شناسهٔ خبر: 67952639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

اهمیت خودمراقبتی در مبتلایان به دیابت اهمیت خودمراقبتی در مبتلایان به دیابت

یک متخصص آموزش بهداشت در این خصوص گفت: دیابت یک بیماری متابولیک است که با قند خون بالا مشخص می شود و به دسته های مختلف دیابت نوع یک، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری طبقه بندی شده و دیابت به عنوان یکی از جدی ترین و خطرناک ترین بیماری های مزمن در دنیای امروز مطرح شده است. لیلا قهرمانی اضافه کرد: دیابت

صاحب‌خبر -

یک متخصص آموزش بهداشت در این خصوص گفت: دیابت یک بیماری متابولیک است که با قند خون بالا مشخص می شود و به دسته های مختلف دیابت نوع یک، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری طبقه بندی شده و دیابت به عنوان یکی از جدی ترین و خطرناک ترین بیماری های مزمن در دنیای امروز مطرح شده است.

لیلا قهرمانی اضافه کرد: دیابت نوع یک بیشتر در کودکان و نوجوانان اتفاق می افتد. دیابت نوع دو شایع ترین نوع دیابت است که اغلب در بزرگسالان اتفاق می افتد.

این متخصص آموزش بهداشت خاطرنشان کرد: دیابت بارداری در سه ماه آخر دوره بارداری ایجاد و در اکثر مواقع پس از تولد نوزاد برطرف می‌شود.

او ضمن یادآوری اینکه دیابت نوع دو اغلب با مقاومت به انسولین شروع می‌شود، اضافه کرد: این وضعیتی است که در آن سلول ها به طور طبیعی به انسولین پاسخ نمی‌دهند. در نتیجه، بدن به انسولین بیشتری برای کمک به ورود گلوکز به سلول ها نیاز دارد.

قهرمانی گفت: در دیابت نوع دو، ابتدا بدن انسولین بیشتری تولید می‌کند تا سلول ها را وادار به واکنش کند. اما با گذشت زمان، بدن نمی تواند انسولین کافی بسازد و سطح گلوکز خون افزایش می‌یابد.

او افزود: کنترل ضعیف و ناکافی قند خون در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، یک مشکل عمده بهداشت عمومی و عامل خطر اصلی برای ایجاد عوارض دیابت است که می‌تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، کوری و نارسایی کلیه شود.

چگونه از عوارض دیابت پیشگیری کنیم؟

این متخصص آموزش بهداشت گفت: با مدیریت موثر دیابت می‌توان از عوارض ناشی از این بیماری پیشگیری کرد. البته مدیریت دیابت می‌تواند برای بیماران طاقت فرسا باشد، به ویژه زمانی که نیاز است سطح قندخون را ثابت نگه داشت.

او گفت: خودمراقبتی فرآیندی است که از سوی بیمار برای کمک به پیشگیری و به تاخیر انداختن عوارض کوتاه مدت و بلند مدت دیابت انجام می شود. در واقع توانایی فرد برای کنترل روانی اجتماعی، مدیریت مصرف دارو، اصلاح سبک زندگی و توانایی مراقبت از خود و انجام فعالیت های ضروری برای دستیابی، حفظ یا تایید سلامت ایده آل را شامل می شود.

خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت

قهرمانی اضافه کرد: قندخون خود را در منزل اندازه گیری کنید. اندازه گیری قندخون به شما می گوید که رژیم غذایی، ورزش و داروهای شما چقدر خوب کار می کنند.

دکترای تخصصی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت شیراز گفت: مدیریت وزن و داشتن یک رژیم غذایی متعادل مهم است. مطمئن شوید که می دانید چگونه یک وعده غذایی متعادل با پروتئین و فیبر داشته باشید.

قهرمانی با طرح این توصیه به دیابتی‌ها که تا حد امکان از غذاهای سالم و تازه استفاده کنید، گفت: افراد مبتلا به دیابت نباید در یک وعده غذایی زیاد غذا بخورند. این کمک می کند تا قند خون خود را در محدوده خوبی حفظ شود.

او در ادامه توصیه‌های خود گفت: پیاده روی روزانه به مدت 30 تا 60 دقیقه، دویدن یا دوچرخه سواری، و انتخاب فعالیتی که از آن لذت برده و به آن ادامه خواهید داد، نوشیدن آب زیاد، به بیماران دیابتی کمک خواهد کرد.

دکترای تخصصی آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن تاکید براینکه مبتلایان به دیابت، هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی حتما آب میوه تازه یا غذا همراه داشته باشند تا در صورت کاهش قندخون، مصرف کنند، گفت: داروهای تجویزی باید طبق دستور پزشک مصرف شده و بررسی‌های دوره‌ای نیز هر سه ماه یک بار انجام شود.

انتهای پیام

نظر شما