شناسهٔ خبر: 67930089 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

تعرفه پستی نسبت به سال گذشته بالا رفت+ جدول

اقتصادنیوز: تعرفه اعلام شده خدمات پستی سال ۱۴۰۳ از افزایش حدودا 30 درصدی نسبت به تعرفه‌های سال گذشته خبر می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بر اساس اطلاعیه جدید شرکت ملی پست ایران، تعرفه پستی برای «بسته و پاکت‌های تا وزن یک کیلوگرم»، بابت مبدا و مقصد «درون‌استانی»، ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان است و بابت هر کیلو مازاد وزن بسته، پنج هزار و ۷۰۰ تومان به تعرفه پست اضافه می‌شود.

همچنین تعرفه پست برای «بسته و پاکت‌های تا وزن یک کیلوگرم»، بابت مبدا و مقصد «برون استانی همجوار»، از ۲۰ هزار تومان در سال گذشته به ۲۶ هزار تومان افزایش پیدا کرده و اگر مبدا و مقصد در استان‌های «غیرهمجوار» باشد، باید به‌جای ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان در سال گذشته، ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان پرداخت کرد.

خبر مرتبط
رسوایی فروش پست در شهرداری تهران/ علیرضا زاکانی استیضاح می‌شود؟

اقتصادنیوز: اخیرا ویدیویی منتشر شده از فردی که به دوربین زل زده و پروسه ای که برای رسیدن به پست معاونت شهرسازی منطقه یک پشت سر گذاشته را تعریف کرده.

خدمات پستی سال 1403

گفتنی است که تعرفه‌های پستی شرکت ملی پست ایران با توجه به ابعاد بسته‌های پستی به صورت متفاوتی محاسبه می‌شود. بسته‌های استاندارد دارای طول ۳۵ سانتی‌متر، عرض ۲۵ سانتی‌متر و ارتفاع ۱۸ سانتی‌متر هستند و اگر ابعاد بسته از این مقادیر فراتر رود، تا ۲۵ درصد به تعرفه اضافه می‌گردد.

برای بسته‌ها و پاکت‌هایی که اندازه آن‌ها ۱.۵ برابر ابعاد استاندارد است، تعرفه پست تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد؛ اگر ابعاد بسته بیش از ۳.۵ برابر اندازه استاندارد باشد، هزینه ارسال تا ۳۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

تعرفه‌های پستی در سال ۱۴۰۳، مانند سال‌های گذشته، شامل هزینه‌ای برای شناسه الکترونیکی نیز می‌شود که برای هر مرسوله‌ محاسبه می‌شود. سال گذشته این هزینه ۷۴۰ تومان بود و امسال به ۱۰۰۰ تومان افزایش یافته است و این یعنی نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش یافته است.

نرخ توزیع در کلان شهرها

نکته مهم این است که اگر مقصد مرسوله یکی از هفت کلان‌شهر تهران، کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز و یزد باشد، ۱۵ درصد به تعرفه پست اضافه خواهد شد.

افزایش تعرفه پستی در روش‌های مختلف به صورت یکنواخت اعمال نمی‌شود و عوامل متعددی در تعیین هزینه ارسال تأثیرگذار هستند.

در مرحله اول، تعرفه پست بر اساس مبدأ و مقصد انتخابی متغیر است. نرخ‌نامه پست ایران که در سایت شرکت ملی پست قرار دارد، نشان می‌دهد که هزینه ارسال بسته‌های پستی به دو دسته درون‌استانی و برون‌استانی تقسیم می‌شود.

همجوار بودن یا نبودن مبدأ و مقصد نیز از دیگر عوامل مؤثر در تعیین تعرفه است؛ وزن مرسوله و بازه زمانی مورد نظر فرستنده نیز در تعیین هزینه نهایی نقش دارند.

به عنوان مثال، برای بسته‌هایی تا وزن هزار گرم، تعرفه پست بسته به شرایط مختلف تعیین می‌شود و اگر وزن مرسوله به دو کیلوگرم افزایش یابد، تعرفه می‌تواند بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یابد.

تعرفه پست همچنین به نوع خدمات، مانند پست عادی یا پیشتاز و سایر روش‌های ارسالی، بستگی دارد. طبق آخرین نرخ‌نامه موجود در سایت شرکت پست، مواردی مانند انتخاب کیسه مخصوص سفارش نیز در تعیین هزینه نهایی اهمیت دارند.

افزایش خدمت بیمه از 2 میلیون به 4 میلیون تومان

در سال جاری، خدمت بیمه عمومی پست از کف قیمت ۲ میلیون تومان به ۴ میلیون تومان رسیده است؛ همچنین بیمه اختصاصی پست از سقف ۶۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

 

نظر شما