شناسهٔ خبر: 67918620 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

سینمای ما نیازمند نیروهای تازه است/ خلق فیلمنامه در پروسه کارگاهی

آروین موذن زاده

مهدی احمدی فیلمنامه‌نویس با تاکید بر جایگاه مهم فیلمنامه در تولید آثار تصویری عنوان کرد که سینمای ما نیازمند فکرها و نیروهای تازه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی احمدی عضو هیات انتخاب نخستین رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی درباره اهمیت برگزاری چنین رویدادهایی بیان کرد: این رویداد یا هر رویداد دیگری که بتواند به فیلمنامه‌نویسی ما کمک کند، قطعا اتفاقی است فرخنده اما به این شرط که درست هدایت شود و برای انجام آن چشم‌انداز مشخصی داشته باشیم. صِرف برگزاری یک رویداد یا جشنواره، عملا نتیجه‌ چندانی نخواهد داشت و علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان در آن نیز سرخورده می‌شوند.

وی فیلمنامه را رکن اول هر اثر تصویری دانست و افزود: هرچند بدون وجود فیلمنامه نمی‌توان فیلم یا سریالی ساخت اما متاسفانه فیلمنامه، همچنان مهجور مانده است.

وی درباره دلایل این مساله توضیح داد: یا علاقه‌مندان به درستی هدایت نشده‌اند یا اینکه بسیاری از کسانی که فکر می‌کنند فیلمنامه‌نویسان خوبی هستند، ذهنیت نادرستی نسبت به خود دارند و فضای کار را اشباع کرده‌اند. در حال حاضر کانون فیلمنامه‌نویسان بیش از ۲۰۰ عضو دارد که از این میان تعداد محدودی فعال هستند.

احمدی با اشاره به دشواری ساخت آثار تصویری و محدودیت‌های فراوانی که در این زمینه وجود دارد، اضافه کرد: در سال شاید حدود ۲۰۰ اثر تصویری در سینما و پلتفرم‌ها ساخته شود در حالی که علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی در سراسر کشور پرشمار هستند به‌خصوص در شهرهای دیگر، استعدادهای بسیاری داریم که خوب می‌نویسند ولی جایی برای ارایه آثار خود ندارند.

وی با استقبال از برگزاری رویدادهای فیلمنامه‌نویسی افزود: رویداد استارتاپی فیلنامه‌نویسی می‌تواند خیلی موثر باشد اما باید به شکل برنامه‌ریزی‌ شده‌تری برگزار شود. برگزارکنندگان این رویداد ایده‌های بسیار خوبی دارند و حتی در پی این هستند که استعدادهای کشف شده در این رویداد را به دوره‌های آموزشی معرفی کنند که رها نشوند. حتما استعدادهای خوبی در این رویداد کشف می‌شوند که با جهت دادن به فعالیت و خلاقیت آن ها، می‌توان به رشد سینما کمک کرد چراکه سینمای ما نیازمند نیرو و فکر جوان است.

احمدی به برگزارکنندگان رویداد استارتاپی فیلمنامه‌نویسی پیشنهاد کرد که به این رویداد نگاه بلندمدت داشته باشند.

این فیلمنامه نویس توضیح داد: مواردی مانند معرفی برگزیدگان به دوره‌های آموزشی فیلمنامه‌نویسی و فراهم کردن بستری برای شکل‌گیری فیلمنامه به صورت کارگاهی می‌تواند موثر باشد چراکه خلق فیلمنامه در دل یک پروسه کارگاهی، معمولا نتیجه خوبی به همراه دارد. ضمن اینکه شرکت‌کنندگان و جوانان مستعد متوجه می‌شوند که رها نشده‌اند. اگر حاصل این کارگاه‌ها، فکر و ایده و فیلمنامه‌های خوبی باشد، خود به خود راه تولید را هم پیدا می‌کند چراکه تهیه‌کنندگان به دنبال فیلمنامه‌های خوب هستند.

احمدی با اشاره به اینکه لازم است برگزارکنندگان این رویداد راه‌هایی برای ساخت فیلمنامه‌های خوب بیابند، اضافه کرد: در دل برگزاری این رویداد باید سرمایه‌های سرگردان و کسانی که بتوانند تولید را سر و سامان بدهند، نیز گرد آورد. بدین معنا که برگزارکنندگان باید پیوندی میان فیلمنامه‌های خلق شده و زنجیره تولید ایجاد کنند تا تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان بدانند جایی هست که با مراجعه به آن می‌توانند فیلمنامه‌های خوبی بیایند.

وی در پایان صحبت هایش متذکر شد: به هر حال هر حرکت آغازینی، قطعا کم و کاستی‌هایی خواهد داشت ولی این نباید باعث دلسردی برگزارکنندگان شود بلکه باید در اندیشه تداوم آن باشند و با استمرار این رویداد، نواقصش را برطرف کنند.

نظر شما