شناسهٔ خبر: 67953880 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

چرا خط دو متروی قم آغاز به کار نکرد؟

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم تخصیص نیافتن اعتبارات دولتی در سال ۹۷ توسط سازمان برنامه کشور را مهم‌ترین دلیل آغاز نشدن طرح خط B متروی قم عنوان کرد و گفت: آذر سال ۹۷ مجوز ماده ۲۳ برای خط B متروی قم گرفته شد تا کار به صورت قانونی پیش برود.

صاحب‌خبر -

محمدرضا انگشت باف در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم با بیان اینکه خط B متروی قم در مصوبه مرداد سال 1396 شورای ترافیک کشور تثبیت شد، اظهار کرد: مراتب کار اینگونه است که پس از مصوبه شورای ترافیک، گام بعدی کسب مجوز اعتبار بودجه برای این کار است؛ این مجوز مدتی است که به عنوان مجوز ماده 23 مطرح می‌شود و در گذشته مجوز ماده 32 و ماده 156 نام داشت.

وی افزود: آذر سال 97 مجوز ماده 23 برای خط B متروی قم گرفته شد تا بشود به صورت قانونی کار را پیش برد، بنا بر این شد که مدیران سازمان برنامه کشور پس از آنکه مجوز دادند یک بازدید از پروژه‌های قطار شهری قم انجام دهند.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم با اشاره به اینکه همان سال بازدیدهایی از پروژه منوریل، خط یک مترو و هم محل شروع اجرای خط دو در شهرک پردیسان انجام شد، خاطرنشان کرد: در نهایت و پس از جمع‌بندی این دوستان نامه‌ای از سوی سازمان برنامه زده شد که اگر خود شهرداری قم تمایل دارد از محل منابع داخلی خط B را اجرا و کار را آغاز کند، چراکه با توجه به دو پروژه نیمه تمام خط یک مترو و منوریل سازمان برنامه بودجه شروع خط دوم را نمی‌تواند تأمین کند.

انگشت باف با تاکید بر اینکه در گام اول پروژه‌های قطار شهری اگر حمایت دولت نباشد به دلیل هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی و افزایش هزینه‌های جاری کار بسیار دشوار می‌شود، اضافه کرد: هزینه ساخت هر کیلومتر مترو در کشور دو تا سه هزار میلیارد می‌شود و ایستگاهی که در گذشته با 40 یا 50 میلیارد ساخته می‌شد هم اکنون باید 600 یا 700 میلیارد هزینه ببرد.

وی اضافه کرد: شهرداری در سال 97 چنین بودجه‌ای نداشت چرا که هزینه اجرای تونل حدود 600 یا 700 میلیارد تومان می‌شد که شهرداری آن زمان کل بودجه‌ای که داشت برای خط یک بود و طبق قانون نمی‌توانست هزینه‌های خط یک را در خط دو هزینه کند.

انگشت باف تاکید کرد: در همین زمان بحث مطالعات تفصیلی و تهیه اسناد خط دو مترو با هزینه 6 میلیارد تومان با مشاور بسته شد تا کارهای اسناد و مستند وجود داشته باشد و هرزمان کار آغاز شد مشکلی پیش نیاید.

وی ادامه داد: باید گفت که مهمترین دلیل شروع نشدن خط دو متروی قم موضوع سازمان برنامه کشور بود که اعتبارات دولتی نداد و طرح را بر عهده شهرداری گذاشت.

به گزارش تسنیم، بالغ بر 12 کیلومتر از تونل خط A متروی قم حفاری شده است و قطعه انتهایی آن به طول هزار و 800 متر از میدان بقیه الله تا مسجد مقدس جمکران باقیمانده است. پس از انجام حفاری این قطعه، کل تونل فاز دو به اتمام می رسد و محدوده شمال غرب شهر قم به جنوب شرق شهر و مسجد مقدس جمکران با تونلی به ارتفاع 9 متر در عمق 24 متری به یکدیگر متصل می شوند.

 محدوده قلعه کامکار به میدان مطهری از قبل با تونل وصل شده و با اجرای این پروژه میدان مطهری و حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران متصل و سپس وارد ساخت ایستگاه های فاز 2 و خطوط مسیر می شود. این تونل که در حال احداث است به روش اتریشی و سنتی حفاری و لاینینگ می شود و در مدت 2 سال تکمیل خواهد شد.

 با اجرای این پروژه تونل خط A متروی قم به طول 14 کیلومتر به اتمام می رسد و پس از آن به مرحله احداث ایستگاه ها و خطوط روسازی حرکت می کند.

تونل مترو از محدوده تاریخی قلی درویش که بافت تاریخی است، فاصله دارد. مترو از محدوده قلعه کامکار، میدان کشاورز، چهار راه معصومیه، میدان سعیدی و میدان مطهری و محدوده بازار حرکت می کند و با هیچ تپه باستانی در مسیر مواجه نشده است.

 هزینه احداث هر کیلومتر مترو حدودا 45 میلیون یورو یعنی 2 هزار و 500 میلیارد تومان است و هزینه حفاری هر متر تونل سنتی نیز 350 میلیارد تومان می شود.

انتهای پیام/

نظر شما