شناسهٔ خبر: 67942392 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر کل انتقال خون استان مرکزی:

سازمان انتقال خون استان مرکزی ۸ و سه دهم روز ذخیره خونی دارد

اراک- مدیر کل انتقال خون استان مرکزی گفت: میزان ذخیره خونی انتقال خون این استان اکنون ۸ و سه دهم روز است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، ریتا ظهیری، شامگاه دوشنبه در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت روز اهدای خون، اظهار کرد: امسال ۱۸۱۰۸ نفر جهت اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه کردند که از این تعداد ۱۴۹۱۷ نفر واجد شرایط اهدا بودند که در مجموع، میزان خونگیری نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشت.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: مراکز انتقال خون کشور، کارخانه‌های داروسازی بیولوژیک کشور هستند و با وجود تحریم‌ها، بالغ بر ۲۰۰ پایگاه انتقال خون کشور دارای استانداردترین تجهیزات هستند.

وی تاکید کرد: سازمان انتقال خون ایران، پرچمدار طب انتقال خون در منطقه مدیترانه شرقی بین ۲۳ کشور است و سالم‌ترین خون و پلاسما در منطقه مربوط به اهداکنندگان ایرانی است.


وی با اشاره به اینکه اکنون ۱۰۰ درصد نیاز خونی مراکز درمانی استان، تأمین است، گفت: تا پایان سال جاری ۹۰۰ تخت و در سال آتی ۴۰۰ تخت بیمارستانی همچنین رشته‌های فوق تخصصی به سیستم بهداشت و درمان استان افزوده می‌شود که نیاز به خون در استان را بیشتر خواهد کرد و باید اذعان کرد بدون توسعه انتقال خون، نظام سلامت راه به جایی نمی‌برد.

ظهیری گفت: با راه اندازی مجدد آزمایشگاه تخصصی غربالگری در استان مرکزی نیازی به استان‌های همجوار نداریم همچنین سال گذشته اتوماسیون گروه بندی خون نیز در استان راه‌اندازی شد که با این اقدام گروه‌های خونی کمیاب و نایاب در خود استان تشخیص داده می‌شود.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی گفت: در سفر شهید رئیسی به این استان، ایجاد یک سردخانه استراتژیک پلاسما در اراک مصوب شد که با تحقق این مهم، مرکزی به قطب انتقال خون غرب و جنوب غربی کشور تبدیل می‌شود.

ظهیری گفت: در ۲ سال گذشته با وجود کمبود نیروی انسانی توانستیم رتبه نخست انتقال خون در کشور را کسب کنیم همچنین تمام فضاهای انتقال خون استان مرکزی بهسازی و ۵۸ میلیارد ریال نیز برای ارتقای سیستم‌های IT هزینه شد.

مدیرکل انتقال خون استان مرکزی با اشاره به افتتاح پایگاه انتقال خون خمین در هفته گذشته گفت: این پایگاه با مساعدت و کمک مالی ۱۲۰ میلیارد ریالی یک خیر حوزه سلامت ساخته و سازمان انتقال خون نیز ۴۰۰ میلیارد اعتبار برای خرید تجهیزات هزینه کرد.

ظهیری گفت: امسال ۲۳۰۵ نفر برای نخستین بار برای اهدای خون مراجعه کرده‌اند، همچنین در گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال نیز ۴۰۳۴ نفر خون اهدا کرده‌اند که انتظار است این آمار افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه امسال میزان اهداکنندگان خانم در استان ۸۹۴ نفر بوده است، گفت: مشارکت بانوان در حوزه اهدای خون در دوران دفاع مقدس ۵۵ درصد بود اما اکنون این مشارکت به ۵.۹ درصد رسیده است.

مدیر کل انتقال خون استان مرکزی گفت: امسال، استان مرکزی ۱۰۶ روز در وضعیت سبز به لحاظ قابلیت ارسال خون و فرآورده‌های خونی به سایر استان‌ها قرار داشت.

ظهیری گفت: اکنون وضعیت ذخیره خونی در استان ۸ و سه دهم روز است که در بهار امسال نسبت به سال گذشته ۲۴.۳ درصد افزایش اهدای خون در استان داشتیم اما با توجه به گرمای بیش از حد و تعطیلات در تابستان، میزان اهدای خون نسبت به مشابه پارسال ۱۶.۶ درصد کاهش یافت.

نظر شما