم این تجربه را برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی بیازماید تا از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی، انسانی و طبیعی کشور برای پیشرفت و تعالی و سربلندی ایران عزیز استفاده گردد. به حول و قوه الهی

دبیر کل جامعه اسلامی مدیران

محمد ناظمی اردکانی

۸ مرداد ۱۴۰۳

نظر شما