شناسهٔ خبر: 67924645 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ادیان نیوز | لینک خبر

آرا شاوردیان: آزادی پیروان ادیان الهی در ایران به رسمیت شناخته شده است - ادیان نیوز

آرا شاوردیان: آزادی پیروان ادیان الهی در ایران به رسمیت شناخته شده است - ادیان نیوز.

صاحب‌خبر -

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آرا شاوردیان نماینده مسیحیان ارامنه ایران در مجلس شورای اسلامی در سی و یکمین اجلاسیه مجمع بین المجالس نمایندگان ارتدکس در پالرمو ایتالیا حمله وحشیانه به جامعه ارمنیان بیت المقدس، ضرب و جرح و تلاش برای تصرف اراضی ارمنیان منطقه در  ادامه سیاست های نژادپرستانه و نسل کشی رژیم صهیونیستی دانست و گفت: کشورهایی که شعار حمایت از حقوق بشر و آزادی های انسانی سر می دهند، اما به دلیل منافع اقتصادی سعی در کتمان جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه دارند.

متن سخنرانی نماینده مسیحیان ارامنه ایران در مجلس به شرح زیر است؛

آقای رئیس،
آقای دبیرکل،
همکاران محترم خانم ها و آقایان
برای بنده افتخاری است که برای سومین بار در مجمع عمومی به عنوان نماینده مسیحیان ارامنه ایران در مجلس شورای اسلامی ایران سخنرانی می کنم. در آغاز سخن باعث افتخار من است که حامل سلام و احترام از سوی رئیس و هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی برای شما دوستان باشم.

از هرجای تاریخ که شروع کنیم از آزادی ادیان در ایران سخن به میان می آید، از گذشته های به حال، آزادی پیروان ادیان الهی در ایران به رسمیت شناخته شده است.  پیروان ادیان الهی در ایران هیچ مشکلی با یکدیگر ندارند و با دوستی در کنار هم زندگی می کنند و به خاطر همین همزیستی مسالمت آمیز و ویژگی‌های معماری و ارزش‌های هنری و اجتماعی که متعلق به این جوامع است، به مانند سایر آثار ارزشمند تاریخی کشور، بر اساس ضوابط تحت حفاظت و حمایت قانونی دولت قرار دارند.

ارامنه طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای عبادت از دیگر امکانات ملی نیز به طور مساوی با دیگر هموطنان خود برخوردارند.

از جمله بنا‌های با اهمیت و معروف در ایران از کلیسای تادئوس مقدس می توان یاد کرد که مورد احترام ارامنیان دنیاست و از حدود بیست سال پیش به عنوان اثر حفاظت شده ملی و مراسم زیارت این کلیسا جزء میراث ناملموس در یونسکو ثبت شده است.

تلاش های جمهوری اسلامی ایران در ایجاد رابطه با کشور های همسایه بالاخص با کشورهایی که مشترکات فرهنگی و تاریخی دارند، باعث برقراری پیشرفت مناسبات فرهنگی و تحکیم روابط میان ملت ها و در نهایت منجر به رشد افتصادی می شود.

پروژه‌ ایران‌هراسی همواره در طول سالیان گذشته و در دهه‌های سپری شده به عنوان یک ابزار مهم رسانه‌ای و جنگ نرم از سوی قدرت‌های سلطه‌گر غربی با هدف بهره‌برداری در تمامی ابعاد و عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی علیه کشورمان به صورت جدی پیگیری و اجرا شده است. یکی از مصادیق مبارزه با مقوله ایران‌هراسی توجه و اهتمام به مرمت و بهسازی کلیساها و سایر امکان و ابنیه متعلق به اقلیت‌های دینی و بازنشر اخبار آن در سراسر دنیا است. چراکه این اقدامات تصویری کاملاً متفاوت از چهره ترسیمی ایران که در پی تلقین وجود خشونت و انحصارطلبی از سوی حاکمیت و مردم در کشورمان است، را به جهانیان مخابره می‌کند و به همگان این پیام را به شکلی رسا منتقل می‌کند که در کشوری که به آثار فرهنگی تاریخی به جای مانده از اقلیت‌های دینی تا این اندازه توجه می‌شود، قطعاً ناامنی و فرقه‌گرایی جایگاهی ندارد.اما باید تاکید کرد که در برخی کشورها، متاسفانه در همسایگی ایران، نه تنها بناهای مقدس همچون کلیساها محافطت نمی شود، بلکه یا از بین می روند و یا تغییر کاربری پیدا می کنند.

تبدیل ساختمان کلیسا به مسجد و بالعکس نه به لحاظ فرهنگی و اخلاقی و نه به لحاظ ارزش‌های همزیستی پیروان ادیان الهی صحیح نیست. این اقدام نه در راستای تقویت همزیستی این ادیان بلکه در مسیر تقویت تضاد فرهنگی و مشروعیت بخشی به نزاع دینی و برتری‌جویی دینی- مذهبی است.

اهمیت دادن به ارزش های والای انسانی بالاخص ارزش های دینی و فرهنگی و پیش بینی آن ها در قوانین از جایگاه مهمی برخوردار است. اما ساکنان کنونی جهان هستی، در حال زیستن در برهه ای حساس و خطرناک هستند. چرا که جهان  شاهد بازآفرینی افکاری هولناک و نژادپرستانه و در ستیز با انسانیت است. یعنی آن چیزی که در سرزمین های اشغالی شاهدش هستیم، ظلم و جنایت علیه مردم مظلوم غزه اعم از مسلمان و مسیحی و تخریب کلیساها و اماکن دینی مسلمانان و مسیحیان، حمله وحشیانه به جامعه ارمنیان بیت المقدس، ضرب و جرح و تلاش برای تصرف اراضی ارمنیان منطقه در  ادامه سیاست های نژادپرستانه و نسل کشی رژیم صهیونیستی است. کشورهایی که شعار حمایت از حقوق بشر و آزادی های انسانی سر می دهند، اما در واقع به دلیل منافع اقتصادی سعی در کتمان جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه دارند.

در خاتمه از جمهوری ارمنستان که همسایه و دوست جمهوری اسلامی ایران در منطقه به شمار می آید به خاطر به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در سازمان ملل متحد تشکر و قدردانی می کنم./

 

نظر شما