شناسهٔ خبر: 67955178 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

نجات جان ۴ هزار و ۵۰۰ جنین از سقط عمدی

«نفس» یکی از طرح‌هایی است که با همکاری سازمان بسیج جامعه پزشکی و وزارت بهداشت اجرا شده و تاکنون از سقط ۴ هزار و ۵۵۰ جنین جلوگیری کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس: «خانم دکتر من آزمایش دادم و برای بار سوم باردارم؛ اما نمی‌تونم بچمو نگهدارم؛ می‌خوام سقطش کنم. باید چیکار کنم؟»این صحبت‌های یک خانم باردار با یک متخصص زنان و زایمان است که برای بار سوم باردار شده اما تمایلی به به دنیا آوردن فرزندش ندارد.امروزه با توجه به معضل جمعیتی کشور ، یکی از موانع اجرای قانون جوانی جمعیت آمار بالای سقط در کشور است.

«نفس» یکی از طرح‌هایی است که با همکاری سازمان بسیج جامعه پزشکی و وزارت بهداشت اجرا شده و تاکنون از سقط ۴ هزار و ۵۵۰ جنین جلوگیری کرده است.

محمدحسین زارع زاده رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی در خصوص اجرای طرح نفس که برای نجات فرزندان سقط طراحی شده توضیح داد: طرح نفس یکی از طرح‌هایی است که با همکاری بسیج جامعه پزشکی و وزارت بهداشت در حال اجراست. این طرح میانبری برای افزایش جمعیت است اما واقعیت این است که یک خلاف غیرشرعی تحت عنوان سقط جنین رخ می‌دهد که باید از آن جلوگیری شود.

وی در خصوص سقط جنین درمانی بیان کرد: در برخی از موارد سقط جنین برای حفظ جان مادر انجام می‌شود اما برخی سقط‌ها به‌صورت عمدی و جنایی اتفاق می‌افتد.ور در خصوص آمار سقط جنین در کشور بیان کرد: از آنجایی که این عمل به صورت زیر زیمینی انجام می‌شود آمار آن به صورت دقیق مشخص نیست؛ اما بطور متوسط روزانه ۱۰۰۰ سقط جنین در کشور انجام می‌شود که آمار بسیار بالایی است.وی تأکید کرد: طرح نفس برای حفظ و نگهداشت جنین‌هایی که والدین آنها تصمیم به سقط گرفته‌اند، اجرا می‌شود. با اجرای این طرح تاکنون جان ۴۵۵۰ فرزند از سقط جنین نجات پیدا کرده است.

وی در خصوص چگونگی این اقدام توضیح داد: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تاکنون در ۲۵۰ مرکز نفس افراد داوطلب شامل ماماها، مشاوران، متخصصان زنان و زایمان و روانشناسان حضور دارند و فعالیت‌های لازم را ارائه می‌کنند.وی در خصوص علت تمایل زوجین به سقط جنین توضیح داد: یکی از دلایل سقط، در دسترس بودن آسان داروی سقط جنین است؛ اما بررسی‌ها نشان می‌دهد ۲۳ درصد از افراد به دلایل اقتصادی درخواست سقط داشته‌اند.

وی معضل سقط جنین را مسئله فرهنگی دانسته و تأکید کرد: بیشتر مسائل مربوط به سقط جنین مسائل فرهنگی بوده است و در طرح نفس تلاش شده است که در خانواده‌ها به‌عنوان هزینه به فرزندان نگاه نشود بلکه به‌دید سرمایه به آن‌ها نگاه شود.در ادامه صابر جباری رئیس مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت بیان کرد: براساس پژوهش‌هایی که در وزارت بهداشت تاکنون انجام شده سقط عمدی جنین سه علت عمده دارد.نخواستن فرزند بیشتر«۴۰ درصد»، مشکلات اقتصادی «۲۱ درصد» و بدموقع بودن بارداری «۲۰ درصد» است.

برچسب‌ها:

نظر شما