شناسهٔ خبر: 67951129 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر بررسی کرد؛

آموزش ناعادلانه و آزمونی سخت/ عدم تحقق کامل عدالت آموزشی

علی قدمی

در شرایطی که آموزش برای همه دانش آموزان با یک کیفیت ارائه نمی شود؛ در امتحانات نهایی امسال هم سوالات سخت و غیراستانداردی وجود داشت که مانند سال قبل برای دانش آموزان مشکلاتی ایجاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، ابهام در اعلام نمرات امتحانات نهایی حالا به دومین هفته مرداد رسید؛ در حالی که در هفته گذشته انتظار می‌رفت با اعلام نمرات امتحانات نهایی پایه‌های دهم و یازدهم، پرونده امتحانات نهایی سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بسته شود؛ علاوه بر تأخیر در اعلام نمرات، نمرات پایه دوازدهم هم با تغییر مواجه شد.

فرخ طبری رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه نمرات امتحانات نهایی پایه دهم اعلام شده و دانش آموزان می‌توانند در صورت وجود اعتراض، درخواست تجدید نظر خود را ثبت کنند؛ گفت: نمرات امتحانات نهایی پایه یازدهم اعلام نشده است و هنوز زمان دقیق اعلام نمرات این پایه مشخص نیست.

طبری که پیش از این، این وعده را داده بود که اوایل همین هفته نمرات برگه‌های باقی مانده هم اعلام شود؛ این بار تنها ابراز امیدواری کرد: در روزهای آینده نمرات دانش آموزان پایه یازدهمی اعلام شود.

از سوی دیگر تغییر در نمرات دانش آموزان پایه دوازدهم که به موجب حذف برخی از سوالات، به طور کلی با بارم بندی جدیدی در چند امتحان نهایی خود مواجه شدند؛ اعتراض بسیاری از این دسته از دانش آموزان را برانگیخته است.

طبری در پاسخ به این سوال که آیا امکان اعتراض به نمرات برای دانش آموزان پایه دوازدهم وجود دارد یا خیر گفت: پیش از این دانش آموزان پایه دوازدهم امکان اعتراض به نمرات خود را داشته و تجدید نظرها صورت گرفت؛ نمرات امتحانات پایه دوازدهم به صورت قطعی اعلام شده است و امکان تجدید نظر وجود ندارد.

در حقیقت تغییر در بارم بندی، حذف برخی از سوالات و افزایش بارم سوالات دیگر، از نظر مسئولان برگزاری امتحانات نهایی موضوعی نیست که احتمال خطای مصححین را به همراه داشته باشد.

به دلیل تأثیر قطعی معدل امتحانات نهایی در کنکور، در دو سال گذشته، سطح سوالات این امتحانات بالا رفته و برخی از سوالات سخت و سنگین بوده است.

اگر چه برگزاری یک آزمون هماهنگ برای همه دانش آموزان در ظاهر امری عادلانه است؛ اما در شرایطی که همه دانش آموزان از فرصت‌های برابری برای آمادگی جهت شرکت در امتحانات برخوردار نیستند؛ عدالت همچنان دست نیافتنی است.

از سوی دیگر استرس و اضطراب که پیش از این تنها در زمان کنکور به سراغ دانش آموزان می‌آمد؛ حالا و با بی تدبیری مسئولان برگزاری امتحانات نهایی، در طول سال و در چند نوبت دانش آموزان و خانواده‌هایشان را درگیر می‌کند.

علت این تغییر ناگهانی در نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم چه بود؟

وزارت آموزش و پرورش پس از برگزاری امتحانات نهایی سال گذشته؛ طی گزارشی در خصوص میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان پایه دوازدهم در امتحانات نهایی خرداد ماه سال ۱۴۰۲ اعلام کرد «میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ در رشته تجربی ۱۱.۲۳، رشته ریاضی ۱۰.۷۹، رشته انسانی ۸.۷۵ و در رشته معارف ۱۰.۵۶ بوده‌است

میانگین نمرات دانش آموزان در سال گذشته آن قدر پایین بود که موجی از انتقادات را به همراه داشت؛ در حالی که دانش آموزان دبیرستان‌های غیردولتی هم نمرات بالایی نگرفته بودند؛ وضعیت نمرات در برخی استان‌ها غیر قابل توجیه بود.

با اتفاقات سال گذشته، این احتمال وجود دارد از آنجایی که سوالات سخت و مشکل دار در امتحانات نهایی امسال موجب افت شدید نمرات دانش آموزان شده بوده است؛ برگزار کنندگان این امتحانات ناچار شدند با حذف سوالات سخت، بارم این سوالات را به دیگر سوالات اختصاص دهند.

کاهش یا افزایش نمرات، مسئله این است

مسئولان برگزاری امتحانات نهایی در همان روز اعلام تغییر بارم بندی سوالات این موضوع را مطرح کردند که با این اقدام نمرات دانش آموزان افزایش یافته است. با این حال نمرات همه دانش آموزان افزایش پیدا نکرده است‌.

بسیاری از دانش آموزان در تماس با رسانه‌ها اعلام کردند که نمراتشان نه تنها افزایش نیافته که کاهش هم یافته است.

در حقیقت دانش آموزی که به عنوان مثال وقت خود را در جلسه امتحان درس ریاضی و آمار به سوالات سخت اختصاص داده و یک و نیم نمره آن سوال را هم به طور کامل کسب کرده بود؛ حالا با حذف آن سوال و بیشتر شدن بارم سوالاتی که به آنها به طور کامل پاسخ نداده بود؛ حالا با کاهش نمره مواجه شده است.

مسئولان برگزاری امتحانات نهایی که در سال‌های قبل دائماً بر این موضوع تاکید کرده بودند که تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش کنکور، گامی برای تحقق عدالت آموزشی است؛ در پاسخ به کاهش نمرات این دسته از دانش آموزان هنوز هیچ واکنشی نشان نداده‌اند.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش که در دو سال گذشته همواره از شیوه جدید تأثیر سوابق تحصیلی دفاع کرده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی این اطمینان را داده بودند که نسبت به سازمان سنجش، روند عادلانه تری را برای ترسیم آینده دانش آموزان رقم می‌زنند؛ این روزها نه تنها قرار نیست فکری به حال کاهش نمرات برخی از دانش آموزان داشته باشند؛ که گویا عذرخواهی و توضیح بابت این مشکل پیش آمده را هم ضروری نمی‌دانند.

باید منتظر ماند و دید آیا امتحانات نهایی سال‌های آینده با تدابیر بیشتر، با وضع بهتری برگزار خواهد شد یا بی تدبیری‌ها کماکان دانش آموزان را آزار خواهد داد.

نظر شما