شناسهٔ خبر: 67945891 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خبر ورزشی | لینک خبر

کلوب| خط دفاع آرسنال؛ سخت‌تر از آهن

روز گذشته میکل آرتتا، سرمربی آرسنال در کنفرانس مطبوعاتی قبل از دیداری دوستانه برابر منچستریونایتد به نکته ای جالب اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

آرسنال فصل قبل قهرمانی را به سیتی واگذار کرد و حالا آرتتا می گوید: « برای قهرمانی در لیگ برتر باید سی و هشت دیدار فصل را با پیروزی پشت سر گذاشت و با ۱۱۴ امتیاز ممکن، بالاخره به تخت پادشاهی و قهرمانی در لیگ برتر انگلیس تکیه زد.» البته واکنش او به نظرات خودش با نوعی پوزخند همراه بود.

اظهارات آرتتا در جایگاه سرمربی آرسنال اصلاً بیراه نیست. البته بسیار سخت و دور از ذهن است که تیم قهرمان در لیگ برتر انگلیس، تمامی بازی های خود را با برد به اتمام برساند. ولی این امر و چنین آرزویی، ناممکن و محال نیست و شاید روزی چنین تیمی پیدا شود که با سی و هشت برد قهرمانی در پریمر لیگ را جشن بگیرد.

برای قهرمانی در لیگ برتر انگلیس، باید لیستی از بازیکنان آماده در داخل زمین و نیمکت در اختیار داشته باشید. همان چیزی که انگار به نظر می‌رسد توپچی های لندن از آن بی بهره نیستند و آرام آرام در حال ساختن تیمی با بهترین ابزارها هستند.

آرسنال در فصل آتی لااقل در خط دفاعی صاحب یکی از بهترین ها و شاید بهترین خط دفاعی اروپا است. هشت مهره فوق‌العاده دفاعی کار آرتتا را برای انتخاب و چینش یک سوم ابتدایی آرسنال سخت می کند. بن وایت، سالیبا، گابریل ماگالاش، یورین تیمبر، تاکه هیرو تومیاسو، الکساندرو زینچنکو و یاکوب کیویور مدافعانی بودند که در طی فصول اخیر به تیم اضافه شده و با گذشت زمان، کیفیت آنها بازی به بازی در مسیر پیشرفت قرار گرفته است. حال در تابستان گرم امسال، آرسنال به سراغ یکی از با کلاس ترین و مدرن ترین مدافعان میانی رفته که در تورنمنت یورو ۲۰۲۴ برخلاف تیمش عملکرد انفرادی قابل توجهی از خود در اذهان مخاطبان فوتبال به جا گذاشت.

ریکاردو کالافیوری را هم باید به این لیست درخشان مدافعین توپچی ها اضافه کنیم. مدافعی که قدرت حمل توپ و پا به توپ فوق العاده ای دارد و علاوه بر وظایف معمول دفاعی، به راحتی می تواند خط پرس حریف را بشکند و با پاس های مناسب و در خور توجه اش، هم تیمی هایش را در موقعیت های درست حمله قرار می دهد. شاگرد فصل گذشته تیاگو موتا، برای طرفداران فوتبال تداعی گر الساندرو نستا و پائولو مالدینی است؛ با موهایی بلند، اعتماد به نفس ستودنی و گام ها و قدم هایی استوار در سن بیست و دو سالگی.

کلوب| خط دفاع آرسنال؛ سخت‌تر از آهن

شاگردان آرتتا فصل گذشته نشان دادند که می توانند در عین داشتن یک دفاع منسجم و مستحکم و کسب عنوان بهترین خط دفاعی فصل تنها با بیست و نه گل خورده، به خوبی دفاع هم حملات زهرداری در برنامه‌های تاکتیکی خود داشته باشند و پا به پای تیمی همانند منچستر سیتی برای فتح قهرمانی بجنگند. در رقابت شانه به شانه فصل گذشته میان آرسنال و منچستر سیتی، آمار و ارقام نکات جالبی را به تصویر می کشند.

سیتی با برتری دو امتیاز نسبت به آرسنال برای چهارمین سال متوالی بر جام پریمر لیگ بوسه زد. گل زده شاگردان پپ عدد ۹۶ را نشان می دهد و آرسنال با پنج گل کمتر از آنها، فصل را به پایان رساند. اوضاع خط دفاعی آرسنال همان‌طور که به آن اشاره کردیم، حیرت انگیز بود و منچستر سیتی به عنوان تیم قهرمان، از حیث خط دفاعی در میان تیم های پریمر لیگ، پس از آرسنال در جایگاه دوم با سی و چهار گل خورده قرار می گیرد.

هواداران آرسنال خوشبین هستند که دو دهه بعد از برپایی آخرین جشن قهرمانی بدون باخت در لیگ برتر انگلیس با آرسن ونگر، این بار  می توانند با آرتتا مچ بسیاری از مدعیان از جمله منچستر سیتی قدرتمند را بخوابانند و جام را به بخش قرمز لندن منتقل کنند. باید اذعان کرد که عمق لیست بازیکنان این فصل آرسنال، شگفت انگیز است. در واقع بعید به نظر می رسد که معضل مصدومیت هم تأثیری بر عملکرد خط دفاعی توپچی های لندن بگذارد؛ چرا که هشت مهره تدافعی با کیفیت های کم نظیر و البته بی نظیر، در اختیار آرتتا قرار گرفته و همین امر، موجب می شود تا در صورت بروز مصدومیت برای هر یک از بازیکنان، مرد اسپانیایی نیمکت آرسنال نگرانی از بابت کمبود مهره در خط دفاع نداشته باشد.

مثل همیشه کمتر دیداری در لیگ برتر انگلیس قابل پیش بینی به درست ترین شکل ممکن است و آرسنال نسخه ۲۰۲۴/۲۵ شاید پیش بینی نشده ترین تیم در طی چند سال گذشته باشد. تیمی که هم در فاز حمله و البته در فاز دفاعی، می تواند سایر تیم ها را انگشت به دهان بگذارد.

معین احمدوند| باشگاه خبرنگاران آزاد

برچسب‌ها:

نظر شما