شناسهٔ خبر: 67953362 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

برخی دوربین‌های طرح ترافیک در تهران خاموش و خراب است

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از خرابی دوربین‌های ثبت تخلف و طرح ترافیک در پایتخت خبر داد و گفت: اگر در این دو سه سال این دوربین‌ها روشن بودند، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان از محل تخلفات طرح ترافیک عاید شهرداری تهران می‌شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محسن هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امروز در جریان دویست‌و‌پنجاه‌‌و‌‌دومین جلسه شورای شهر تهران گزارشی را آخرین وضعیت حمل و  نقل عمومی در پایتخت ارائه کرد.

وی در این جلسه به بهره‌برداری از پایانه شرق، توسعه خطوط مترو،‌ ورود واگن‌های مترو، اتوبوس‌های برقی و تاکسی‌های برقی از چین و ... پرداخت.

در ادامه جلسه نوبت به اظهارات اعضای شورای شهر تهران در رابطه با گزارش ارائه شده از سوی هرمزی رسید.

سوده نجفی؛ عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به اینکه وضعیت حمل و نقل اعم از اتوبوس و تاکسی و ... خوب نیست، گفت: وعده‌های بسیاری برای تغییر وضعیت حمل و نقل داده شده اما هیچ یک از این وعده‌ها محقق نشده است.

وی با بیان اینکه دیگر مردم به ما اعتماد ندارند، گفت: این موضوع به وعده‌هایی که ما داده‌ایم برمی‌گردد و تا یک سال باقیمانده تا شورا باید کاری بکنیم.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه آلودگی هوا و ترافیک نه‌تنها در این دوره کمتر نشده بلکه بیشتر شده است، گفت: ساعت ترافیک به اوج خود رسیده و باید به این موضوعات توجه شود.

وی خطاب به هرمزی معاون شهردار تهران تصریح کرد: آیا تاکنون در صف اتوبوس و مترو ایستاده‌اید تا درد مردم را بدانید؟

نجفی همچنین به هزینه بسیار سنگین تاکسی‌های برقی جدید اشاره کرد و افزود: بنده در جلساتی که با رانندگان تاکسی‌های برقی داشتم، اعلام کردند که استقبالی از خرید این تاکسی‌ها نکرده‌اند و هزینه‌های آن بسیار سنگین است. جالب است که هنوز شهرداری تهران اصرار به ورود این تاکسی‌ها دارد.

وی همچنین به وضعیت نامناسب و مکرر دوربین‌های سطح شهر تهران اشاره کرد و گفت: کمتر از 10 درصد از این دوربین‌ها در سطح شهر تهران روشن هستند و به همین دلیل آمار تصادفات افزایش یافته است.

نجفی همچنین به جانمایی ایستگاه‌های شارژ وسایل حمل و نقل عمومی اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است.

علی‌اصغر قائمی؛ عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه برنامه چهارم توسعه بالاترین و بهترین سند بالادستی برای شهرداری تهران محسوب می‌شود، گفت: در این برنامه احکام و مسئولیت‌هایی برای شهرداری تهران مشخص شده که هر ساله باید آن را اجرا کنند اما با نگاهی به احکام برنامه چهارم توسعه، متوجه می‌شویم که کار خاصی در حوزه حمل و نقل صورت نگرفته است.

نرجس سلیمانی؛ رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران نیز با اشاره به ارائه گزارش از سوی هرمزی؛ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: بنده پیش از اینکه آقای هرمزی بخواهند در جلسه امروز گزارشی را ارائه بدهند صحبتی با ایشان داشتم و گفتم بهتر است امروز گزارش خود را ندهند و پس از ورود وسایل حمل و نقل عمومی در صحن شورا حاضر و گزارش خود را بدهند که آقای هرمزی اعلام کرد که تکلیف دارند این گزارش را ارائه کنم.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب ورود اتوبوس‌های دیزلی و برقی به پایتخت گفت: در برنامه چهارم توسعه از سال اول آن ما باید 7 هزار و 500 دستگاه اتوبوس فعال در تهران داشته باشیم که بنا بر گزارش ارائه شده از سوی معاون شهردار 3 هزار و 174 دستگاه اتوبوس شاغل هستند که فاصله معناداری با 7500 دستگاه اتوبوس تا پایان سال دارند.

سلیمانی گفت: وعده‌های بسیاری برای اتوبوس‌های برقی، دیزلی و اعم از داخلی و چینی داده شده اما هنوز اتفاقی در این بخش صورت نگرفته است.

سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز با انتقاد از اینکه چرا اعتبارات لازم به معاونت حمل و نقل داده می‌شود، گفت: انتظار ما از آقای هرمزی این است که شفاف در این بخش صحبت بکنند.

وی همچنین به خرابی‌های پرداخت الکترونیک و ایستگاه‌های بی آر تی اشاره کرد و افزود: 50 درصد در ایستگاه‌های بی آر تی فاقد سامانه‌های پرداختی هستند و در طول حدود دو سال نزدیک به چند هزار میلیارد تومان خسارت به شهرداری تهران به دلیل عدم پرداخت کرایه‌ها وارد شده است.

تشکری هاشمی همچنین به خرید تاکسی‌های برقی از سوی رانندگان تاکسی اشاره کرد و گفت: با توجه به هزینه بالای خرید این تاکسی‌ها، رانندگان استقبالی برای آن نداشته‌اند و  شهرداری تهران 150 دستگاه خریداری کرده است که از این تعداد 107 دستگاه تحویل شده و ما نزدیک به 50 هزار دستگاه تاکسی فرسوده داریم و باید تدبیری صورت بگیرد که رانندگان تاکسی تمایل خرید اینگونه تاکسی‌ها را داشته باشند و با این اعداد و ارقام، آنها تمایلی به خرید اینگونه تاکسی‌ها ندارند.

وی گفت: اگر دولت به تعهداتش درخصوص پرداخت 50 درصد از تسهیلات برای خرید اینگونه تاکسی‌ها عمل نمی‌کند، باید تصمیم دیگری بگیریم و به گونه‌ای نشود که شهرداری تهران با حجم انبوهی از تاکسی‌های برقی روبرو شود که کسی تمایل به خرید آنها را نداشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: 2 هزار میلیارد تومان در بودجه امسال جهت نوسازی تاکسی پیش‌بینی شده است که هنوز از این میزان به معاونت حمل و نقل واگذار نشده است.

تشکری هاشمی به اتفاقات پشت پرده تاکسی‌ها و اتوبوس‌های برقی پرداخت و افزود: انتظار این است که در این بخش آقای هرمزی ناگفته‌ها را بگوید که بدانیم چه اتفاقاتی صورت گرفته است.

وی به خرابی‌های مکرر و مستمر دوربین‌های ثبت تخلف در طرح ترافیک اشاره کرد و گفت: روزانه 300 هزار خودرو به صورت غیرقانونی وارد محدوده طرح می‌شوند که اگر طی این دو سال بخواهیم جریمه این خودروها را محاسبه کنیم رقمی حدود 20 هزار میلیارد تومان می‌شود که می‌توانست به درآمدهای شهرداری افزوده شود اما به دلیل خرابی دوربین‌ها این میزان درآمد از شهرداری حذف شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران همچنین به عدم همراهی معاونت حمل و نقل و پلیس راهور اشاره کرد و گفت: این اتفاق کماکان هنوز شکل نگرفته است.

علیرضا نادعلی با اشاره به اولویت برنامه چهارم توسعه در بخش حمل نقل گفت: در سنوات گذشته نیز با توجه به عدم همراهی دولت‌ها حدود 30 درصد از برنامه‌های توسعه‌ای انجام شده است و شورا به درستی امسال اولویت شهرداری را به حوزه حمل و نقل اختصاص داده است البته قاعدتا کارهای اجرایی در عمل سخت و دشوار است.

وی همچنین به خرید تاکسی‌های برقی اشاره کرد و افزود: در این بخش نیز باید تسهیلاتی برای خرید این تاکسی‌ها در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

نظر شما