شناسهٔ خبر: 67944598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

دنیای اقتصاد عملکرد نمایندگان دولت در اصفهان را بررسی می‌کند

کارنامه استانداران اصفهان

باران مدرس- اصفهان پس‌ازانقلاب تا حال حاضر ۱۶استاندار به خود دیده و وضعیت امروز این استان ماحصل عملکرد آن‌هاست که به‌عنوان نماینده دولت در این استان باید در کنار اجرای قوانین، مشکلات را هم برطرف می‌کردند. استان اصفهان ازنظر منابع طبیعی و نیروی انسانی از استان‌های غنی و توانمند سطح کشور محسوب می‌شود که تا امروز از همه پتانسیل‌های آن به‌خوبی استفاده‌نشده که اگر این اتفاق رخ می‌داد، نه‌تنها پیامدهای مثبتی برای اصفهان داشت که وضعیت کشور را هم‌تغییر می‌داد. در کنار این توانمندی‌ها، مشکلات نیز غیرقابل کتمان بوده و نقش استانداران بیش‌ازپیش مشخص می‌شود. در ماه‌های پیش رو استانداری جدید بر صندلی ساختمان استانداری تکیه می‌زند و در شرایط فعلی باید استانداری برای این استان پر پتانسیل و مشکل‌دار انتخاب شود که نه‌تنها به وضعیت فعلی اصفهان آشنایی کامل دارد که برای حل‌وفصل آن‌ها تعهد بدهد.

صاحب‌خبر -

پرده اول:سال‌های جنگ

 محمدعلی واعظی پزشک اصفهانی بود که در دولت موقت و  از اول اسفند سال ۱۳۵۷ تا۱۹ اردیبهشت۵۸ به‌عنوان اولین استاندار اصفهان انتخاب شد.

سید محمدکاظم موسوی بجنوردی از ۱۹اردیبهشت ۵۸تا ۳۱ اردیبهشت۵۹  به‌عنوان دومین استاندار اصفهان توسط شورای انقلاب منصوب شد. او مؤسس و رهبر حزب ملل اسلامی، از مؤسسان حزب جمهوری اسلامی و عضو کمیته مرکزی آن بود. نمایندگی تهران در دوره اول مجلس شورای اسلامی، بنیان‌گذار و رئیس مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی)، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دورهٔ رئیس‌جمهوری سید محمد خاتمی (۱۳۷۶–۱۳۸۴) و هشت سال مشاور فرهنگی او نیز ازجمله سوابق کاری دومین استاندار اصفهان است.

سید اسماعیل داوود شمسی از۳۱ اردیبهشت ۵۹تا سوم شهریور۶۰ توسط دولت بنی‌صدر انتخاب و در جایگاه سومین استاندار اصفهان نشست. اولین حضور اسماعیل داودی شمسی به‌عنوان مسؤول مالی و پرسنلی سپاه با حکم شهید بهشتی بود و پس‌ازآن در کابینه‌های مختلف سمت‌های گوناگون سیاسی را بر عهده گرفت.

در زمان حضور آیت‌الله مهدوی کنی به‌عنوان وزیر کشور در کابینه شهید رجایی  معاون سیاسی وزارت کشور بود و بعدازآن به سمت استانداری اصفهان انتخاب شد.

غلام عباس زارع میرک‌ آباد از سوم شهریور۶۰تا ۲۹ تیر ۶۱ توسط میرحسین موسوی به‌عنوان چهارمین استاندار اصفهان انتخاب شد.زارع استاندار پیشین کرمان، استاندار پیشین کرمانشاه (دوران دفاع مقدس)، استاندار پیشین اصفهان، معاون پیشین وزارت کشور، معاون پیشین وزارت راه، معاون پیشین سازمان صنایع دفاع، معاون پیشین بنیاد مستضعفان، رئیس سازمان صنایع و معادن بنیاد مستضعفان، رئیس پیشین فدراسیون وزنه‌برداری، عضو کمیسیون فرهنگی سازمان تربیت‌بدنی، مدیر پیشین بخش اقتصادی شهرک مهدیه قم، رئیس پیشین واحد مهندسین حزب جمهوری اسلامی ایران و از مؤسسین و اعضای جامعه اسلامی فرهنگیان  بود.او فارغ‌التحصیل مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف، فوق‌لیسانس مدیریت مرکز آموزش مدیریت دولتی، دکتری تاریخ از دانشگاه دولتی ایروان است و تدریس در دانشگاه صنعتی شریف را در کارنامه دارد.

عبداله کوپایی، پنجمین استاندار اصفهان در زمان نخست‌وزیری میرحسین موسوی بود که   از ۲۹ تیر ۱۳۶۱ تا ۲۵ بهمن همان سال این سمت را بر عهده داشت. کوپایی یک  سیاستمدار ایرانی و اصفهانی و  دانش‌آموخته کارشناسی ارشد عمران از دانشگاه تهران است. او در سال ۱۳۶۱ در کم‌تر از یک سال استاندار اصفهان بود. از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۶ به‌عنوان استاندار خراسان فعالیت می‌کرد، در فاصله سال‌های ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۵ استاندار چهارمحال و بختیاری بود و از ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۶ نیز برای دومین بار استانداری خراسان را بر عهده داشت.

غلامحسین کرباسچی،ششمین استاندار معروف اصفهان در زمان نخست‌وزیری میرحسین موسوی، از ۲۵ بهمن سال۱۳۶۱ تا ۱۷ دی سال ۶۸به‌عنوان آخرین استاندار زمان جنگ در اصفهان، انتخاب شد.

از چگونگی وضعیت اقتصادی اصفهان در آن سال‌ها اطلاع دقیقی در دست نیست. ازآنجایی‌که دوران جنگ بوده در وضعیت بمباران، به‌احتمال‌زیاد رکود، نرخ بیکاری و تورم بالا در اصفهان حاکم بوده است. طبق گزارش‌های مرکز آمار ایران  در سال‌های ۵۸و ۵۹نرخ تورم کشور به ترتیب۱۱.۷و ۲۴.۲درصد بوده و این نرخ در سال۶۷به حدود۳۰درصد رسیده است. از ویژگی‌های اقتصاد ایران در این دوره تثبیت نرخ ارز روی عدد۷تومان و توزیع کالاهای اساسی سفره مردم با ارز دولتی بوده که به‌تبع وضعیت سفره مردم چندان دچار تورم نبوده است. وضعیت اقتصادی اصفهان در دهه‌های اخیر با اقتصاد کشور هماهنگ بوده ولی نرخ تورم و بیکاری آن از کشور بالاتر بوده و بنابراین می‌توان اعداد فوق را بر اصفهان منطبق دانست. اما ازآنجایی‌که اصفهان هدف بمباران‌های رژیم صدام قرار گرفت و زیرساخت و صنایع مهم اقتصادی آن آسیب دید و از سوی دیگر پذیرای بیشترین مهاجران از استان‌های جنگ‌زده بود و بیشترین شهید و رزمنده را نیز تقدیم انقلاب کرد، بنابراین می‌توان برای این استان رکود و نرخ بیکاری بالاتر از کشور را متصور شد. پنج استاندار اول اصفهان سالانه تغییر کرده‌اند و طبیعی است که نباید اتفاق خاصی را در استان رقم‌زده باشند.

قضیه کرباسچی اما متفاوت است. او دبیر کل سابق حزب کارگزاران سازندگی است که در دولت‌های سوم و چهارم به دستور حضرت امام و از ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۸ استاندار اصفهان بود و در فاصله سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۷ هم به‌عنوان شهردار تهران فعالیت کرد. حضور پررنگ این استان در دفاع مقدس باعث شده بود تا دولت نگاه ویژه‌ای به اصفهان داشته باشد.

 ساخت تونل دوم کوهرنگ، تهیه پیش‌طرح متروی اصفهان، آزادسازی دو طرف رودخانه از بالای ناژوان تا بعد از سد آبشار، آزادسازی خیابان‌ها و تملک اراضی برای میدان میوه و تره‌بار و باغ رضوان و احداث مجتمع صنعتی امیرکبیر، تشکیل شرکت مترو ازجمله اقدامات کرباسچی در اصفهان در حین جنگ تحمیلی بود. در این دوران برای اولین بار در کشور، شهرداری به ساخت فرهنگسرا و کتابخانه اقدام کرد که کتابخانه ابن مسکویه از آن جمله است. زیباسازی و ایجاد فضای سبز شهری هم در آن دوران آغاز و حدود ۸۰ درصد از پارک‌های اصفهان آن روزها ساخته شد.

پرده دوم :پسا جنگ

 سید محمدرضا واقفی امامزاده، هفتمین استاندار و  اولین نماینده دولت سازندگی در اصفهان پساجنگ بود که از ۱۷ دی  ۱۳۶۸ تا دوم تیر۷۱این سمت را بر عهده داشت.او دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی مکانیک از دانشگاه اصفهان است و در ادوار دوم و سوم مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان نماینده اصفهان در مجلس حضور داشت.

اسحاق جهانگیری، هشتمین استاندار و دومین استاندار اصفهان در دولت سازندگی بود که  از دوم تیر۷۱ تا ۲۰ شهریور ۷۶ این جایگاه را از آن خود کرد. او دانش‌آموخته کارشناسی فیزیک از دانشگاه کرمان، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف و دکترای مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی تهران، واحد علوم و تحقیقات است و فعالیت سیاسی خود را از سال ۱۳۵۸ در جهاد سازندگی آغاز کرد. جهانگیری در ادوار دوم و سوم مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان نماینده جیرفت در مجلس حضور داشت. در فاصله سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۶ استاندار اصفهان و از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ در کابینه اول اصلاحات، وزیر معادن و فلزات بود و از سال ۱۳۷۹ در پی ادغام این وزارتخانه با وزارت صنایع و تشکیل وزارتخانه جدید تا سال ۱۳۸۴ در جایگاه وزیر صنایع و معادن فعالیت کرد.جهانگیری در دولت روحانی به مدت هشت سال  معاون اول رئیس جمهور بود.

کلنگ زنی ورزشگاه‌های اصفهان که در دوران معاون اولی به بهره‌برداری رسید ازجمله بخشی از خدمات او در اصفهان است. جمله معروف" اصفهان میدان است" را پس از دوران استانداری بیان کرد. جهانگیری به‌تازگی در مصاحبه با خبر آنلاین بخشی از خاطرات خود در اصفهان را این‌گونه تعریف کرده است:"زمانی استاندار اصفهان بودم، استانی که بسیار پیچیده است و کار کردن در آن سخت است. من ۵ سال و نیم استاندار اصفهان بودم و در این مدت ۲ بار استعفا داده‌ام. یک روز وزیر کشور (بشارتی) و معاون سیاسی او که مرحوم تابش بودند، مرا خواستند و گفتند: شهردارت را باید ‌برداری و این فرد را شهردار بگذاری! معاون سیاسی‌ات را هم باید ‌برداری و این فرد را انتخاب کنی! گفتم:شوخی می‌کنید یا جدی می‌گویید؟ گفتند: موضوع جدی است. جواب دادم: ببینید، مدیریت در اصفهان به‌اندازه‌ای سخت است که به این شوخی‌ها نمی‌توان آن را اداره کرد. تا من استاندارم درباره مدیران استان، من تصمیم می‌گیرم. شما می‌توانید درباره من تصمیم بگیرید...! به آقایان برخورد و عنوان کردند: تهدید می‌کنید؟ گفتم: نه، دولت آقای هاشمی را به‌قدری دوست دارم که تهدید نمی‌کنم، اما اداره کشور اصولی دارد. بشارتی از پشت میز خود بلند شد و کاغذی آورد و گفت: استعفا بده. استعفایم را نوشتم و گفتم: به خاطر اینکه نمی‌خواهم به دولت هم آسیبی برسد، می‌نویسم به خاطر مشکلات خانوادگی استعفا می‌دهم..."

سید جعفر موسوی، نهمین استاندار اصفهان در دولت اصلاحات که  از ۲۰ شهریور ۱۳۷۶ تا ۲۶ تیر۸۱ بر مسند استانداری اصفهان تکیه زد. او در سال ۶۱ و ۶۲ به‌عنوان معاون سیاسی اصفهان حضور داشت و به گفته خودش در این مدت شناخت کافی از این استان پیدا کرد و نهایتاً در سال ۷۶ به‌عنوان استاندار اصفهان انتخاب شد.

ماحصل عملکرد اقتصادی استانداران اصفهان در این دهه عبارت است از:تعداد شاغلان کارگاه‌های صنعتی در سال۶۸ بالغ‌بر۶۵۴۸۶نفر و سهم ۱۳.۳درصد در کشور که در سال ۷۱ به ۱۲.٦درصد کاهش یافت.ارزش سرمایه‌گذاری در صنایع استان در سال۷۱بالغ‌بر۷۴۲۹۵میلیون ریال بود.در سال۷۰ سهم استان از تولید ناخالص داخلی کشور ۹درصد ثبت شد.

گزارش اصلی copy

پرده سوم: اصفهان در دهه۸۰

سید محمود حسینی، دهمین استاندار اصفهان بود که در دولت اصلاحات از ۲۶ تیر ۱۳۸۱ تا ۱۸ مهر۱۳۸۴ نمایندگی دولت در استان را بر عهده داشت. او در فاصله سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ استاندار سیستان و بلوچستان و از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۴ استاندار اصفهان در دوره اصلاحات بود.حسینی دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فیزیک از دانشگاه اصفهان است؛ وی در سال ۱۳۷۳ به شرکت ملی گاز ایران پیوست و در سال ۱۳۹۶ بازنشسته شد.

یازدهمین استاندار اصفهان، سید مرتضی بختیاری بود، او پیش از تصدی استانداری اصفهان، 7 سال ریاست  سازمان زندان ها را بر عهده داشت  که در دولت نهم از ۱۸ مهر ۱۳۸۴ تا ۱۲ شهریور۸۸ سکان‌دار استان شد، سید مرتضی بختیاری برخلاف استاندار سابق، اصفهانی نبود و در دولت اول احمدی‌نژاد به‌عنوان استاندار اصفهان منصوب شد.او  بعدها قائم‌مقام آستان قدس رضوی شد که در ۱۱ دی‌ماه ۱۳۹۷  جایش را به سید رضا فاطمی امین داد  و با حکم سید ابراهیم رییسی به‌عنوان مشاور و دستیار ویژه تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.مدیرکل دادگستری استان خراسان و فارس، رئیس سازمان زندان‌ها، استاندار اصفهان در دولت اول احمدی‌نژاد و وزیر دادگستری در دولت دهم ازجمله سوابق بختیاری است. او پس‌از انتخاب آیت‌الله رییسی به ریاست قوه قضاییه به‌عنوان رییس حوزه ریاست این قوه منصوب شد. بختیاری هم‌اکنون به‌عنوان رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) مشغول به فعالیت است.

مهم‌ترین اتفاق دوره مدیریت او بر استان تغییر مرز آبی زاینده‌رود در چهارمحال بختیاری بود. در آن دوره برای جاده‌سازی  شهرک شیدا بخش‌های زیادی از ایستگاه مرکز تحقیقات آبخیزداری اصفهان تخریب شد.بختیاری در سال۸۸ با اشاره به تغییر مرز آبی زاینده‌رود در چهارمحال و بختیاری گفت: در این خصوص باید چراغ خاموش اما باقدرت حرکت کرد البته نباید فراموش کرد که خطاهایی نیز در این عرصه وجود دارد چنانچه تغییر کاربری زمین‌های آن‌طرف رودخانه خلاف و ممنوع است. البته باید کارها را از بستر قانونی انجام داد. در خصوص تونل سوم کوهرنگ تاکنون با مشکلات زیادی روبرو شده‌ایم اما اگر روال کنونی برای احداث این تونل طی و مانعی وجود نداشته باشد تا پایان آبان ماه سال جاری شاهد راه‌اندازی تونل سوم کوهرنگ خواهیم بود.

علیرضا ذاکر اصفهانی، دوازدهمین استاندار اصفهان در دولت دوم احمدی‌نژاد بود که از ۱۲ شهریور  ۱۳۸۸ تا ۳۱ شهریور۹۲سکان‌دار استانداری اصفهان بود.پس‌از انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری دوباره دولت به فکر انتصاب استاندار بومی افتاد تا قرعه این بار به نام علیرضا  ذاکر‌ اصفهانی بیفتد. ذاکر که تا پیش از استانداری اصفهان، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری بود باسابقه علمی به‌عنوان استاندار منصوب شد اما برخلاف استاندار سابق که مهم‌ترین معاونت استانداری یعنی معاون سیاسی امنیتی را از اصفهانی‌ها انتخاب کرد ذاکر ترجیح داد تا محمدمهدی اسماعیلی جوان که قبلا تجربه همکاری با وی را در مرکز بررسی‌های استراتژیک تجربه کرده بود را به‌عنوان معاون سیاسی امنیتی خود معرفی کند.ذاکر اصفهانی در رشته علوم سیاسی استاد دانشگاه است.

او قصد داشت اصفهان را در خلیج‌فارس غرق کند( اصطلاحی غلو گونه به معنای رساندن آب خلیج فارس به اصفهان است) و این موضوع را بارها در مصاحبه‌هایش اعلام کرد. مساله اشتغال، آلودگی هوا، انتقال آب از خلیج‌فارس، مساله تحریم تورم و صنایع، نرخ بیکاری بالای استان ازجمله مهم‌ترین مشکلات او در دوران ریاستش بر استان بود. در زمان او قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا و تحریم‌ها علیه ایران وضع شد و بنابراین افت ارزش ریال، وضعیت نابسامان صنایع و تورم نیز در استان رخ داد. درواقع افت تولید ناخالص اقتصادی استان و کاهش رشد اقتصادی اصفهان از همین زمان آغاز شد.

نرخ تولید ناخالص داخلی اصفهان که در دهه قبل ۹درصد بود در این دهه به حدود۶درصد تنزل کرد. متوسط نرخ بیکاری در این دهه حدود۱۳درصد بود. سهم پایین اعتبارات عمرانی در استان در این دهه به‌خوبی خود را نشان داد چراکه بودجه تخصیصی به پروژه‌های عمرانی  با برنامه توسعه هماهنگی نداشت. سهم سرمایه‌گذاری در تولید ناخالص داخلی در ابتدای این دهه برای کشور صعودی بوده ولی در اصفهان کاهش داشته است. نرخ رشد اقتصادی در این دهه در کشور۵.۳و در اصفهان ۴.۵درصد بوده که نشانه کم‌توجهی دولت‌های وقت به اصفهان و سهم اندک استان از پروژه‌های عمرانی بوده است.

پرده چهارم: اصفهان در دهه۹۰

سیزدهمین استاندار اصفهان رسول زرگر پور اصفهانی بود که در دولت اعتدال  از مهر ۱۳۹۲تا هفتم آبان۹۶به‌عنوان نماینده دولت در استان خدمت کرد.

پس‌ازآنکه اسامی مختلفی در ابتدای دولت یازدهم برای استانداری اصفهان مطرح شد اما تصمیم روحانی این بود که به‌جای گزینه غیربومی، رسول زرگر پور که تجربه کار با دولت‌های مختلف از اصلاحات تا احمدی‌نژاد را داشت به‌عنوان استاندار برگزیند.رسول زرگر پور دارای فوق‌لیسانس راه و ساختمان از دانشگاه شیراز و دکترای رشته مدیریت استراتژیک از دانشگاه عالی دفاع ملی است و در دولت نهم نیز به‌عنوان معاون وزارت نیرو در امور آب انتخاب‌شده بود.معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد سازندگی، معاون امور عمرانی وزارت کشور،معاون امور آب وزارت نیرو و مشاور وزیر نیرو و عضو هیات مدیره شرکت مدیریت پژوهش‌های نیروگاهی ایران را در کارنامه خود دارد.

در دوران او اقتصاد استان وضعیت مساعدی نداشت و زرگر پور همیشه در سخنانش بر حفظ صنایع موجود و اشتغال فعلی تاکید می‌کرد. نرخ بیکاری و تورم استان بالاتر از متوسط کشور و نرخ بیکاری دورقمی و حدود۱۶درصد بود.طرح۹ماده‌ای احیای زاینده‌رود در زمان او مصوب شد که البته به‌درستی اجرا نشد. زرگر پور دراین‌باره گفته بود: در کنار این برنامه کوتاه‌مدت برنامه میان‌مدت 3 ساله‌ای هم در دست اجراست که درواقع مصوبه 9 ماده‌ای شورای عالی آب است.در قالب این طرح اگر بتوانیم شرایط را به‌صورت ایدئال پیش ببریم تا سه سال شاهد احیای کامل زاینده‌رود و جریان مدام آب در آن خواهیم بود. این همان کار اساسی است که برای احیای این رودخانه به آن نیاز داشته و داریم.

محسن مهر علیزاده از ۷ آبان ۱۳۹۶ تا ۲۶ آبان ۹۷به‌عنوان چهاردهمین استاندار اصفهان منصوب شد. روحانی در دولت دوم  ترجیح داد تا علاوه بر انتخاب استاندار غیربومی نسبت به زرگر پور استاندار سیاسی‌تری را هم انتخاب کند. مهر علیزاده معاونانش را هم غیربومی گذاشت که البته این اقدام او انتقادات زیادی را هم در پی داشت.مدت استانداری مهر علیزاده بیش از یک سال طول نکشید و او که در حال نونوار کردن اتاق استاندار بود به دلیل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مجبور شد ساختمان استانداری اصفهان را زودتر ازآنچه فکر می‌کرد ترک کند.

در دوران ریاست او بر استان همچنان آب زاینده‌رود و تونل کوهرنگ ازجمله مشکلات استان بود. مهر علیزاده همواره از وضعیت اقتصادی استان ناراضی بود و می‌گفت:در وضعیتی که شاهد جنگ اقتصادی هستیم باید به یک استان اعتماد کنید، این استان، استان خطرناکی است و امیدوارم اختیاراتی در اشتغال، کار، ارز، تامین مواد اولیه و .. به اصفهان واگذار کنید. او در همان زمان اعلام کرد: عملیات سد کوهرنگ در سه شیفت در حال انجام است و همچنین سراغ طرح‌هایی برویم که نیاز به آب کمی دارد.

عجیب‌ترین تصمیم برای احیای زاینده‌رود در دوران او اتفاق افتاد و پروژه هفت‌گانه برای این موضوع تعریف شد:یکی از اجزای پروژه‌های ۷ گانه برای جریان دائمی آب در حدفاصل ۱۲ کیلومتری درون شهر اصفهان است. برای این منظور ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در نظر گرفته‌شده است و حتی در بدترین شرایط آبی با اختصاص یک‌سوم آب موردنیاز و با استفاده از سیستم بازچرخانی همان آب تازه در زاینده‌رود جاری خواهد شد و در صورت فراوانی آب ۱۰۰ میلیون مترمکعب نیز آب به به‌وسیله لوله جاری خواهد شد.

عباس رضایی، پانزدهمین استاندار اصفهان و استاندار آخرین دولت روحانی بود که  از ۲۰ آبان ۱۳۹۷ تا مهر۱۴۰۰نماینده دولت در استان اصفهان بود. در دولت آخر روحانی، عباس رضایی، چهره کمتر شناخته‌شده رسانه‌ای به‌عنوان استاندار انتخاب شد. رضایی که سابقه پزشکی‌اش بر سابقه سیاسی‌اش غلبه دارد، متخصص دکترای ایمونولوژی بوده و  هشت سال ریاست بر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بین سال‌های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴  از مهم‌ترین سوابق رضایی بود.

او دقیقا در دوره‌ای بر مسند استانداری اصفهان نشست که ترامپ از برجام خارج شد.جهش‌های چندباره ارز، وضعیت نابسامان توزیع کالاهای اساسی، رشد نرخ بیکاری و تورم بالاتر از متوسط کشوری و وضعیت نابسامان تولید و صنایع در این دوران اتفاق افتاد.

البته او در گزارش عملکردش توضیح داد که از پاییز ۹۷ تا سال ۱۴۰۰ درصد بیکاری استان ۵.۲ درصد کاهش یافت و این کاهش به متوسط کشوری ۲.۹ درصد است. در این سه سال ۶۰۰ هکتار گلخانه‌ در استان توسعه یافت‌.تلاش برای طرح‌های سرمایه‌گذاری شرکت رمز ارز فریدن، الماس هشت‌بهشت، شهر گلخانه‌ای فریدن پس از ۲۰ سال، افتتاح هتل مبارکه پس از ۱۱ سال و استفاده از پساب جهت آب موردنیاز صنایع نیز در این دوره اتفاق افتاد. رضایی همچنین درباره کارهایی که برای آب اصفهان انجام داد، منتقدان را به مناظره دعوت کرد:"درباره موضوع آب اصفهان اعلام آمادگی می‌کنم و آماده مناظره هستم. کاری که در این سه سال با کمک روحانیون، علما، نمایندگان انجام‌شده است را با بقیه سال‌ها مقایسه کنید."

 اقتصاد اصفهان در این دهه، افت و کاهش را تجربه کرد و نرخ تولید ناخالص داخلی آن تا۵.۲درصد در سال ۹۰فروریخت. این نرخ در سال۱۴۰۰به ۵.۷درصد رسید.سهم استان در ارزش‌افزوده بخش صنعت در سال۹۰بالغ‌بر۱۱.۶درصد بود که در سال۱۴۰۰به ۱۰.۶درصد کاهش یافت.علی‌رغم تاکید همه استانداران اصفهان در این دهه بر رشد گردشگری اما سهم ارزش‌افزوده فعالیت خدماتی مربوط به تامین جا و غذا در کشور در سال۹۷فقط۵.۹ درصد بود که در سال۱۴۰۰به۵.۱درصد افزایش یافت.

پرده آخر: اصفهان در قرن جدید

سید رضا مرتضوی، شانزدهمین استاندار اصفهان که از مهر ۱۴۰۰تاکنون بر مسند استانداری اصفهان تکیه زده، مسوول ستاد انتخاباتی مرحوم سید ابراهیم رییسی در اصفهان بود. او مدرک دکتری مواد را از دانشگاه صنعتی اصفهان اخذ کرده و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان هم هست.

و امروز صنعت و تولید کمترین سهم را در اقتصاد اصفهان دارد و خدمات حدود۶۰درصد کیک اقتصاد اصفهان را از آن خودکرده است. اگرچه نرخ بیکاری استان به حدود۸درصد رسیده ولی نرخ تورم تیرماه اصفهان، این استان را در پله نخست تورم کشور قرارداد. اصفهان سال قبل نیز سه بار در رده متورم‌ترین استان کشور قرار گرفت. اصفهان با نرخ فلاکت۵۵.۵ درصدی به همراه چند استان دیگر در پله نخست کشور ایستاده است. نرخ تولید ناخالص داخلی استان ۵.۸درصد است. اصفهان عنوان آلوده‌ترین استان کشور را دارد که حتی در روزهای گرم تابستان هم شاخص آلایندگی شهر اصفهان بنفش‌رنگ است.زاینده‌رود هنوز خشکیده و قرار است با بودجه‌ای که شهرداری و صنایع بزرگ استان به عهده گرفته‌اند، آب خلیج‌فارس به اصفهان برسد تا شاید زاینده‌رود پس از دو دهه از بند آزاد شود. فرونشست هم به سایر مشکلات اضافه‌شده است و در این شرایط نصف جهان، غرق در مشکلات، ورود هفدهمین نماینده دولت را انتظار می‌کشد.

 

نظر شما