شناسهٔ خبر: 67921787 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

در راستای ظرفیت ایران برای تبدیل‌شدن به هاب گازی منطقه مطرح شد

پیشتازی در بازارهای بین‌المللی درگرو افزایش بهره‌وری تولید گاز

طی سال‌های اخیر و باوجود تحریم‌های فراوان، کشور در حوزه انرژی توانست به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کند. گسترش تعاملات با کشور‌های همسایه و تبدیل مناقشه به مذاکره از مهم‌ترین مؤلفه‌های رونق حوزه انرژی و افزایش بهره‌وری در این حوزه است.

صاحب‌خبر -

طی سال‌های اخیر و باوجود تحریم‌های فراوان، کشور در حوزه انرژی توانست به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کند. گسترش تعاملات با کشور‌های همسایه و تبدیل مناقشه به مذاکره از مهم‌ترین مؤلفه‌های رونق حوزه انرژی و افزایش بهره‌وری در این حوزه است. افزون براین طی سال‌های گذشته و با اهتمام دولت وقت، بدهی معوقه ایران به‌دلیل فروش گاز به عراق وصول شد و قرارداد صادرات گاز به عراق نیز تمدید گشت. خوشبختانه قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان و روسیه نیز برقرارشد که به باور فعالان و کارشناسان این حوزه اثرات چشمگیری را رقم خواهد زد چراکه در این مسیر، جمهوری اسلامی ایران نقش راهبردی قطب انتقال گاز را ایفا خواهدکرد.
 به طورحتم حوزه گاز باوجود موفقیت‌های قابل‌توجه، از چشم‌انداز مثبتی نیز برخوردار می‌باشد چراکه طی سال‌های گذشته توسعه روابط با همسایگان با محوریت ترانزیت گاز در دستورکار قرارگرفته و با اقدامات عملیاتی روبه‌رو بوده است. محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در سازمان اوپک دراین‌باره بیان داشته است: عضویت در سازمان‌های مختلف ازجمله شانگ‌های و بریکس نیز طی سه سال گذشته به کمکمان آمد تا روابط خود را با کشور‌های دیگر گسترش دهیم و حضور فعالی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم.
خط لوله صلح‌ایران- پاکستان- هند ازجمله پروژه‌های مهم در جریان است. دولت سیزدهم در این زمینه نیز پیگیری‌های لازم را داشت تا به احیای این خط لوله بپردازد. صادرات گاز کشور از طریق این خط لوله از اهمیت بالایی برخوردار است. احیای خط لوله صلح شدنی است، تنها نیاز است پیگیری‌های لازم را داشته باشیم و به رایزنی‌ها در این زمینه ادامه دهیم. به عقیده وی، عراق نیز از اهمیت بالایی در میان همسایگان برخوردار است. در ارتباط با این کشور دیپلماسی فعالی در حوزه انرژی به اجرا گذاشته‌ایم. درنهایت توانسته‌ایم عراق را به‌عنوان یکی از مشتریان گازی کشور حفظ و به وصول مطالبات گازی خود با روش‌هایی مانند تهاتر مبادرت کنیم. اگرچه در شرایط حال حاضر تولید و ظرفیت‌های حوزه گاز وضعیت قابل قبولی دارد و نقش جمهوری اسلامی ایران در دنیا انکارنشدنی و راهبردی است ،اما کارشناسان معتقدند که می‌بایست درصدد افزایش هرچه‌تمام‌تر ظرفیت‌ها باشیم و بهر‌ه‌وری را به‌منظور رونق صادرات با اهتمام بیشتر در دستورکار قرار دهیم. در بررسی بیشتر این موضوع به گفت‌وگو با محمد بهرامی، نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم بویراحمد و دنا پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

محمد بهرامی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس:
صادرات نفت و گاز دارای مزیت رقابتی و نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است

محمد بهرامی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس و نماینده مردم بویراحمد و دنا درگفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به‌تشریح ظرفیت جمهوری اسلامی ایران  برای تبدیل‌شدن به هاب گازی منطقه پرداخت و با تأکید بر اجرای سیاست‌های  کلی اقتصاد مقاومتی و ضرورت افزایش صادرات گاز 
بیان کرد: کشور ایران در حوزه ذخایر نفتی و گازی، دومین کشور در دنیا می‌باشد و بی‌شک این امر ظرفیتی ارزنده برای تبدیل‌شدن به هاب گازی منطقه است. وی در پاسخ به این‌که چطور می‌توان ظرفیت‌های رونق صادراتی را تحقق بخشید، بیان داشت: به‌منظور تحقق این ظرفیت می‌بایست درصدد برنامه‌ریزی مناسب و چشم‌اندازهای آینده بود چراکه باوجود منابع فراوان اما در حوزه گاز ناترازی داریم. بهرامی با اشاره به معایب ناترازی انرژی به‌ویژه در بخش تأمین گاز اظهارکرد: به‌موجب ناترازی حوزه گاز در فصل سرما، با قطعی گاز و بروز مشکلات برای صنعت مواجه می‌‌شویم. بدیهی است که با قطع گاز، خسارت بسیاری به حوزه تولید و صنعت وارد می‌شود و این امر از تحقق رشد تولید جلوگیری خواهد کرد. وی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت برای جبران ناترازی و تقویت تولید افزود: کاهش ناترازی انرژی اهمیت فراوانی دارد و درگرو برنامه‌ریزی مناسب است. بی‌شک با تدوین برنامه می‌توان نیازهای کشور را پاسخ داد و در حوزه صادرات گاز، پیشتاز شد. همچنین در حوزه فرآوری صنایع پایین‌دستی گاز همچون پتروشیمی‌ها می‌بایست با چشم‌انداز آینده و برنامه‌ریزی بلندمدت حرکت کرد. به طورحتم می‌بایست بازارهای هدف را شناسایی کرد و کوشید تا بازارهای بین‌المللی کسب گردد. 
وی در پاسخ به این‌که شناخت مقاصد صادراتی تاچه اندازه در رونق صادرات مؤثر است، گفت: شناخت بازارها و دانستن این نکته که ارزآوری در کدام مقاصد بهتر شکل می‌گیرد، موجب توفیق در حوزه گاز خواهد شد و به‌صورت یک زنجیره متصل اقتصاد کشور را تقویت خواهد کرد. 
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به چگونگی افزایش بهره‌وری تصریح کرد: به‌منظور بهره‌وری بالا می‌بایست مدیریت مصرف گاز و برنامه‌ریزی مشخص با استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها در دستورکار قرار گیرد. 
نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس دوازدهم بابیان این‌که صادرات مزیت رقابتی را برای کشور به همراه خواهد داشت، همچنین خاطرنشان کرد: کشورهای مختلف دنیا براساس ظرفیت‌های خود می‌کوشند تا امر مهم صادرات را عملیاتی سازند چراکه صادرات مزیت رقابتی به همراه دارد. به‌موجب مزایای صادرات می‌بایست این امر را همواره به‌عنوان اولویت مهم در دستور قرارداد. 
او با تأکید بر لزوم بهره‌گیری بیشتر از ظرفیت‌های موجود در حوزه نفت ‌ گاز متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌‌های فراوانی در حوزه منابع طبیعی ازجمله نفت و گاز دارد. بی‌شک در این حوزه‌ها می‌توانیم بسیار موفق‌تر عمل کنیم. 
وی در پایان این گفت‌وگو با اشاره به اهمیت میادین مشترک نفت و گاز یادآور شد: بهره‌گیری از ظرفیت‌های میادین مشترک نفت و گاز اهمیت فراوانی دارد و بی‌شک دولت و مجلس می‌بایست در راستای توسعه هرچه‌تمام‌تر این موارد حرکت کنند.

نظر شما