شناسهٔ خبر: 67931077 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

چرا وعده های محرابیان عملیاتی نشدند؟

خبری از صادرات برق توسط بخش خصوصی نیست| انحصار وزارت نیرو ادامه دارد

تقی زاده رییس سندیکای صنعت برق می گوید با وجود اینکه محرابیان وزیر نیرو بهمن سال گذشته از آزاد سازی صادرات برق توسط بخش خصوصی خبر داده بود، همچنان این حوزه در انحصار دولت است.

صاحب‌خبر -

بازار، گروه آب و انرژی: بهمن سال گذشته بود که علی اکبر محرابیان وزیر نیروی دولت سیزدهم از آزاد سازی صادرات برق تجدید پذیرها خبر داد. حالا حدود ۶ ماهی از اعلام این خبر می گذرد اما آنگونه که رییس سندیکای صنعت برق به بازار می گوید: هنوز هیچ صادرات برقی توسط بخش خصوصی صورت نگرفته و همچنان صادرات برق در سیطره و اختیارات وزارت نیرو است.

او با بیان اینکه بخش زیادی از وعده های وزیر نیرو در سال های گذشته عملیاتی نشده است، ادامه داد: سال هاست که فعالین صنعت برق خواهان این آزادسازی صادرات برق توسط بخش خصوصی هستند و پایان انحصار آن توسط دولت هستند. اما این اتفاق صورت نگرفته است.

او با اشاره به اینکه ناترازی صنعت برق به حدود ۱۷ هزار مگاوات رسیده و این وضعیت هر روز نگران کننده تر می شود، ادامه داد: با این کار انگیزه سرمایه گذاری در صنعت برق تا حدودی بهبود می یافت و می توانستیم به بهبود ناترازی در این صنعت امید داشت. اما متاسفانه این وعده هم مانند صدها وعده محقق نشده دوباره روی زمین مانده است.

لازم به یادآوری است که بهمن ماه سال گذشته بود که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو اعلام کرد که صادرات برق توسط بخش تجدیدپذیر به سه شکل امکان‌پذیر بوده و سرمایه گذاران این بخش می توانند در طول ۸ماه برق تولیدی خود را صادر کند.

بر اساس آنچه محرابیان در آن روزها گفته بود آیین‌نامه‌ای صادرات برق به تصویب رسیده و بخش تجدیدپذیر می‌تواند از طریق خطوط ارتباطی وزارت نیرو یا ایجاد کریدور اختصاصی با هماهنگی مدیریت شبکه اقدام به صادرات برق کند.

اما به نظر می رسد که این وعده هم همچون وعده های دیگر همچون ایجاد ۴۰ هزار ظرفیت جدید در تولید برق و افزایش ۱۰ هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر همچنان روی زمین مانده است.

نظر شما