شناسهٔ خبر: 67954378 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

این داروها را در سفر اربعین همراه نداشته باشید!

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا از اعمال مجازات‌های سنگین عراق برای آن دسته از زائران که در سفر به عراق در ایام اربعین حسینی (ع) به حمل و نگهداری مواد مخدر و داروهای ممنوع اقدام می‌کنند، خبر داد.

صاحب‌خبر -

سرهنگ علیرضا داسارگر همزمان با نزدیک شدن به ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، اظهار داشت: عراق نسبت به حمل مواد مخدر توسط افراد، حتی به مقدار کمتر از یک گرم حساسیت بالایی دارد و در صورت مشاهده با چنین مواردی برابر قانون و با قاطعیت با مجرمان برخورد می‌کند.​

به گزارش پلیس، وی بر ارتقای توانمندی‌های اطلاعاتی و فنی پلیس در کشف هرگونه مواد مخدر جاساز شده توسط مجرمان تاکید کرد و افزود: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران و دولت عراق در سال‌های اخیر، مبادی خروجی و ورودی خود را به آخرین امکانات کنترلی و حفاظتی مجهز کرده اند؛ از اینرو با بهره‌گیری از تجهیزات فنی پیشرفته و دستگاه‌های مواد یاب در چهره زنی، رصد و بازرسی وسایل همراه زائران حسینی و نیز شناسایی متهمان و کشف جاساز‌های مواد مخدر از قابلیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

دارو‌های ممنوع و غیرمجاز در سفر به عراق

این مقام انتظامی به حبس‌های طولانی مدت و جریمه‌های سنگین نقدی حمل کنندگان دارو‌های ممنوع و غیر مجاز توسط زائران به مقصد عراق اشاره کرد و گفت: حمل دارو در اشکالی نظیر قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین و یا مواد مخدر از جمله دیازپام، فلورازپام، کلونازپام اگزاز پام، لورازپام، شربت تریاک، دیفن اکسیلا، استامینوفن کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین (b ۲)، دارو‌های بیماری صرع و سرطان و ... که به نوعی حاوی مقادیری مواد مخدر است، بر اساس قوانین کشور عراق جرم محسوب می‌شود و در صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر، برای وی پرونده قضایی تشکیل و جهت تحمل حبس و جزای نقدی به مراجع قضایی معرفی می‌شود.

سرهنگ داسارگر از زائران خواست از همراه داشتن هرگونه داروی گیاهی مشکوک مانند شیرین بیان و قره قروت که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به مواد مخدر دارد و از طرفی ممکن است برای ماموران عراق ناشناخته باشد، خودداری کنند.

وی تاکید کرد: بازداشت هر یک از مرتکبان جرایم ذکر شده در عراق تابع محدودیت سنی و جنسیت نیست و به صرف کشف مواد مخدر، فرد حامل آن بازداشت (در برخی موارد افرادی با سن بالای ۸۰ سال نیز بازداشت شده اند) می‌شود؛ افزون بر آن مراحل دادرسی و محاکمه با قاطعیت انجام می‌شود و زائران به حبس طولانی مدت محکوم خواهند شد.

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا تصریح کرد: از آنجایی که بلای خانمان سوز مواد مخدر و اعتیاد، استطاعت زائر را از نظر جسمی و روانی از بین می‌برد؛ بنابراین توصیه می‌شود، اگر فردی به هر نحو مبتلا به سوء مصرف مواد مخدر یا روانگردان‌ها است، پیش از اعزام نسبت به درمان و بازپروری روحی و جسمی مبادرت کند تا ضمن آماده شدن برای ورود به سرزمین عتبات عالیات با بازسازی جسمی و روحی در جهت پاکسازی صفات اماره از خود حرکت کند.

سرهنگ داسارگر اظهار امیدواری کرد با مطالعه و به کار بستن تذکرات، شاهد دستگیری و بازداشت احتمالی زائران به دلیل حمل مواد مخدر چه در ایران و چه در عراق نباشیم.

نظر شما