شناسهٔ خبر: 67947003 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

فرصت ۲ هفته‌ای پزشکیان برای معرفی هیأت وزیران به مجلس

ایسنا : سلیمی اظهار کرد: هر موقع رئیس جمهور هیأت وزیران را به مجلس معرفی کرد، باید همراه با اسامی وزرای پیشنهادی برنامه کلی دولت و برنامه هر کدام از وزرا را به مجلس ارائه کند.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی با اشاره به فرصت رئیس جمهور برای معرفی هیأت وزیران به مجلس، بیان کرد: طبق قانون و بر اساس ماده ۲۰۲ آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور بعد از مراسم تحلیف ۲ هفته فرصت دارند تا هیأت وزیران خود را به مجلس معرفی کنند. اما این بدان معنا نیست که حتما باید ۲ هفته بگذرد. حتی می توانند در روز تحلیف و یا بعد از مراسم تحلیف، هیأت وزیران را به مجلس معرفی کنند.

وی در ادامه اظهار کرد: هر موقع رئیس جمهور هیأت وزیران را به مجلس معرفی کرد، باید همراه با اسامی وزرای پیشنهادی برنامه کلی دولت و برنامه هر کدام از وزرا را به مجلس ارائه کند. مجلس نیز هر کدام از این وزرا را به کمیسیون ذی ربط معرفی می کند تا چند مسئله مورد بررسی قرار گیرد. در وهله اول بررسی می شود که آیا برنامه های وزیر پیشنهادی با برنامه های بالادستی تطابق دارد یا خیر. اتفاقا رئیس جمهور خیلی بر اجرای برنامه های بالادستی تاکید داشتند.

خبر مرتبط
اعضای احتمالی کابینه پزشکیان گرد هم آمدند + تصاویر

عصر امروز در مراسم ختم مرحوم آیت الله حسین هاشمیان، نماینده ادوار مجلس اعضای احتمالی کابینه پزشکیان گردهم آمدند و سوژه عکاسان شدند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اداره قوانین مجلس میزان تطبیق برنامه های وزیر پیشنهادی با برنامه های بالادستی را به کمیسیون ذی ربط ارائه می کند. مثلا برنامه های وزیر پیشنهادی امورخارجه در کمیسیون امنیت ملی بررسی می شود. میزان تطبیق برنامه ها با اسناد بالادستی به کمیسیون امنیت ارائه می شود. کمیسیون وزیر را دعوت می کند. از برنامه های خود دفاع می کند. در نهایت در کمیسیون رای گیری می شود.

سلیمی در ادامه تاکید کرد: در کمیسیون بررسی می شود که قدرت مدیریت این وزیر چقدر هست. آیا برنامه ها را خودش نوشته است. کمیسیون ذی ربط گزارشی از جلسه به صحن ارائه می کند. در روز رای اعتماد ابتدا گزارش کمیسیون در خصوص بررسی صلاحیت وزرا ارائه می شود. مجلس یک هفته فرصت دارد تا در کمیسیون ها برنامه وزرا را بررسی کند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس افزود: ما در مجلس تمهیدی اندیشیده ایم که تک تک وزرا با همه کمیسیون ها تخصصی جلسه بگذارند. البته عمده وقت وزیر با کمیسیون تخصصی خود می گذرد اما هیات رئیسه مجلس به نحوی برنامه ریزی کرده که تک تک وزرا با همه کمیسیون ها جلسه گذاشته و بتوانند دیدگاه ها و برنامه های خود را بیان کنند.

 

نظر شما