شناسهٔ خبر: 67937554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

دیدارهای امروز محمدباقر قالیباف :

قالیباف: ایرانیان در روزهای سخت دوستان خود را می‌شناسند/رئیس مجلس مالزی: ایران در نگاه ما یک الگو و نمونهٔ بارز پیشرفت است

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در این دیدار: ایرانیان در روزهای سخت دوستان خود را می‌شناسند. حادثه تلخی پیش آمد و ما رئیس جمهور خود را از دست دادیم که پیام‌های محبت‌آمیز شما و سایر مسئولان مالزی باعث تسلی و دلگرمی ما شد.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاسی فردا: محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در این دیدار: ایرانیان در روزهای سخت دوستان خود را می‌شناسند. حادثه تلخی پیش آمد و ما رئیس جمهور خود را از دست دادیم که پیام‌های محبت‌آمیز شما و سایر مسئولان مالزی باعث تسلی و دلگرمی ما شد.

امیدوارم مجلس و دولت جدید بتوانند روابط خود را با کشور دوست و مسلمان مالزی ادامه دهند.

در اجلاسی که در سیدنی به‌عنوان شهردار تهران حضور داشتم، به این نکته اشاره کردم که قرن ۲۱ قرن آسیاست. امروز هرچه می‌گذرد بیشتر به این واقعیت پی می‌بریم که آسیا بیش از پیش جایگاه خود در دنیا را پیدا می‌کند و فضای هژمونی و یکجانبه‌گرایی در دنیا رو به افول است که در کل دنیا و همچنین غرب و شرق آسیا مشهود است.

آمادگی داریم در توسعهٔ مسائل اقتصادی به‌ویژه در حوزهٔ حمل‌ونقل روابط خود را با مالزی توسعه دهیم.

رای حل بعد مسافت در جریان تقویت روابط اقتصادی باید تدبیری اندیشیده شود که از طریق خطوط هوایی بتوانیم ارتباط خود را توسعه دهیم. از سوی دیگر، باید به‌دنبال تقویت روابط در حوزهٔ علمی، دانشگاهی و انتقال تکنولوژی باشیم.

رئیس مجلس مالزی، در دیدار با قالیباف: ایران در نگاه ما یک الگو و نمونهٔ بارز پیشرفت است | در اجلاس الجزایر، تحت‌تأثیر سخنرانی و ایده‌های درخشان شما قرار گرفتم

 جوهری بن عبدول، رئیس مجلس مالزی، در دیدار با محمدباقر قالیباف: نخستین باری که سخنرانی شما را در اجلاس الجزایر شنیدم گفتم این بهترین سخنرانی بود که یکی از مقامات کشورهای مسلمان می‌توانست داشته باشد و همانجا بود که با هم ملاقات کردیم و تحت‌تأثیر شما و ایده‌های درخشان شما قرار گرفتم.

حادثهٔ تلخ سقوط هلی‌کوپتر رئیس‌جمهور ایران یک شوک و فقدان نه‌تنها برای شما، بلکه برای تمام جوامع مسلمان دنیا بود.

 من با دستور نخست وزیر کشورمان مأمور به حضور در این مراسم شدم. به‌دنبال توسعهٔ همکاری‌ها میان کشورهای آسیایی و آ.سه.آن، ما بی‌صبرانه به‌دنبال گسترش روابط خود با ایران به‌ویژه در حوزهٔ اقتصادی و انرژی هستیم.

 ایران همواره به‌عنوان یک الگو جایگاه خاصی در نگاه ما داشته و نمونهٔ بارز پیشرفت است. همان‌طور که گفتید قرن ۲۱ متعلق به آسیاست. باید در این برهه، انرژی و دانش خود را صرف ظرفیت‌های یکدیگر کنیم تا در نهایت بتوانیم در حوزهٔ تجاری و اقتصادی توسعهٔ روابط را رقم بزنیم.

قالیباف:ایران و کومورهمکاری‌های جدی بین‌المللی درموضوع فلسطین داشته باشند

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ایران و کومور می‌توانند همکاری جدی در حوزه‌های بین‌المللی به ویژه در مجامع جهانی و حقوق بشری داشته باشند.

موستروان عبدو رئیس مجلس کومور که برای حضور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری وارد تهران شده است، بعد از ظهر دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ با ورود به بهارستان با دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف ضمن خوشامدگویی به هیأت کوموری و رئیس مجلس این کشور، گفت: امیدواریم بتوانیم روابط دوجانبه خود با کومور را گسترش دهیم که به توسعه دو کشور کمک می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر گسترش روابط میان دو کشور از موضع کومور در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تشکر کرد و گفت: این وظیفه انسانی و اسلامی ما است که از فلسطین با هر روشی دفاع کنیم چرا که امروز یک جنایت و نسل‌کشی در حال رخ دادن است. شما دیدید که جمهوری اسلامی با تمام توان خود در برابر این اقدام وحشیانه ایستاد و حمایت کامل از فلسطین دارد.

قالیباف با بیان اینکه ایران و کومور می‌توانند همکاری جدی در حوزه‌های بین‌المللی به ویژه در مجامع جهانی و حقوق بشری داشته باشند، اظهار داشت: رفتار دوگانه آمریکا و کشورهای غربی در حوزه حقوق بشر امروز به وضوح مشهود است از این رو در این حوزه‌ها باید با هم همکاری نزدیکی داشته باشیم.

رئیس قوه مقننه گفت: امیدواریم بتوانیم همکاری‌های خود را در مجامع بین‌المللی دنبال کنیم و ایران آمادگی لازم برای ادامه روابط دوستانه خود را دارد.

موستروان عبدو رئیس مجلس کوور نیز در این دیدار، ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران و تشکر از این میزبانی گفت: بسیاری از کوموری‌ها در ایران تحصیل و زندگی کردند. ما همواره دوست شما هستیم و خرسندیم که به ایران سفر می‌کنیم.

وی با ابراز امیدواری از استحکام هر چه بیشتر روابط دو کشور، عنوان کرد: شما کشور بزرگی هستید و در حوزه جهانی، منطقه و در حوزه جهان اسلام کارهای بزرگی انجام می‌دهید.

موستروان عبدو با بیان اینکه کومور نیز مانند ایران از ارزش‌های فلسطین دفاع می‌کند، اظهار داشت: اسرائیلی‌ها به خود اجازه می‌دهند هرگونه ظلمی را نسبت به مردم فلسطین داشته باشند اما از آن طرف ایران اقدامات بزرگی برای فلسطین انجام می‌دهد که باعث افتخار کومور است.

این مقام بلندپایه کشور کومور خاطرنشان کرد: امیدواریم دو کشور بتوانند در آینده کارهای بزرگی با همکاری هم انجام دهند./مهر

دیدار قالیباف و ماهیندا یاپاابیواردانه، رئیس مجلس سریلانکا | قالیباف: ایران و سریلانکا با توسعۀ کریدورهای مشترک می‌توانند اقتصادشان را تقویت کنند

 محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در این دیدار: از اینکه سریلانکا شهادت آیت‌الله رئیسی را در کشور خود به‌عنوان عزای عمومی اعلام کرد بسیار تشکر می‌کنیم. شهید رئیسی بسیار تلاش داشت تا روابط دو کشور ایران و سریلانکا توسعه پیدا کند.

ایران و سریلانکا در روزهای سخت در کنار یکدیگر بوده و توانسته‌اند مشکلات موجود را با همکاری یکدیگر برطرف کنند.

 دو کشور می‌توانند با توسعۀ حوزۀ کریدوری سایر حوزه‌های اقتصادی را نیز توسعه دهند. ما همچنین می‌توانیم امور مالی و بانکی را با همکاری یکدیگر به سرانجام برسانیم و در مجامع بین‌المللی نیز همکاری کنیم تا با اقدامات یک‌جانبه‌گرایانه مقابله کنیم.

همۀ جوامع بین‌المللی و رسانه‌ها باید از فلسطین حمایت کنند و جنایات وسیع رژیم صهیونیستی دربرابر زنان و کودکان را محکوم کنند تا با سکوت برخی جوامع غربی و سازمان‌های بین‌المللی مقابله کنیم.

 رئیس مجلس سریلانکا: به لطف پروژه‌های ایرانی، تعطیلی نیروگاه‌های سریلانکا متوقف شده است | همۀ مردم سریلانکا برای حادثۀ سقوط بالگرد غمگین شدند

ماهیندا یاپاابیواردانه، رئیس مجلس سریلانکا، در دیدار با محمدباقر قالیباف:از فقدان شهید رئیسی، رئیس‌جمهور ایران بسیار متأثر شدیم، به‌ویژه که اخیراً با یکدیگر دیدار داشتیم. روز حادثه، همۀ مردم سریلانکا غمگین بودند.

مدت‌های طولانی است که روابط سریلانکا و ایران را شاهد هستیم و هرگاه ما به کمک ایران نیاز داشتیم، کشور شما به کمک ما آمده‌اید.

 تا پیش از پروژه‌های مشترکی که با ایران داشتیم، ظرفیت نیروگاه‌های سریلانکا بسیار پایین بود، اما به لطف پروژه‌های ایرانی توانسته‌ایم نیروگاه‌های خود را فعال‌تر از قبل داشته باشیم و هیچ‌گونه تعطیلی را در آن‌ها شاهد نباشیم.

سریلانکا از ابتدا از اعضای فعال جنبش عدم تعهد بوده و در همان روزهای اول شکل‌گیری این جنبش اثبات کرده است که به معیارهای آن پایبند است؛ ازاین‌رو همواره از ملت فلسطین حمایت کرده و جنایات اسرائیل را محکوم کرده‌ایم.

همواره در راستای کمک به تقویت صلح در جهان گام برداشته‌ایم، افتخار می‌کنیم. ازاین‌رو ما همواره از سایر کشورها برای خاتمه‌دادن به کشتار غزه دعوت کرده‌ایم تا مردم این کشور بتوانند در صلح و آرامش زندگی کنند. تصور می‌کنم ایران و سریلانکا می‌توانند در این حوزه با هم همکاری داشته باشند.

قالیباف-غنا

دیدار محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، و آندرو آسیما آمواکو، نایب‌رئیس مجلس غنا | قالیباف: رژیم صهیونیستی بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و پناهگاه‌ها را بمباران می‌کند و از هیچ ظلم و جنایتی مضایقه نمی‌کند

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در این دیدار: امیدواریم کمیسیون‌های مشترک اقتصادی میان دو کشور ایجاد شود تا بتواند مسائل اقتصادی میان دوطرف را پیش ببرد.

 امروز وظیفۀ هر انسانی است که نسبت به این موضوع موضع‌گیری داشته باشد و حمایت‌های لازم را از فلسطین صورت دهد. موضع‌گیری غنا در مسئله فلسطین بسیار مهم است.

رژیم صهیونیستی بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و پناهگاه‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد که حاکی از چهرۀ وحشیانۀ این رژیم است که برای ظلم از چیزی مضایقه نمی‌کند. این در حالی است که در فضای جنگی، تأمین آب، غذا و داروی مردم با مشکل مواجه شده و هیچ‌گونه خدمات درمانی و پزشکی به آن‌ها نمی‌رسد.

هر انسان مسلمان، مسیحی و یهودی و هر فردی که وجدان دارد باید در مقابل این فاجعه بایستد و اعلام موضع کند. پیش از اینکه مسئله فلسطین یک موضوع دینی و مذهبی باشد، یک موضوع انسانی است.

نایب‌رئیس مجلس غنا: مردم غنا تأسیس مرکز پزشکی و یک دانشگاه از سوی ایران در غنا را فراموش نخواهند کرد

آندرو آسیما آمواکو، نایب‌رئیس مجلس غنا، در این دیدار: 

از مهمان‌نوازی ایرانیان تشکر می‌کنم و سلام گرم و دوستانۀ رئیس‌جمهور غنا را به شما می‌رسانم. ملاقات با مقامات ایرانی برای من بسیار ویژه و حائز اهمیت است.

تأسیس مرکز پزشکی و یک دانشگاه از سوی ایران در غنا از نمونه‌های اقداماتی است که مردم غنا آن را فراموش نخواهند کرد.

 بسیاری از کشورها زمانی که از روابط دوجانبه صحبت می‌کنند، تمرکز بر قوه اجرائیه دارند، اما روابط میان ما در کنار ارتباط دولت‌ها، بر ارتباط بین پارلمانی نیز متمرکز است که در نوع خود حائز اهمیت خواهد بود.

امروز یک فاجعه انسانی در غزه رخ می‌دهد و به نظر می‌رسد استانداردهای دوگانه‌ای در حقوق بشر وجود دارد. به‌هیچ‌وجه افراد بی‌گناه از جمله زنان و کودکان و مکان‌هایی همچون بیمارستان‌ها و مدارس نباید مورد هدف قرار گیرد.

 

نظر شما