شناسهٔ خبر: 67920139 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد نیوز | لینک خبر

نشست پکن یک کودتای دیپلماتیک چینی بود؟

اقتصادنیوز: درحالیکه جمع زیادی از نمایندگان مجلس آمریکا در کنگره به تایید و تشویق جنایت‌های «بنیامین نتانیاهو» می‌پرداختند، پکن گام مهمی را درمسیر حل یک مناقشه جهانی و تشکیل کشور فلسطینی برداشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، تارنمای خبری تحلیلی «The Cradle» نوشت: نشست نمایندگان ۱۴ جناح فلسطینی برای آشتی به تمام جهانیان نشان داد که راه حل مشکلات حل نشدنی ژئوپلیتیک دیگر یکسویه نیست، بلکه مسیری چندجانبه و چند دامنه است که با مشارکت چین به عنوان عضو برجسته بریکس و سازمان همکاری شانگهای (SCO) قابل پیگیری است.

این گزارش تلاش پکن را «یک کودتای دیپلماتیک خیره کننده از سوی چین» توصیف کرده و آورده است: این اتفاق ظهور چین به‌عنوان یک ابرقدرت صلح‌ساز را تاحدودی تثبیت کرد به نحوی که پس از میانجیگری ایران و عربستان سعودی، «دیمیترو کوله‌با» وزیر امور خارجه اوکراین هم تصمیم گرفت تا به همتای چینی خود در پکن بگوید که کی‌یف برای مذاکره جهت پایان دادن به جنگ نیابتی ناتو با روسیه در اوکراین آماده است.

فلسطینی هایی که به پکن آمدند هم شاد بودند تاحدی که «محمود العلو» معاون رئیس فتح گفته که «چین یک نور است. تلاش‌های چین در صحنه بین المللی نادر است». «حسام بادران» سخنگوی حماس نیز اظهار داشت جنبش مقاومت فلسطین با نگاهی مثبت و میهن پرستانه دعوت چین را پذیرفت. همه جناح‌های فلسطینی در مورد «خواسته‌های فلسطینی‌ها برای پایان دادن به جنگ» به اجماع رسیدند. مهم‌ترین بخش بیانیه نهایی هم تشکیل دولتی برای «مدیریت امور مردم غزه و کرانه باختری، نظارت بر بازسازی و ایجاد شرایط برای انتخابات» بود.

خبر مرتبط
اذعان اسرائیل به شکست پس از نشست فلسطینی‌ها در پکن

اقتصادنیوز :مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی و نیز رسانه‌های این رژیم با ابراز نگرانی درباره نشست گروه‌های فلسطینی در پکن اعلام کردند که این به معنای شکست اسرائیل بوده و می‌بینیم که چین علیه منافع اسرائیل اقدام می‌کند.

«وانگ‌ئی» وزیر امورخارجه چین هم موضوع فلسطین را درصدر مسائل غرب آسیا عنوان و تاکید کرد که پکن هیچگاه منافع خودخواهانه‌ای در مساله فلسطین نداشته، ضمن آنکه یکی از اولین کشورهایی است که سازمان آزادیبخش فلسطین و کشور فلسطین را به رسمیت شناخت و همواره قاطعانه از مردم فلسطین در زمینه احیای حقوق مشروع ملی خود حمایت کرده است.

طبق گزارش، این موضع قاطع بریکس پلاس و اکثریت کشورهای جهان و همه کشورهای مسلمان است. در واقع «بیانیه پکن» بدون ابهام از فلسطین واحد حمایت کرد. با اینحال آنچه وانگ یی به طور ضمنی عنوان داشت که موضع تاریخی و ثابت چین در حمایت از فلسطین ممکن است عاملی تعیین کننده در کمک به نهادهای حکومتی آینده فلسطین باشد.

پکن سه مرحله را برای رسیدن به این هدف پیشنهاد داد:

نخست، آتش بس جامع و پایدار در غزه در اولین فرصت و دسترسی به کمک‌های بشردوستانه.

دوم، «تلاش‌های مشترک» -با فرض دخالت غرب- برای حکومت پس از جنگ غزه بر اساس اصل «فلسطینی‌ها بر فلسطین حکومت ‌کنند» درحالی که شروع مجدد بازسازی اولویت دارد.

سوم، کمک به کشور فلسطین برای «عضویت کامل در سازمان ملل» و اجرای راه حل دو دولتی. پکن اعتقاد دارد این مهم است که یک کنفرانس بین‌المللی صلح گسترده‌تر، معتبر و کارآمد برای تعیین جدول زمانی و نقشه راه برای راه‌حل دو کشور برگزار شود.

این گزارش تصریح دارد: آشکارا مشخص است که اسرائیل در عمل راه حل دو کشوری را قبول ندارد و این موضوع را در رای اخیر کنست برای رد ایجاد هر کشور فلسطینی شاهد بودیم. با اینحال چین به صورت مستقیم چیزی را پیشنهاد می‌کند که اکثریت جهانی به اتفاق آرا آن را یک خط مشی عادلانه می‌دانند.

اقدام مهم چین زمانی صورت گرفت که اعضای کنگره ایالات متحده با تشویق ایستاده برای رهبر اسرائیل مفهوم نسل کشی را نشان دادند. استقبال قهرمان گونه از نتانیاهو در واشنگتن مفهوم جدید را از آسیب شناسی روانی جمعی به نمایش گذاشت.

خبر مرتبط
واکنش رسمی اسرائیل به بیانیه پکن/ تل‌آویو حماس را تهدید کرد

اقتصادنیوز: اسرائیل به بیانیه پکن واکنش نشان داد و آن را غیرقابل اجرا دانست.

بر این اساس، با فرض موفقیت نسبی تلاش چین، اعلامیه پکن ممکن است بتواند در مسیر آزادی مطلق تل آویو-واشنگتن نقش داشته باشد زیرا پس از بیانیه پکن، یافتن یک دولت فلسطینی که شریک تداوم اشغالگری است، بسیار سخت خواهد بود. ضمن آنکه وحدت واقعی فلسطین به تک تک ابتکارات جهانی در سازمان ملل متحد، دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) و دیگر مجامع جهانی کمک بیشتری خواهد کرد.

در پایان گزارش تصریح شد: فاجعه غزه به این زودی متوقف نخواهد شد و بیانیه پکن هم به آن خاتمه نمی‌دهد. تنها کشور هژمونی که سلاح خود را به تل آویو سرازیر می‌کند قادر است آن را مجبور به توقف کند. امروزه آنچه را که ما در عوض از واشنگتن می بینیم، تشویق ایستاده برای نسل کشی است.

 

نظر شما