شناسهٔ خبر: 67945933 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

«نامه‌نیوز» گزارش می‌دهد

اقدام جنجالی دولت سیزدهم در واپسین روزها

دولت سیزدهم در واپسین روزهای خود اقدام پرحاشیه‌ای در حوزه سیاست خارجی داشت، آن هم تحویل کنسولگری افغانستان به طالبان بود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - دولت سیزدهم در واپسین روزهای خود اقدام پرحاشیه‌ای در حوزه سیاست خارجی داشت، آن هم تحویل کنسولگری افغانستان به طالبان بود. برخی معتقدند که این اقدام در آینده‌ای نه چندان دور دولت چهاردهم و تیم دیپلماسی آن را به دردسر خواهد انداخت. 

تحویل کنسولگری افغانستان به نماینده طالبان یکی از اخبار مورد توجه در دو روز اخیر بوده است. ماجرا با پایان مأموریت عبدالجابر انصار؛ سرکنسول افغانستان در مشهد مقدس شروع شد. از آنجایی که ما طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم تحویل کنسولگری افغانستان به آنها جنجال به پا کرد. یک منبع موثق گفته بود که سرپرست کنسولگری افغانستان در مشهد مقدس توسط ایران پذیرفته شده و به زودی رسما معرفی و جانشین عبدالجابر انصار خواهد شد.

یک روز از این خبر نگذشته بود که شنیدیم فیض‌الرحمن عطایی نماینده طالبان به عنوان سرپرست جدید سرکنسولگری افغانستان در مشهد، کار خود را آغاز کرد.

اینجا بود که انتقادات به این اقدام شدت گرفت. سوال اصلی منتقدان این بود که چه ضرورت و فوریتی وجود دارد که پیش از استقرار دولت جدید، می‌خواهند کنسولگری را به طالبان تحویل دهند؟

محمدعلی بهمنی قاجار، دکتری حقوق بین الملل و استاد دانشگاه در این باره نوشته بود: وزارت امور خارجه کاری نکند که عقب گرد از آن سخت باشد. مراکز کنسولی در اختیار دیپلمات‌های دوره جمهوریت است، می‌تواند دو ماه دیگر هم در اختیار آن‌ها باشد، اتفاق خاصی نمی‌افتد، اما اگر این مراکز در اختیار طالبان قرار گیرد و دولت جدید بخواهد که آن مراکز را از طالبان بازپس بگیرد، کارش خیلی سخت خواهد شد.

در ادامه انتقادات و واکنش‌هایی که این موضوع در فشای مجازی و رسانه‌ای داشت، معصومی‌فر رئیس نمایندگی وزارت خارجه ایران در شمال‌شرق گفت: هنوز مسیر قانونی معرفی سرکنسول جدید طی نشده است.

وی گفت: نمی‌توان گفت کنسولگری افغانستان به طالبان واگذار شده است.

هنوز خیالمان از این بابت راحت نشده و تب انتقادات فروکش نکرده بود که سید رسول موسوی، مدیرکل غرب آسیا و دستیار وزیر امور خارجه کشورمان با گلایه از تیترهای اشتباه، تاکید کرد: فرد معرفى شده براى کنسولگرى افغانستان در مشهد تایید شده است.

کانال تلگرامی رصد نیز به نقل از یک منبع آگاه نوشت که: فرد جدید معرفی شده پذیرفته شده و از امروز - دوشنبه - مسئولیت نمایندگی با اوست. این منبع افزوده است: تمام حرف‌هایی هم که در مورد تحویل دادن کنسولگری به طالبان به جهت حرفه‌ای اشتباه است.

 

نظر شما