شناسهٔ خبر: 67939722 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

«اقتصادنیوز» بررسی کرد

تهران برای پزشکیان قُرُق نشد!/ همه مهمانان خارجی مراسم تحلیف 3 رئیس‌جمهوری ایران+ جدول

اقتصادنیوز: اقتصادنیوز: مراسم تحلیف مسعود پزشکیان از ساعت 16 فردا سه‌شنبه 9 مردادماه با حضور میهمانان خارجی و مسئولان داخلی آغاز می‌شود؛ اما نکته بارز این مراسم را می‌توان در تعطیل نشدن تهران بر خلاف تحلیف‌های پیشین دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز، مراسم تحلیف مسعود پزشکیان نهمین رئیس جمهوری ایران برای تحویل چهاردهمین دولت فردا سه شنبه 9 مردادماه از ساعت 16 در خانه ملت برگزار می شود. آما آنچه در این چند روز، مراسم تحلیف را میان رسانه ها و شبکه های مجازی پررنگ تر می کند، جلوه این تحلیف مهم در سیاست خارجی و استقبال مقامات کشورهای مختلف از آن است. به گزارش اقتصادنیوز، یکی از ابعاد مهم همه مراسم های تحلیف در ایران، حضور میهمانان خارجی و سران کشورهایی است که با ایران روابط سیاسی دارند. 

اقتصادنیوز در این گزارش به بررسی میهمانان مراسم تحلیف سه رئیس جمهوری می پردازد و به حضور مقامات خارجی در تحلیف سال 96 حسن روحانی، تحلیف سال 1400 شهید ابراهیم رئیسی و تحلیف مسعود پزشکیان در روز سه شنبه 9 مردادماه اشاره می کند. 

مقایسه_مهمترین_میهمانان_خارجی_مراسم_تحلیف_3_رئیس‌جمهوری_ایران

تحلیف حسن روحانی در سال 96 

به گزارش اقتصادنیوز، آیین تحلیف حسن روحانی به عنوان هفتمین رئیس جمهوری ایران روز 14 مردادماه 1396 در خانه ملت برگزار شد. به دلیل موفقیت ایران در برجام و برجسته بودن ایران در مجامع بین المللی در آن سال ها، مراسم تحلیف حسن روحانی در مقایسه با تحلیف او در سال 92 با استقبال میهمانان خارجی زیادی همراه بود.

در این زمینه، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری روز دوشنبه 16 مرداد 1396 و بعد از مراسم تحلیف حسن روحانی درباره تعداد میهمانان خارجی گفته بود: «نمایندگان 105 هیئت خارجی و 9 نهاد بین المللی در مراسم تحلیف حضور داشتند. این در حالی است که در مراسم تحلیف دوره یازدهم که در تاریخ 14 مرداد 92 در صحن علنی بهارستان برگزار شد، نمایندگان 47 کشور خارجی حضور داشتند.»

به نظر می رسد سیاست خارجی فعال ایران به ویژه در زمینه مذاکرات هسته‌ای در دوره نخست ریاست جمهوری روحانی، اشتیاق سران و مقامات کشورها و همچنین روسای برخی سازمانهای بین المللی را برای حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی برای آغاز دور دوم ریاست جمهوری افزایش داده بود.

Untitled12

مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی

به گزارش اقتصادنیوز، مراسم تحلیف شهید ابراهیم رئیسی به عنوان سیزدهمین رئیس جمهوری ایران روز 14 مردادماه 1400 در مجلس شورای اسلامی و در بحبوحه شیوع ویروس کرونا در کشور برگزار شد. به طوری که تحلیف شهید ابراهیم رئیسی تحت تأثیر این ویروس بود و حضار با رعایت پروتکل های بهداشتی در این مراسم حاضر شدند. 

با این حال، این مراسم هم مهمانان خارجی از کشورهای مختلف داشت. به گزارش اقتصادنیوز، در این زمینه نظام موسوی سخنگوی سابق هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در همان سال اعلام کرده بود که ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی شرکت کردند؛ البته این نکته حائز اهمیت است که این مراسم در سال 1400 تحت تاثیر شیوع جهانی کرونا با پروتکل‌های مشخص برگزار شد و حضور نیافتن برخی سران کشورها در قالب این موضوع تحلیل شد.

Untitled

مراسم تحلیف مسعود پزشکیان

فردا سه شنبه 9 مردادماه مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس جمهوری ایران در ساختمان هرمی بهارستان برگزار می شود. آنطور که علیرضا شریفی، معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی و رئیس ستاد برگزاری مراسم تحلیف اعلام کرده است،  با اشاره به حضور میهمانان خارجی در این مراسم تاکنون حضور مقامات 65 کشور خارجی در این مراسم قطعی شده است. 

همچنین کشورهای امارات، لبنان، اردن، میانمار، زیمبابوه، قرقیزستان، برزیل، مالدیو و گابن در سطح معاون رئیس جمهور و معاون نخست وزیر تاکنون حضور خود را نهایی کرده‌اند. کشورهای تانزانیا، نیجر، ونزوئلا، بحرین، یمن، لیبی، مصر، سودان، بولیوی، کویت، موریتانی، میانمار، کنگو، گامبیا، و اریتره نیز در سطح وزیرخارجه اعلام حضور کرده‌اند.

سایر کشورها از جمله هند، نیکاراگوئه، نیجر، غنا، بلغارستان، ایسلند، تونس، مجارستان، کلمبیا، اکوادور، مکزیک، شیلی، اروگوئه، مالت و سیرالئون وزرا و یا سفرای خود را به این مراسم اعزام خواهند کرد. علاوه بر این، دبیران‌کل سازمان‌های بین‌المللی شامل: OIC، APA، ECO، D۸، PUIC، IORA و شانگهای نیز در این مراسم حضور خواهند داشت. این آمار نهایی نبوده و احتمال افزایش کشورهای شرکت کننده در این مراسم وجود دارد.

تهران در کدام تحلیف تعطیل شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، هر چند بانک ها و ادارات در مراسم تحلیف حسن روحانی و شهید ابراهیم رئیسی در تاریخ 14 مردادماه سالهای 1396 و 1400 تعطیل بودند اما فردا خبری از تعطیلی نیست  و فقط برخی محدودیت های تردد حوالی میدان بهارستان و خیابان های اطراف خانه ملت اعمال شده است.

تهران تعطیل نشد؛ فقط محدودیت های ترافیکی!

در این زمینه، سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص تمهیدات ترافیکی مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری گفت: «از ساعت ۸ صبح روز سه شنبه نهم مرداد ماه ۱۴۰۳ توقف در خیابان مجاهدین از تقاطع آبسردار به سمت غرب (رفت و برگشت) و در ادامه در خیابان ابن‌سینا از تقاطع فخر آباد و در ادامه از خیابان مصطفی خمینی به سمت جنوب تا تقاطع امیر کبیر و میدان بهارستان از جمهوری تا ظهیرالاسلام و در ادامه از خیابان شهید گودرزی در ضلع جنوبی مجلس و خیابان شهید دیالمه از امیر کبیر به سمت شمال و در ادامه از خیابان آژانلو تا خیابان مجاهدین توقف ممنوع است.»

وی ادامه داد: «از ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه نهم مرداد ماه ۱۴۰۳ محورهای فرعی اطراف مجلس در خیابان‌های شهید دیالمه، آژانلو، مجاهدین، با نیوجرسی مسدود خواهند شد و از ساعت ۱۴ نیز در مسیر شرق به غرب خیابان مجاهدین، از تقاطع آبسردار محدودیت ۱۰۰ درصدی ایجاد خواهد شد. همچنین در ادامه از محدوده شمال به جنوب ابن‌سینا از تقاطع فخر آباد به سمت جنوب نیز محدودیت ۱۰۰ درصدی ایجاد خواهد شد. در محدوده خیابان جمهوری از تقاطع مخبر الدوله و در ادامه از خیابان ظهیر الاسلام به سمت شرق محدودیت ۱۰۰ درصدی خواهیم داشت.»

تعطیلی چندساعته متروی تهران

به گزارش اقتصادنیوز و بر اساس اعلام رئیس پلیس راهور تهران، متروی میدان بهارستان از ساعت ۱۴ تا ساعت ۱۹ برای مسافر گیری غیر فعال خواهد شد و همچنین پمپ بنزین مجاهدین در محدوده ضلع شمالی مجلس و خیابان ابن‌سینا روبروی بیمارستان نیز به همین شکل غیر فعال خواهد بود.

زمان‌بندی مراسم تحلیف چگونه است؟

در روز مراسم تحلیف، بعد از نواختن زنگ آغاز جلسه علنی توسط رئیس مجلس، دستور جلسه علنی توسط عضو هیأت رئیسه مجلس قرائت می‌شود که دستور جلسه مراسم تحلیف به شرح زیر است:

۱- نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران

۲- تلاوت آیاتی از کلام الله مجید

۳- خیر مقدم و بیانات رئیس مجلس شورای اسلامی

۴- بیانات رئیس قوه قضائیه

۵- انجام مراسم تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران

۶- بیانات رئیس جمهوری اسلامی ایران

۷- نطق پایانی رئیس مجلس شورای اسلامی

متنی که پزشکیان باید به آن سوگند بخورد

به گزارش اقتصادنیوز، در مراسم تحلیف، رئیس‌جمهور بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته است، به کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند که متن این سوگندنامه به صورت مشترک برای همه روسای جمهوری به این شرح است: «من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همهٔ استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السّلام، قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده‌است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت، پس از خود بسپارم.»

نظر شما